انشا درباره امام موسی کاظم (ع) برای مدرسه

15 انشا درباره امام موسی کاظم (ع) برای مدرسه و دانس آموزان

انشا در مورد امام موسی کاظم (ع) برای مدرسه را در این صفحه از مجله شبونه مشاهده نمایید.

انشا درباره امام موسی کاظم (ع) برای مدرسه

انشا درباره امام موسی کاظم (ع)

امام موسی کاظم هفتمین اماما شیعان است پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر گرامیش حمیده است.

ایشان در جریان مبارزات بنی امیه و بنی عباس به دنیا آمد. او تنها چهار سال داشت که ابوالعباس «سفاح» «خون ریز» به عنوان اولین خلیفه عباسی به سلطنت رسید.

امام موسی 35 سال امامت کرد. ایشان طولانی‌ترین دوران امامت ائمه را داشت.

امام موسی (ع) با شش برادر و نه خواهر در خانواده ای پرجمعیت بزرگ شد. اسماعیل بزرگ ترین برادرش در جوانی درگذشت و امام موسی از طرف خدا به جانشینی پدر برگزیده شد. در میان پیروان امام ششم کسانی بودند که معتقد بودند امامت باید موروثی باشد و بنابراین فرزند ارشد امام ششم رستگار شود.

آنها کل مفهوم امامت را که نه موروثی بود و نه برای یک نفر واجب بود، اشتباه برداشت کردند.

مردم در زمان مأمون اندکی احساس امنیت سیاسی کردند، ولی دیری نپایید که دستگاه خلافت بدرفتاری و اعمال فشار بر مردم را دوباره از سر گرفت.

فشار سیاسی عباسیان در دوره‌ای آغاز شد که پیش از آن امام باقر (ع) و امام صادق (ع) با تربیت شاگردان فراوان، بنیه علمی و حدیثی شیعه را تقویت کرده بودند و جنبشی عظیم در میان شیعه پدید آورده بودند. رسالت امام موسی کاظم (ع) آن بود تا در این حرکت علمی، توازن و تعادل فکری را میان شیعیان برقرار کنند.

سرانجام هارون الرشید برای دستگیری امام شخصاً به صحنه آمد و طی صحنه‌سازی در کنار قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله به جوسازی علیه امام پرداخت و او را در یک جلالت ظاهری ولی در پرده‌ای از ابهام با تشکیل دو کاروان مختلف از مدینه تبعید کرد و بارها به زندان انداخت.

هارون چندین بار به ترور حضرت اقدام نمود و در بعضی موارد شخصاً وارد شد که هر بار ناموفّق بود. از این رو هارون در یک حرکت جدید، اقدام به ترور شخصیت امام کرد که آن هم ناکام ‌ماند و وی از صحنه‌سازی و اقرار و اعتراف‌گیری هم طرفی نیست.

انشا در مورد امام موسی کاظم (ع) از تولد تا شهادت

موسی بن جعفر در سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری هنگامی که امام صادق (ع) و همسرش حمیده از حج بازمی‌گشتند، در منطقه ابواء به دنیا آمد. برخی مکان ولادت ایشان را مدینه دانسته‌اند. درباره تاریخ ولادت امام کاظم اختلاف است؛ طبری ولادت ایشان را در ذی‌الحجه و طبرسی آن را در ۷ صفر دانسته است.

مادر آن حضرت حمیده خاتون از اهل مغرب یا اندلس (اسپانیا) بوده است. امام موسی کاظم (ع) هنوز کودک بودkn که فقهای مشهور مثل ابو حنیفه از ایشان مسئله می پرسیدند و کسب علم می کردند.

امام موسی بن جعفر (ع) در دوران انتقال قدرت از امویان به عباسیان به دنیا آمدند. در چهار سالگی ایشان ، نخستین خلیفه عباسی به حکومت رسید. در منابع تاریخی از زندگی امام کاظم (ع) تا پیش از امامت وی ، اطلاعات چندانی در دست نیست ، جز چند گفتگوی علمی در زمان کودکی از جمله گفتگو با ابوحنیفه و عالمان ادیان دیگر که در مدینه رخ داده است.

نخستین همسر ایشان ، نجمه خاتون مادر امام رضا هستند. از تعداد فرزندان ایشان در منابع تاریخی گزارش‌های متفاوتی آمده است. به نقل شیخ مفید ، ایشان ۳۷ فرزند (۱۸ پسر و ۱۹ دختر) داشته اند. امام رضا (ع)، إبراهیم ، شاهچراغ ، حمزه، اسحاق از جمله ی پسران و فاطمه معصومه (س) و حکیمه از جمله دختران او هستند. نوادگان امام کاظم (ع) به سادات موسوی شهرت دارند.

امام موسی بن جعفر (ع)، پس از شهادت امام صادق (ع) در سال ۱۴۸ قمری در سن ۲۰ سالگی به امامت رسیدند. مدت امامت حضرت موسی بن جعفر (ع) ۳۵ سال بود و با شهادت ایشان در سال ۱۸۳ ، امامت به فرزندشان ، حضرت امام رضا (ع) منتقل شد.

واپسین روزهای عمر امام کاظم (ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی ، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسیدند. شهادت امام در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ در بغداد رخ داده است.

درباره كيفيت شهادت امام سه روايت مختلف نقل شده است:

شهادت آن حضرت در پى مسموم كردن امام صورت گرفته است. اين در روايتى از امام رضا (ع) آمده است. همينطور روايات ديگرى كه يحيى بن خالد را به قتل آن حضرت متهم مى‏كند، اين نكته آمده است.

در نقلى آمده است كه آن حضرت را در فرشى پيچانده و چنان فشار داده‏اند كه حضرت به شهادت رسيده است.

 

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *