اخبار تعطیلی مدارس تهران البرز کرج اصفهان اراک قم و قزوین فردا شنبه 17 دی 1401

تعطیلی یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ مشخص شد فردا تعطیل است مدارس و ادارات

تعطیلی یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ مشخص شد مدارس و ادارات و آیا 15 خرداد 1401 تعطیلی رسمی است یا خیر جزئیات کامل تعطیلی ادارات و مدارس کشور در یکشنبه 15 خرداد ماه را در این صفحه ببینید.

15 خرداد ماه در تقویم کشورمان به مناسبت قیام خونین و کشتار مرمد تعطیلی رسمی است

تعطیلی یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ مشخص شد مدارس و ادارات

شامگاه 15 خرداد به مناسبت شهادت امام صادق (علیه السلام) مجلس عزاداری به نمایندگی از حضرت آیت الله گلپایگانی در مدرسه فیضیه قم برگزار شد. در اواسط سخنرانی، ماموران رژیم شاه به جمعیت حمله کردند. همزمان نیروهای ضد شورش تعدادی از حوزویان را از پشت بام ها به زمین پرتاب کردند. حجره ها را خالی کردند و کتاب ها و اموال را سوزاندند و تعداد زیادی از حوزویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. فردای آن روز این رفتار به دور از انسانیت ادامه یافت و قسمت هایی از مدرسه را ویران کردند و از ورود مردم به فیضیه جلوگیری کردند.

امام خمینی (ره) در پیامی خطاب به مسلمانان ایران و جهان و به مناسبت چهلمین سالگرد شهدای فیضیه، ابعاد مختلف جنایات رژیم را آشکار کردند. او به هر طریقی جنایات رژیم را بیان کرد.

در عصر عاشورا امام خمینی برای سخنرانی به مدرسه فیضیه رفتند. مردم زیادی در اطراف فیضیه و در صحن حرم حضرت معصومه (س) تجمع کردند.

حضرت امام خمینی (ره) در جمع روحانیون، حوزویان، اهالی قم و زائران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) فرمودند: شاه و اسرائیل اساس مصیبت ملت است.

اسرائیل نمی‌خواهد دانشمند در این کشور باشد، اسرائیل نمی‌خواهد قرآن در این کشور وجود داشته باشد، اسرائیل نمی‌خواهد علمای دین در این کشور باشند، اسرائیل نمی‌خواهد احکام اسلام باشد. در این کشور. اسرائیل مدرسه را به دست ماموران سیاه پوستش مورد انتقاد قرار داد. ما را زدند، شما ملت را. می خواهد اقتصاد شما را تصاحب کند، می خواهد کشاورزی و تجارت شما را نابود کند، می خواهد در این کشور هیچ ثروتی نداشته باشد، ثروتی را دارد که در دستان خودش است. این چیزهایی که مانع است، چیزهایی که سد است، این سدها را می شکند.»

انقلاب اسلامی ایران، صرفا یک تحول سیاسی و حتی شبیه به دیگر انقلاب‌های تاریخ در گوشه و کنار دنیا نبوده، بلکه تحولی اجتماعی و تاریخ‌ساز است؛ انقلابی از جنس مردم. جرقه حرکت بزرگ مردم ایران به رهبری امام خمینی، با اعتراضات امام و دیگر علمای دینی به رفتارهای خلاف دین دستگاه حکومتی زده شد و در سال  1342 با دستگیری و بازداشت امام خمینی در پی اعتراضات تند به حکومت در روز عاشورا و در مدرسه فیضیه قم، به اوج خود رسید و قیام 15 خرداد را به‌عنوان یک نقطه عطف در کتاب تاریخ ماندگار کرد. جریانی که همچون رودی خروشان تا پیروزی انقلاب اسلامی راه خود را ادامه داد.

سهراب مقدمی شهیدانی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و در آستانه سالروز قیام خونین 15 خرداد 1342، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، ضمن تبیین سیر تاریخی و ریشه‌های شکل‌گیری این جریان، بررسی نقش امام خمینی (ره) در رهبری نهضت و همچنین مروری بر کارنامه روشنفکران و احزاب ایرانی در مواجهه با واقعه 15 خرداد، مروری بر پژوهش‌های انجام شده درباره این رویداد مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران داشت.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *