بیوگرافی شهید مرتضی آوینی و همسرش مریم امینی و فرزندان +عکس
سید مرتضی آوینی مستندساز و کارگردان متولد ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری بوده که در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه خوزستان در حین ساخت یک مستند با مین برخورد کرد و به کشته شد.

بیوگرافی شهید مرتضی آوینی کیست و همسرش مریم امینی و فرزندان +عکس

شهید مرتضی آوینی کیست و اهل کجاست

سید مرتضی آوینی مستندساز و کارگردان متولد ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری بوده که در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه خوزستان در حین ساخت یک مستند با مین برخورد کرد و به کشته شد. همه فیلم ها و مستندهای او درباره جنگ ایران و عراق و زندگینامه شهدا بود.

مرتضی آوینی در سال 1357 با مریم امینی ازدواج کرد و صاحب سه فرزند شد شهید آینی قبل از انقلاب و در دوران دانشگاه مدتی با غزاله علیزاده نویسنده معروف رابطه داشت که به ازدواج ختم نشد.

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

شهید سید مرتضی آوینی در شهریور ۱۳۲۶در شهر ری به دنیا آمد.
وی در شهر کرمان ،زنجان و تهران تحصیلات خود را به پایان رساند.

زندگینامه شهید مرتضی آوینی و همسر و فرزندانش +رابطه با غزاله علیزاده

او در دانشکده هنری در دانشگاه تهران قبول شد و در همان جا به ادامه تحصیلات خود پرداخت .

وی در دوران کودکی خود علاقه زیادی به شعر و هنر و داستان نویسی داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشته تحصیلی خود را تغییر داد و به اقتصاد ضرورت های انقلاب به فیلمسازی پرداخت.

شهید آوینی در فیلمسازی موفق به ساخت فیلم مستند و روزنامه نگاری در حوزه فرهنگی شد مجموعه فیلم های مستند تلویزیونی او جنگ ایران و عراق بود. که خیلی پر بازدید بوده است .

همسر شهید آوینی کیست

نام همسر شهید مرتضی آوینی مریم امینی بود خانم مریم امینی متولد ۱۳۳۶ دانشجوی معماری در دانشکده تهران بود

زندگینامه شهید مرتضی آوینی و همسرش مریم امینی +رابطه با غزاله علیزاده

به گفته سید آوینی پیش از ازدواج چند سال قبل از ازدواج هم دیگر را میشناختند از (۱۵ سالگی) و با هم به کنسرت و سخنرانی ها و مسجد ها برای فعالیت در فیلم سازیش کمک بسیار ی به ایشان کرده است .
‌ وی زمانی که در دانشکده بود در هر دوره یک حالی داشت یک دوره بسیار کوتاهی استفاده مواد مخدر می کرد که جای سوزن در تمام بازوهایش مانده بود و شب در دانشکده میخوابید.
و یک دوره دیگر موهایش را بلند گذاشته بود و مدرن شده بود.

اما خوش شانسی اینجا بود که در سال ۵۶ به عرفان و ادبیات روی آورد و کلاً تمام کارهایی که قبلاً انجام می‌داد را کنار گذاشت.

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

سوابق هنری

فیلمی که در دوران جنگ ایران و عراق ساخته بود به اسم روایت فتح بود که به زبان خودش گفته بود که ساخت این فیلم باعث شده به منطقه جنگی و به دل دشمن بروند .

شهید آوینی در سال‌های بعد از انقلاب فیلمسازی را با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ گنبد (مجموعه‌ شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد و بعد به جهادسازندگی پیوست.

شهید آوینی درباره کار در جهاد سازندگی می‌نویسد: «با شروع کار جهاد سازندگی در سال ۵۸ به روستا‌ها رفتیم که برای خدا بیل بزنیم بعد‌ها ضرورت‌های موجود رفته‌رفته ما را به فیلم‌سازی کشاند… ما از ابتدا در گروه جهاد نیت‌مان این بود که نسبت به همه‌ وقایعی که برای انقلاب اسلامی و نظام پیش می‌آید، عکس‌العمل نشان بدهیم مثلاً سیل خوزستان که واقع شد، همان گروهی که بعد‌ها مجموعه‌ حقیقت را ساختیم به خوزستان رفتیم و یک گزارش مفصل تهیه کردیم آن گزارش در واقع جزو اولین کارهایمان در گروه جهاد بود بعد، غائله‌ خسرو و ناصر قشقایی پیش آمد و ما به فیروزآباد، آباده و مناطق درگیری رفتیم. وقتی فیروز‌آباد در محاصره بود، ما با مشکلات زیادی از خط محاصره گذشتیم و خودمان را به فیروزآباد رساندیم. در واقع اولین صحنه‌های جنگ را ما در آن‌جا، در جنگ با خوانین گرفتیم.»

زندگینامه شهید مرتضی آوینی دوران جوانی

ماجرای شهادت

وی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در فکه که در حال پر کردن فیلم مستند (شهری در آسمان) بود به همراه محمد سعید یزدان پرست بر روی مین برخورد کرد بر اثر اصابتش روی مین از جنگ ایران و عراق مانده بود به شهادت رسید.
روحش شاد و یادش گرامی باد.

زندگینامه شهید مرتضی آوینی و پیکر و جنازه شهید آوینی

ماجرای رابطه با غزاله علیزاده نویسنده معروف

پخش روایتی از رابطه شهید آوینی با غزاله علیزاده نویسنده مشهور در مستند “آقا مرتضی” خبرساز شده و انتقادات زیادی به همراه داشته است.

مستند هفت قسمتی «آقا مرتضی» با موضوع زندگی شهید سیدکامران (مرتضی) آوینی به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی هر شب ساعت 20 از شبکه سه سیما پخش می شود و در بخشی از اولین قسمت این مستند به موضوع ارتباط میان سیدمرتضی آوینی و غزاله علیزاده (شاعر) اشاره شده است.

فیلم را  در بالا مشاهده میکنید

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *