یک رابطه عاشقانه سالم چگونه است؟

یک رابطه عاشقانه سالم چگونه است؟

اگر در یک رابطه عاشقانه قرار دارید یا می خواهید به زودی وارد آن شوید خوب می دانید که سلامت روابط عاشقانه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در این گونه روابط شما صرفا با استفاده از کلمات عاشقانه یا ارسال یک متن عاشقانه خفن به مناسبت روز ولنتاین نمی توانید سلامت رابطه خود را تضمین کنید، بلکه لازم است تعریف درستی از چنین رابطه ای داشته و با نشانه های آن آشنا شوید.

به علاوه به طور کلی نمی توان یک تعریف قطعی برای رابطه سالم در نظر گرفت زیرا افراد مختلف نیازهای گوناگون دارند و از سوی دیگر این نیازها و همچنین علایق و ارزش های مشترک افراد در طول زندگی تغییر می کند.

بنابراین رابطه ای که در سن 20 سالگی برای شما ایده آل محسوب می شود ممکن است در سن 30 سالگی چنین نباشد.

در واقع اصطلاح رابطه سالم یک اصطلاح گسترده است زیرا آن چه یک رابطه را شکوفا می کند به نیازهای دو طرف بستگی دارد. با این حال چندین نشانه کلیدی وجود دارد که می تواند بیان گر شکوفایی روابط باشد.

به گفته یک روانشناس کالیفرنیایی آن چه که در بسیاری از روابط سالم تا حد زیادی مشترک است سازگاری می باشد. به این صورت که دو طرف با شرایط و این واقعیت که همه افراد همیشه در حال تغییر بوده و مراحل مختلف زندگی را پشت سر می گذارند سازگار می شوند.

سایر موارد عبارتند از:

ارتباط با درک بالا

در یک رابطه سالم معمولا دو طرف در مورد آن چه بر آن ها می گذرد از جمله موفقیت ها، شکست ها و همه اتفاقاتی که بین موفقیت ها و شکست ها رخ می دهند با یکدیگر صحبت می کنند.

طرفین باید بتوانند مسائل زندگی خود و همچنین استرس های شغلی، اتفاقات روزمره تا مسائل جدی تر مانند مشکلات روانی احتمالی یا نگرانی های مالی خود را به راحتی با هم در میان بگذارند.

همچنین باید به صحبت های طرف مقابل بدون قضاوت کردن گوش داده و سپس نظر خود را بیان کنند.

اعتماد

فاکتور اعتماد در یک رابطه مستلزم داشتن صداقت و راستی است. در این گونه روابط افراد راز بزرگی ندارند، مسئله ای را از هم پنهان نمی کنند و هرگز برای سر درآوردن از رازهای هم نیازی به کنجکاوی بیش از حد ندارند.

با این حال اعتماد فراتر از این باور است که بدانید طرف مقابل به شما خیانت نمی کند و دروغ نمی گوید، بلکه به این معنی است که دو طرف در کنار هم احساس امنیت و آرامش داشته باشند، بدانند خطری از سوی طرف مقابل آن ها را تهدید نمی کند و به انتخاب های هم احترام بگذارند.

تکیه گاه بودن و در عین حال جدا بودن از هم

روابط سالم در بهترین حالت به صورت وابستگی متقابل توصیف می شوند، به این معنا که طرفین بتوانند به یکدیگر تکیه کنند و در عین حال هویت خود به عنوان یک فرد منحصر به فرد را حفظ کنند.

به عبارت دیگر رابطه دارای تعادل است و هر دو طرف می دانند تایید و عشق یکدیگر را دارند اما عزت نفس شان به این مسئله بستگی ندارد و همچنان دوستی ها و ارتباطات اجتماعی خود را حفظ می کنند و به علایق شخصی خود نیز می پردازند.

کنجکاوی

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی عشق سالم و طولانی مدت، حس کنجکاوی و اشتیاق است.

به عبارت دیگر زوجین به افکار، اهداف و زندگی روزمره یکدیگر علاقه نشان می دهند و دوست دارند شاهد این باشند که طرف مقابل آن ها به بهترین نسخه خودش تبدیل می شود.

همچنین اگر برخی جنبه های رابطه میان آن ها چندان رضایت بخش نباشد حاضر هستند برای بهتر شدن آن تغییراتی داده یا درباره آن با یکدیگر صحبت کنند. به علاوه یکدیگر را همان گونه که هستند می پذیرند و صرفا عاشق بهترین نسخه طرف مقابل خود نمی باشند.

هر از گاه برای خود بودن

افراد در یک رابطه سالم گذراندن زمان کافی با هم را در اولویت قرار می دهند اما این مقدار زمان بر اساس نیازهای شخصی، کار و سایر تعهدات ممکن است متفاوت باشد.

با همه این ها همه به مقداری فضا و زمان شخصی برای تنهایی های خود نیاز دارند که در آن به استراحت، علایق یا دیدار از خانواده و دوستان خود می پردازند.

بنابراین این تصور که گمان کنید در یک رابطه سالم لازم است همه لحظات را با همسرتان بگذرانید یا دوری های هر از گاه به رابطه شما آسیب می رساند کاملا اشتباه است.

صمیمیت فیزیکی

صمیمیت فیزیکی اغلب به رابطه جنسی اشاره دارد امه نه همیشه. افراد در همه لحظات از رابطه جنسی لذت نمی برند یا به آن تمایلی ندارند. گاهی حتی ممکن است طرف مقابل نیاز بسیار کمی به رابطه جنسی داشته باشد.

در این شرایط رابطه همچنان می تواند سالم باشد تا زمانی که نیازهای هر دو طرف به یک اندازه برآورده شود.

اگر هیچ یک از زوجین به رابطه جنسی علاقه چندانی نداشته باشد صمیمیت فیزیکی در اغلب موارد می تواند شامل بوسیدن، در آغوش گرفتن و خوابیدن در کنار هم باشد.

اگر هر دو از رابطه جنسی لذت می برند رابطه فیزیکی آن ها به احتمال زیاد زمانی سالم خواهد بود که در صحبت کردن در مورد رابطه جنسی با هم راحت باشند، با رد کردن تقاضای یکدیگر آزرده خاطر نشوند، در مورد خواسته های جنسی با هم صحبت کنند و …

رابطه سالم شامل رعایت مرزهای جنسی یکدیگر نیز می باشد، از جمله تحت فشار قرار ندادن طرف مقابل در مورد رابطه جنسی یا نوع آن زمانی که نظر همسر منفی است یا صحبت کردن درباره عوامل خطر زای رابطه جنسی و غیره.

کار گروهی

یک رابطه سالم و قوی را می توان به صورت یک همکاری گروهی در نظر گرفت. در این رابطه طرفین با هم همکاری و از یکدیگر حمایت می کنند، حتی اگر چشم انداز یا اهداف یکسانی نداشته باشند.

آن ها می دانند که می توانند در شرایط دشوار به یکدیگر تکیه کنند و همیشه آماده پشتیبانی از یکدیگر در مواقع نیاز می باشند.

حل اختلاف نظرها

حتی در یک رابطه سالم نیز هر از گاه اختلافاتی پیش می آید و ممکن است طرفین نسبت به هم خشمگین یا نا امید شوند. توجه داشته باشید که این مسئله کاملا طبیعی است و به معنای نا سالم بودن رابطه نیست.

آن چه که مهم است نحوه مقابله با این اختلافات می باشد. اگر افراد بتوانند اختلاف نظرها را با رعایت احترام و ادب نسبت به یکدیگر برطرف کنند در مسیر درست قرار دارند.

به علاوه زن و شوهرهایی که بدون قضاوت کردن یا تحقیر یکدیگر می توانند به اختلافات بپردازند اغلب می توانند راه حلی پیدا کنند.

برگرفته از: healthline

 

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا