5 زیبا انشا در مورد روز دانشجو برای همه کلاس های مقاطع تحصیلی

5 زیبا انشا در مورد روز دانشجو و علت نامگذاری 16 آذر به عنوان روز دانشجو

5 زیبا انشا در مورد روز دانشجو چه رویست برای همه کلاس های مقاطع تحصیلی انشاء های زیبا درباره روز دانشجو را در ادامه ببینید.

5 زیبا انشا در مورد روز دانشجو برای همه کلاس های مقاطع تحصیلی

5 انشا در مورد روز دانشجو

روز دانشجو، در ایران در تاریخ ۱۶ ماه آذر است این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و از شروع روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده است یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد که ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. دانشجویان برای اعتراض به این دیدار که نیکسون ر عامل کودتای ۲۸ مرداد میدانستند  در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات کردند که البته با سرکوب مواجه می‌شوند و سه نفرشان هم کشته می‌شوند. حالا ۱۶ آذر در همه‌ی سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

در دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ شمسی و بعد از سقوط حکومت رضاخان، فضای جامعه کمی بازتر شد و فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران (به عنوان تنها موسسه مدرن و به روز آموزش عالی در ایران آن روزگار) به حد چشمگیری افزایش یافت. در این دوران بود که حزب توده، از نفوذ بسیار بالایی در میان دانشجویان برخوردار بود، تا جایی که بنا بر اطلاعات و آمار مختلف مربوط به آن دوران، نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران (و حتی بیشتر) هوادار یا عضو فعال این حزب بودند. اما در همان سال‌ها و همزمان با دوران نخست وزیری محمد مصدق محبوبیت جبهه ملی هم به شدت افزایش یافت و به این ترتیب در سال‌های ابتدایی دهه سی، محوریت حزب توده در دانشگاه تهران با چالش مواجه شد.

دانشگاه ها در تربیت متخصصان متعهد کشور بعنوان جایگاه تعلیم و تربیت، نقش مهمی را ایفا می کنند. مهم ترین و حساس ترین مراکزی که تأثير به سزایی در استقلال یا وابستگی کشور ایفا می کند، همین نهاد می باشد. بنابراین این مراکز همواره مورد تهاجم رژیم های دیکتاتوری و استبداد بوده است. در ۱۶ آذر ۱۳۳۲خورشیدی یکی از این تهاجمات به دانشگاه تهران رخ داد. شانزدهم آذر در ایران بعنوان روز دانشجو شناخته شده است. علت نام گذاری این روز، به یاد کشته شدن سه دانشجو بود که به سرگیری روابط ایران با بریتانیا و دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در دانشگاه تهران در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲( حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) اعتراض کردند. به مناسبت شهادت مظلومانه دانشجویان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روز را در تقویم، به عنوان روز دانشجو انتخاب کردند.

انشا متفاوت روز دانشجو

پس از سقوط حکومت رضاشاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر در دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰، در بین دانشجویان دانشگاه تهران( تن ها موسسه مدرن آموزش عالی آن زمان در ایران) فعالیت های سیاسی افزایش پیدا کرد. حزب توده در این دوران، در بین دانشجویان، بسیار نفوذ کرده بود، بگونه ای که بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران بر طبق گزارش های مختلف، عضو یا هوادار این حزب بودند ولی محوریت این حزب در دوران نخست وزیری محمد مصدق و افزایش محبوبیت جبهه ملی در اوایل دهه ۱۳۳۰، در دانشگاه به چالش کشیده شد.

سازمان های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، بعد از وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، برای دوره کوتاهی به مقاومت سیاسی در یک ائتلاف ضعیف به نام نهضت مقاومت ملی دست زدند و در پائیز همان سال در تاریخ ۱۶ مهر و ۲۱ آبان، تظاهرات ها و اعتصاب های پراکنده ای در دانشگاه تهران و همچنین بازار، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار شد.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *