چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند و باقرالعلوم یعنی چی

چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند و باقرالعلوم یعنی چی

چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند و باقرالعلوم یعنی چی

چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند

چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند علت لقب باقرالعلوم به امام محمد باقر این است که ایشان دارای علم بی کران بوده و به عنوان یک عالم بزرگ شناخته میشد که همه سوالات زمان خود را میدانست و مردم را آگاه و راهنمایی میکرد.

امام محمد باقر (علیه السلام) پنجمین امام شیعیان ما، فرزند امام سجاد (علیه السلام) و فاطمه دختر امام حسن مجتبی (علیه السلام) است که جانشین پدرش شد. او از سمت مادرش با امام حسن (علیه السلام) و از طرف پدرش با امام حسین (ع) ارتباط دارد.

وی دارای صفات اخلاقی ارزشمند و در فضایل انسانی و علم و تقوای خود بی نظیر بود، به همین دلیل القاب به او داده شد که یکی از معروف ترین آنها باقر (باقرالعلوم) است، اما چرا این لقب را به امام پنجم نسبت می دهند. از شیعیان؟ داد؟ این قسمت از دین و مذهب نمناک را دنبال کنید تا بدانید چرا امام محمد باقر را بغرالعلوم می نامند.

باقرالعلوم یعنی چه؟

باقر در لغت به معنی شکافنده و باقر العلوم به معنای شکافنده دانش ها است. بدیهی است این لقب به کسی داده می شود که در تبین و توضیح علوم متفاوت، متبحر و ممتاز باشد.

چرا به امام محمد باقر لقب باقرالعلوم داده اند و باقرالعلوم یعنی چی

اولین کسی که امام پنجم ما را باقرالعلوم خواند

بر اساس برخی از روایات، این کنیه از پیامبر اکرم (ص) آمده است و ایشان اولین کسی بودند که امام باقرعلوم را نامیدند.

بر او صلوات الله علیه و آله و سلم: تو می دانی که من مردی هستم اسمش اسمی و اسماعیلی یبکاروالعلم بقره است.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به جابر می فرماید: مردی از اهل بیت من را می فهمی که نام من است و رفتار و کردار او رفتار و کردار من است و باعث تفرقه می شود.

در قاموس گفته شده است:محمد بن علی بن حسین را باقر می‏خواندند چون در علم تبحر داشت.

در لسان العرب ذکر شده است:آن حضرت را باقر می‏خواندند چرا که علم را می‏شکافت و به اصل آن پی می‏برد و فروع علم را از آن استنباط می‏کرد و دامنه علوم را می‏شکافت و وسعت می‏داد.

ابن حجر در صواعق می‏نویسد:«او را باقر می‏خواندند و این کلمه از«بقر الارض‏»اخذ شده است، یعنی آنکه زمین را می‏شکافد و مکنونات آن را آشکار می‏کند. زیرا او نیز گنجینه‏های نهانی معارف و حقایق احکام و حکمتها و لطایف را که جز از دید کوته نظران و ناپاکان پنهان نبود، آشکار می‏کرد.»

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *