بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار مداح و روضه خوان درگذشت

بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار مداح و روضه خوان درگذشت

بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار مداح و روضه خوان + فیلم و جزئیات را در ادامه این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار

حاج فیروز«فخرالذاکرین» ما تبریزی هاست. به قول خودش هشتاد سال است که ساکن این درگاه است. شغل خودش «روفه گری فرش» را حفظ کرده و مداحی را شغل و محل درآمد نمی داند.

بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار مداح و روضه خوان درگذشت

تقريباً از ۱۸ سالگي شروع به مداحي كرده است و الان هم كه ۷۴ سال دارد همچنان مداحي مي كند. مداحي را از هيئت محله خودشان كه بعدها بنام هيئت عزاداران شهداي كربلا شهرت يافت آغاز كرده است.
– اولين استادش حاج حسن شفيع پور بود. همچنين از محضر حاج علي شبابي بهره برده است. بعدها نيز ساليان دراز محضر استاد عابد بوده است.
– در بين شعراي فارسي گو از اشعار نيّر تبريزي، فؤاد كرماني، عمان ساماني و استاد محمد عابد و در نوحه هاي تركي از اشعار شعرايي مانند حسين سعدي زمان، ذهني، ذهني زاده، شهاب، صافي و صحاف استفاده می کند.

– سبك حاج حسن فراهتي را بيشتر مي پسندم و در حقيقت هم سبك ايشان را الگوي خود قرار داده ام.

عقیده اش در مورد مداحی فارسی و ترکی چنین است: با توجه به تفاوت زبان و فاصله مكاني يكسري تفاوت هاي با هم دارند. سبك مداحي تبريز يك جور است و سبك مداحي تهران و مناطق فارس زبان يك جور ديگر. هر كدام زيبايي هاي خاص خودشان را دارند. اما روي هم رفته مداحي فارسي با توجه به آهنگ و وزن مداحي و صداي مداحان در تعريف و اين قبيل چيزها شيرين تر است و مداحي تركي نيز سوزناک است و از اين لحاظ ارزشمند مي باشد.

بیوگرافی فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار مداح و روضه خوان درگذشت

– به عقيده ایشان در گذشته هيئت هاي عزاداري از لحاظ معنوي پربارتر بودند اما امروز شرايط ديگري حاكم است. يكسري مشكلات در هيئت ها داريم كه بايستي روي شان كار شود. يكي از اين مشكلات پرداخت اندك به مسايل شرعي و حقيقي است. البته اين مشكل بيشتر ريشه در حضور كمتر علما در هيئت هاي عزاداري دارد. بنابراين روحانيون بايستي با حضور فيزيكي خود در مجالس عزاداري، براي مداحان و عزاداران ارايه طريق نمايند. در هيئت عزاداري محله ما يعني سينه زنان محله شتربان زماني حاج آقا انزابي حضور مي يافتند و تا آخر مجلس مي نشستند و سخنراني هم مي كردند. زماني هم حاج آقاي ميرمحمود همينطور حضور داشتند. امروز هر چند روخاني ثابتي در هيئت نداريم با اين حال آقاي محمدتقي عبادي به عنوان سخنران و مفسر قرآن همچنان وظايف روحانيون قبلي را بر عهده دارند.

حاج آقا ضمن عرض سلام و ارادت خدمت شما بفرمایید شرایط جسمانیتان الان در چه وضعیتی هست و آیا بیماریتان بهبود یافته؟

الحمدلله مشکل خاصی نیست و تا حدودی بهبود یافته‌ام و در خدمت شما هستم.

  اگر مایل باشید مروری داشته باشیم بر زندگیتان، چگونه وارد عرصه ستایش‌گری و مداحی شدید و از خاطراتتان در این زمینه برایمان بگویید؟

خاطرات که بسیار است با اینکه کارمان خیلی سخت و وقت گیر بود ولی از کودکی کار می‌کردیم و به هیئت‌ها و مجالس روضه‌ی ائمه و به خصوص حضرت سید‌الشهدا(ع) میرفتیم، متاسفانه پس از سکته‌ای که کردم خاطراتم فراموش شدند و حضور ذهن ندارم.

 بیشتر شعرهایی که میخواندم از مرحوم عابد تبریزی بود

حاج آقا از اساتید و بزرگانی که در محضرشان مداحی را یاد گرفتید برایمان بگویید، ارتباطتان با دیگر مداحان و شعرا چگونه بود؟

از اساتیدی که در دوران ابتدایی مداحی به یاد دارم و به نوعی استاد من بودند حاج حسن شفیع‌پور، حسن آقای فراهتی معروف به حاج حسن جهازچی، آقای حسینی همان سعدی زمان، آقای ذهنی و مخصوصاً مرحوم عابد تبریزی که بیشتر شعرهایی را که میخواندم از ایشان بود.

 اگر انسان راه درست و راه حسین را برود موفق خواهد بود

  از پیر غلامان و خاک خورده‌های دستگاه اهل بیت(ع) که سوزشان بیشتر بود چه کسانی را در خاطر دارید؟

همه‌ی پیر غلامان و مداحان که پیش آنها بودم بسیار با اخلاص و با سوز مداحی میکردند و شعر می سرودند اما استاد عابد را که اراده‌ی خاصی به ایشان دارم ، حاج‌حسن شفیع‌پور و مشهدی حسن جهازچی را می‌توانم اسم ببرم.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *