بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

بیوگرافی شهید منصور ستاری کیست و همسر و فرزندان +عکس

شهید منصور ستاری کیست و اهل کجاست

شهید منصور ستاري در سال 1327 در روستاي ولي آباد ورامين ديده به جهان گشود . پدرش ، مرحوم « حاج حسن » شاعري فاضل بود كه ديواني از او به نام «ماتمكده عشاق » به يادگار مانده است . منصور ستاري دوران ابتدايي را در مدرسه ولي آباد ورامين و دوران متوسطه را در قريه « پوينك » باقر آباد به پايان رسانيد . وي در طول دوران تحصيل همواره يكي از شاگردان ممتاز كلاس به شمار مي‌رفت .

بیوگرافی شهید منصور ستاری کیست و همسر و فرزندان +عکس

بیوگرافی شهید منصور ستاری

ایشان در سال ۱۳۲۷ در یک روستا به نام ولی آباد در شهر ورامین به دنیا آمده است.

پدر ایشان زنده یاد حاج حسن یک شاعر بزرگ بود که یک دیوان از ایشان به اسم «ماتمکده عشاق» به یادگار مانده است.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

از کودکی تا شهاددوران کودکی

شهید ستاری دوره دبستان را در مدرسه ولی آباد در شهر ورامین و دوره متوسطه ی خود را در قریه پوینک باقری باد به اتمام رسانده است.

ایشان در طی زمان تحصیل یکی از شاگردهای ممتاز کلاس محسوب می‌شد.
وی بعد از به پایان رساندن تحصیلات خود تا مقطع دیپلم متوسطه در سال ۴۶ به دانشگاه افسری پا نهاد و بعد از گذراندن تحصیلاتش در دانشگاه به درجه ستوان دومی نایل شد.

وی در سال ۱۳۵۰ به خاطر گذراندن دوره علمیه کنترل رادار به کشور آمریکا فراخوانده شد و بعد از سپری کردن دوره به مدت یک سال در سال ۱۳۵۱ به کشور ایران برگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به فعالیت شد.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

سالگرد شهید امیرسرلشکر منصور ستاری

ایشان در سال ۱۳۵۴ در کنکور سراسری شرکت نمود و در رشته برق و الکترونیک قبول شد و چندی از واحدهای دانشگاهی را سپری نمود که با پیروز شدن انقلاب اسلامی و آغاز جنگ درس را رها نمود و شانه به شانه دیگر آحاد مردم به پاسداری از دستاوردهای انقلاب نیز پرداخت.

ایشان یک افسر بسیار مومن، متعهد، شجاع، آگاه، تیز هوش و کاردان بود.

ماجرای ازدواج و همسرش

همسر شهید ستاری میگوید: من و شهید ستاری دختر دایی و پسر عمه هستیم. پدرم نظامی بود و در ارتش خدمت می کرد. یادم هست آن زمان ساکن مشهد بودیم و به دلیل شغل پدر مجبورمی شدیم به جاهای مختلف سفر کنیم. حمیده در میان گفته هایش شهید ستاری را «تیمسار» خطاب می کرد و می گفت: برای ما معلم ها خیلی مهم بود که همسرمان یک نظامی باشد. بعد در مورد ارتباط بیشتر با شهید ستاری قبل از ازدواج گفت: من و تیمسار ستاری تا لحظه دبیرستان کمتر همدیگر را می دیدیم چون رفت و آمد زیادی نداشتیم. بعد از اینکه پدر به تهران منتقل شد بعد از چند سال همدیگر را دیدیم، آن موقع شهید ستاری تازه می خواستند وارد دانشکده افسری شوند. البته ناگفته نماند که در آن روزها قصد ازدواج نداشتیم و بحثی هم مطرح نشده بود. شاید دلیلش هم این بود که من 3 سال از منصور بزرگتر بودم و این وصلت به فکر من و دیگران خطور نمی کرد. من دارای 10 خواهر و برادر و منصور دارای 4 خواهر و برادر بود؛ ولی من و منصور دو آدم شاخصی بودیم که با یکدیگر ازدواج کردیم یعنی متوجه شدیم از نظر روحی، روانی و فکری می توانیم در کنار هم زندگی کنیم.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

مهارتهای جنگی در فرماندهی

مهارت ها بسیاری در تجهیز سیستم های راداری و پدافندی به نمایش گذاشته، که در طی جنگ هشت سال دفاع مقدس توان نیروی هوایی را در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن را چند برابر کرده.

آقای ستاری به خاطر کارهای زیادی که در اجرای طرح های جنگی از خودش ارائه داده، در سال ۱۳۶۲ به عنوان معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی انتخاب شد.

طرح ها و برنامه هایی که تیمسار شهید ستاری نشان می‌دادند خیلی منطقی، علمی کاربردی و مفید بود به خاطر همین در سال ۱۳۶۴ ایشان را به عنوان معاون طرح و برنامه نیروی هوایی انتخاب نمودند و به خاطر لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خودش ارائه داد در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجه سرهنگی به عنوان فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی کشور انتخاب شد و تا زمان شهید شدنش این مسئولیت را بر عهده داشت.

در عملیات خیبر هنگامی که در محاصره بمباران شیمیایی ماسک خود را به یک پیرمرد که راننده لودر بود، داد.
همه این را به یاد دارند، به خاطر این کارش تا هنگام شهید شدنش از شامه بویایی محروم شد و تا آخر عمر این امر را مخفی می نمود.

چهار رکن اقدام‌های شهید ستاری

١_طرح و برنامه درست از اول فرماندهی همراه با آینده نگری هرچه ژرف تر،

٢_سازماندهی نیروی انسانی متعهد و کارا= مستعد و مبتکر و بیشتر از همه خوداتکا و خودباوری در پروژه‌های توسعه پیشرفت،

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

٣_تامین وسایل و تجهیزات با بهره‌گیری حداقل از منافع به وجود آمده داخلی و با تکیه بر هدف های خودکفایی کشور،

٣_اعمال مدیریت پویا و متکی بر رابطه انسانی و به وجود آوردن محیطی مناسب برای تشریک مساعی همگانی.
تیمسار شهید ستاری با برنامه منسجم که در پیروز شدن آخر خیلی مفید افتاد به فعالیت پرداخت.

از اقدام های مهم و بنیادین شهید ستاری:
ساختن دانشکده پرواز، این یک آرزو برای هر ایرانی وطن پرست و پرسنل نیروی هوایی بود نخستین سری دانشجوهای خلبانی در مهرماه سال ۱۳۶۷پا به دانشکده پرواز نهادند.

ساختن دانشگاه هوافضا با ۸ گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامه های آموزشی مجموعه های کارشناسی و متن وزارت فرهنگ و آموزش عالی.

ساختن دانشکده پرستاری و راه انداختن مرکز تحقیق ها و آموزش پزشکی( پاتولوژی) نیروی هوایی.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

توجه نمودن به آموزش کارا در «موقع خدمت» و آموزش پرسنل در رده میانی.

به وجود آوردن هنرستان کار و دانش _فنی حرفه ای در مرکز آموزشهای هوایی و اجرای برنامه‌های آموزش و پرورش برای کسانی که حداقل با سن ۱۶ سال به استخدام نهاجا در آمده بودند تا موفق شوند مثل دانش آموز های دبیرستان تحصیلات خود را ادامه دهند و دیپلم رسمی کشور به آنها داده شود.

به وجود آوردن شبکه دیده‌بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشوربه وجود آوردن شبکه دیده بانی بصری به وجود آوردن موانع هوایی بر فراز دره ها، گذرگاه‌ها و ارتفاع ها و…..

آقای ستاری که در واقع معماری آینده نگر برای سیستم پدافند هوایی کشورمان بود با انداختن تاسیس ها و امکان های تازه تعمیر و نگهداری و هم اجرای پروژه هایی هم از پروژه اوج و هم راه اندازه مرکز پژوهش تحقیق ها و آموزش کتاب توان نگهداری نیرو را تقویت و به چند برابر قدرت پیشین افزایش داد.

این موضوع مهم برای یک کشوری که پایه های صنعتی آن حدوداً ضعیف بود فعالیتی شگرف است.

به وجود آوردن موسسه های فنی و صنعتی پیشرفته برای آموزش پروازی مرحله مقدماتی دانشجو های خلبانی با کمک مهندس ها و متخصص ها نهاجا با تولید هواپیمای پرستو.

می‌توان گفت این هواپیما از نظر امکان های امنیتی عملیاتی مثل هواپیمای بونانزای تولید آمریکا است.

یکی از مهمترین کارهای سرلشکر آقای ستاری در طول سالیان سال ۶۶الی تا آخر جنگ تحمیلی اسکورت ناوگان تجاری کشتی‌های نفتکش کشور در خلیج فارس و دریای عمان تا بیرون رفتن آنان بود.

ایجاد عملیات اسکورت با توجه به حجم عملیات جنگی و حجم عملیات عادی و روزانه نهاجا فعالیتی بزرگ بود.
مجتمع پتروشیمی بندر امام محافظت از میدان گازی کنگان و مواردی مثل این ها یادآور اقدام ها و جان فشانی های عقاب های تیز پرواز و پرسنل پدافندی نیروی هوایی زیر نظارت فرماندهی و مدیریت این شهید بزرگوار برای همیشه به یاد ماندنی می باشد.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش +عکس و زندگینامه

طراحی و تولید خودرو شمس به وجود آوردن خطوط هوایی شرکت در پروژه های دولتی در راستای امور مهندسی و تاسیساتی و بالا بردن کارایی و استخراج از معدن های زیر نظارت پوشش از جمله نمک سمنان که نیازمندیهای صنایع نفتی و پتروشیمی ایران را مرتفع و پشتیبانی می‌کند.

آقای ستاری منطقی ترین مسیر را برای پایین آوردن اثرهای محدودیت اعتباری و مقابله با شرایط بعد از جنگ منصوب کرد و آن خودکفایی هر چقدر بیشتر نیروی هوایی بود.

بغیر از آنکه از بیرون رفتن اعتبار های نیروی هوایی جلوگیری می نمود، توان تولیدی و خدماتی را افزایش داده است ودرامدهایی که از این قبیل کارها را زیر کنترل و زیر نظر دقیق قرار داد به عنوان پشتوانه ای برای اجرای برنامه های سازندگی مورد بهره برداری قرار گرفت.

آقای ستاری با کمک کردن فرمانده ها و پرسنل نیروی هوایی پروژه های بلندمدت را طراحی کرد، که یکی بعد از دیگری جامعه عمل می پوشد.

بیوگرافی شهید منصور ستاری کیست و همسر و فرزندان +عکس

یکی از این پروژه ها پس از شهید شدن وی هواپیمای جنگی آذرخش بود که با حضور رهبر انقلاب در سال ۷۶ به پرواز در آمد.

به هر تقدیر شهید ستاری با حمایت عوامل ازجان گذشته نیروی هوایی آن‌چه در توانش داشت در این کار گذاشت و به پیشگاه ملت کشورمان تقدیم کرد و امروزه به خیل شهیدان رفت که همیشه در فراق آنان می سوخت.

روح حماسی ایشان از همان پهنه آسمان نیلگونی که ماوای دائمی ایشان و یارانش بود به ملکوت اعلا پیوست تا در کنار امام و فرمانده خود آرام بگیرد.

بیوگرافی شهید منصور ستاری و همسر و فرزندانش کیست +عکس و زندگینامه

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *