شماره شبا از کجا شروع می شود

شماره شبا از کجا شروع می شود

امروزه بیشتر کارهای بانکی به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می گردد. بانک ها همواره سعی دارند خدماتی را ارائه دهند تا مشتریان بتوانند بدون مراجعه به بانک کارهای خود را انجام دهند. انتقال وجه در مبلغ بالا نیز یکی از این موارد بوده که با استفاده از شماره شبا صورت می گیرد. اما یکی از دغدغه های افراد در زمان انتقال وجه با شماره شبا این است که شماره شبا از کجا شروع می شود. در ادامه با ما باشید تا در خصوص شماره شبا اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم.

شماره شبا از کجا شروع می شود

 

شماره شبا چیست؟

شماره شبا یکی دیگر از مشخصه های هر حساب بانکی بوده و هر حساب، شماره شبای مختص به خود را دارد. شماره شبا شما در سیستم نظام بانکی کاملا منحصر به فرد بوده و هیچ وقت تکراری نمی شود. شماره شبا یک رشته 24 رقمی بوده که طبق استاندارد ISO-13616 به دست می آید.

شما می توانید با استفاده از شماره شبا تا 50 میلیون تومان انتقال وجه داخل ایران یا بین المللی انجام دهید، بدون اینکه کارمزدی پرداخت کنید. طرفین تجاری می توانند مبلغ مورد نظر را بدون ذکر نام بانک، نام مالک، شماره شعبه و… جابجا نمایند.

توجه: محاسبه شماره شبا روندی سخت و زمانبر است؛ شما می توانید به راحتی با مراجعه به سایت شبا یاب اقدام به تبدیل شماره حساب یا شماره کارت به شماره شبا نمایید. حسن این روش دربر داشتن هزینه مالی و زمانی بسیار کم است.

شماره شبا از کجا شروع می شود

شروع شماره شبا

شماره شبا از یک شناسه 24 رقمی تشکیل شده و این رقم ها بعد از کشور ایران یعنی نوشته “IR” قرار می گیرد. در سیستم های کامپیوتری، باید شماره شبا را بدون هیچ فاصله ای و به صورت یکپارچه بنویسید، مانند ” IR980150000000012345678901″.

اما طرز نوشتن شماره شبا در فرم ها و نامه ها با حالت کامپیوتری متفاوت است. برای نوشتن شماره شبا در فرم های اداری باید از سمت چپ شروع به نوشتن کرده و بین هر چهار کاراکتر (فقط عدد) یا خط فاصله بگذارید. در نتیجه باید کد IR را با چهار عدد نوشته و یک فاصله بگذارید و به همین ترتیب تا انتها ادامه دهید. نهایتا کد شبا نوشته شده در فرم شامل 6 دسته 4 کاراکتری و یک دسته 2 کاراکتری (IR) می شود. مثال ذکر شده در بخش بالا بدین شکل در می آید:

“IR9801 5000 0000 0123 4567 8901”

با استفاده از شماره شبا می توانید اطلاعات همچون نام بانک، شماره حساب، کشور صادر کننده کارت و نوع حساب را به دست بیاورید. با استفاده از شماره شبایی که در بالا مثال زدیم این موارد را برای شما شرح می دهیم:

IR: کد کشور

98: 2 رقم، کد کنترل صحت ساختار

015: 3 رقم، شناسه بانک

0: 1 رقم، نوع حساب

0000 0001 2345 6789 01: 18 رقم برگرفته از شماره حساب

البته شماره حساب در بانک های مختلف با همدیگر متفاوت بوده و لزوما 18 رقمی نیستند. بدین معنی که ساختار شماره حساب در هر بانکی با بانک دیگری تفاوت دارد. برای اینکه استاندارد شماره شبا حفظ شود، پشت شماره حساب را باید با عدد “0” پر خواهند کرد. یعنی شروع شماره شبا بعد از IR آغاز می گردد.

جمع بندی

شماره شبا یکی از شناسه های بانکی بوده که شما با استفاده از آن می توانید انتقالات بانکی را انجام دهید. احتمال رخ دادن اشتباه در این روش بسیار پایین بوده و می توانید با شماره شبا تا 50 میلیون تومان را به حساب دیگری جابجا کنید. بعد از کاراکترهای “IR” شروع شماره شبا خواهد بود.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *