ماجرای دوره خشکسالی ۳۰ ساله در ایران

ماجرای دوره خشکسالی ۳۰ ساله در ایران

ماجرای دوره خشکسالی 30 ساله ایران که باعث نگرانی مردم شده است و چه راهکاری میتوان به کار برد.

ماجرای دوره خشکسالی 30 ساله ایران

با توجه به وضعیت آب و هوای کشورمان و خشک شدن بسیاری از تالاب ها و رودخانه ها و دریاچه ها زمین شناسان در کشورمان تحقیقات خود را آغاز کردند تا علت این پدیده را جویا شوند.

ماجرای دوره خشکسالی ۳۰ ساله در ایران

رییس سازمان زمین‌شناسی در این باره میگوید ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده که 20 سال از این دوره میگذرد و امروز اثرات ان را در حال مشاهده هستیم.

به گزارش ایرنا، «علیرضا شهیدی» در میزگرد بررسی عوامل مؤثر بر افزایش ریزگردها گفت: قبلا  تا گرد و خاکی پیدیدار میشد میگفتند منشأ خارجی دارد، اما در سالها اخیر که اکثر استان‌ها را هم درگیر کرد مشخص است که این اتفاق در داخل است و ربطی به خارج از ایران ندارد.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد ۳۰ درصد گرد و غبار منشأ خارجی داشت و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاهی به تهران و مناطق حاشیه آن نشان می‌دهد اطراف این شهر را کانون‌های تولید گرد و غبار فراگرفته است، از فرودگاه امام خمینی (ره) گرفته تا بخش‌هایی از شهریار و این باعث می‌شود گرد و غبار به راحتی بلند شده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده است

شهیدی اضافه کرد: این اتفاقات برای یکی دو سال اخیر هم نیست و بیش از بیست سال است که در کشورمان خشکسالی شروع شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: در گذشته بعضیها تا مقداری باران می آمد می‌گفتند «نه ما دوره خشکسالی بلندمدت نداریم و ترسالی‌ها این نظریه را که ایران در دوره خشکسالی ۳۰ ساله است را نقض می‌کند»، در صورتی که می‌بینیم در برخی سال‌ها یک مقدار بارندگی‌ها بیشتر بوده اما این دلیل بر این نیست که دوره ترسالی آغاز شده باشد.

شهیدی ادامه داد: ما همچنان در سیکل خشکسالی قرار داریم و سال به سال هم اثرهای این خشکسالی بیشتر نمایان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۰ با توجه به افزایش بیشتر از حد مجاز استفاده از آبخوان‌ها در کنار این خشکسالی موجب شد تا یک فشاری به آبخوان‌ها وارد شود و تراز منفی آب آنها از ۱۳۷۰ آغاز شد، از آن زمان تا سال ۱۳۷۸ که جمعیت به ۶۰ میلیون نفر رسید تراز منفی آبخوان‌ها به منفی ۲۰ میلیارد متر مکعب رسید.

ایران سال به سال در حال خشک‌تر شدن است

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

یک نظر

  1. دیگه خشک شده دلیلشو الان برای چی میخواید پیدا کنید تا مقاله بدید بیرون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *