علائم بیماری روتاویروس در کودکان چیست +نحوه درمان و روش پیشگیری

علائم بیماری روتاویروس در کودکان چیست +نحوه درمان و روش پیشگیری

بیماری روتاویروس در کودکان چیست

بیماری روتاویروس یکی بیماری های ویروسی بوده که بسیار مسری است و علائم استفراغ ، اسهال آبکی ، تب و درد شکم بعد از 3 تا هشت روز نمایان میشود. تقریباً هر کودک در جهان حداقل یک بار در سن پنج سالگی به روتاویروس مبتلا می شود. ایمنی با هر عفونت ایجاد می شود، بنابراین عفونت های بعدی شدت کمتری دارند. بزرگسالان به ندرت تحت تأثیر قرار می گیرند.

علائم بیماری روتاویروس در کودکان چیست +نحوه درمان و روش پیشگیری

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • کاهش ادرار
  • خشکی دهان و گلو
  • احساس سرگیجه هنگام ایستادن
  • گریه با اشک کم یا بدون اشک و
  • خواب آلودگی یا گیجی غیر معمول

دوره کمون بیماری روتاویروس تقریباً دو روز است.

کودکان ممکن است بیش از یک بار به بیماری روتاویروس مبتلا شوند زیرا نه واکسن و نه عفونت طبیعی ایمنی کاملی در برابر عفونت‌های آینده ایجاد نمی‌کنند. اولین عفونت کودک با روتاویروس شدیدترین علائم را ایجاد می کند.

ویروس

روتاویروس هنگامی که توسط میکروسکوپ الکترونی مشاهده می شود ظاهری شبیه به چرخ دارد. عکس ها را ببینید. نام روتاویروس از کلمه لاتین rota به معنای “چرخ” گرفته شده است. روتاویروس ها بدون پوشش هستند، دارای کپسید سه لایه هستند و ژنوم RNA قطعه بندی شده دارند. ویروس در محیط پایدار است.

ویژگی های اپیدمیولوژیک

راه اصلی انتقال، راه مدفوع-دهانی است، معمولاً از طریق تماس مستقیم بین افراد. از آنجایی که ویروس در محیط پایدار است، انتقال از طریق خوردن آب یا غذای آلوده و تماس با سطوح یا اشیاء آلوده نیز ممکن است رخ دهد. در ایالات متحده و سایر کشورهای دارای آب و هوای معتدل، این بیماری دارای الگوی فصلی زمستان و بهار است و اپیدمی های سالانه از ژانویه تا ژوئن رخ می دهد. بیشترین میزان بیماری در میان نوزادان و کودکان 5 سال و کمتر رخ می دهد. بزرگسالان ممکن است به روتاویروس مبتلا شوند، اگرچه بیماری خفیف‌تر است.

علائم بیماری روتاویروس در کودکان چیست +نحوه درمان و روش پیشگیری

تشخیص

آزمایش‌های PCR تشخیص نوکلئیک اسید (برای روتاویروس به تنهایی یا در پانل‌های چند بیماری‌زا) یا آزمایش‌های ایمنی تشخیص آنتی‌ژن بر روی نمونه‌های مدفوع برای شناسایی سریع RNA یا آنتی‌ژن‌های روتاویروس و ایجاد تشخیص انجام دهید. شما می‌توانید سویه‌ها را با تعیین توالی اسید نوکلئیک مشخص کنید، اما چنین آزمایش‌هایی معمولاً فقط توسط آزمایشگاه‌هایی انجام می‌شوند که درگیر آزمایش‌های نظارتی یا تحقیقاتی هستند.

همچنین ببینید

آبله میمون چیست نحوه ابتلا و علائم و نشانه های ویروس

بیماری ناگ چیست و علائم بیماری ناگ و نحوه ابتلا

علائم بیماری قارچ سیاه چیست؟ نحوه انتقال

رفتار

برای افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، بیماری روتاویروس به خودی خود محدود می شود و تنها چند روز طول می کشد. درمان غیراختصاصی است و عمدتاً شامل درمان آبرسانی خوراکی برای جلوگیری از کم آبی بدن است.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *