بیوگرافی امیرحسین قهرایی کارگردان دوربین مخفیو همسرش نسرین رفشا + عکس و جزئیات را در ادامه این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.
بیوگرافی امیرحسین قهرایی
آقای امیرحسین قهرایی از کارگردانهای پرکار کشورمان بوده که آثار هنری زیادی را در کارنامه خود دارد.
کارش را با ساخت فیلم های کمدی و دوربین مخفی در صدا و سیما آغاز کرد و موفق شد به موفقیت های زیادی دست پیدا کند
از مهمترین فعالیت هنری او می توان به سریال علی کوچولو و چاق و لاغر اشارهه کرد که بیشترین بیننده را در تلویزیون داشت
کارگردان دوربینهای مخفی
بسیاری از مردم این سریال های او را در ذهن خود دارند در سال ۱۳۷۰ با ورود به ساخت برنامههای دوربین مخفی خود به همکاری بیژن بیرنگ و مسعود رسام تجربه بسیار خوبی را در این زمینه به دست آورد و موفق شد دوربین مخفی های پر بیننده ای را به عنوان کارگردان در ایران تولید کند
بعد از کار موفق در زمینه ساخت دوربین مخفی در نهایت شرکت سیما فیلم به او پیشنهاد داد تا در تولید ۵۲ برنامه دوربین مخفی همکاری کند
این برنامههای دوربین مخفی آقای مورد استقبال قرار گرفته سری دوم و سوم و چهارم آن نیز استفاده از کانالهای مختلف صدا و سیما تولید شد
بعد از این کار به سراغ برنامه های لحظه ای دیدنی ها در شبکه پنج همچنین برنامه دوربین کنجکاو از دیگر کارهای بود در شبکه آموزش بودهاند که به عنوان پربیننده ترین برنامه سال ۸۸ وقت گرفت
همچنین ببینید: بیوگرافی اردلان عاشوری کارگردان سریال گیله وا
مهمترین فعالیت هنری او در سالهای اخیر تولید دوربین مخفی شوخی با ستارگان بوده که به صورت دوربین مخفی تولید شد و بسیاری از چهرههای سرشناس ورزش و سینما را دست می انداخت که با استقبال گسترده مردم روبهرو شد.
هزینه های ساخت دوربین مخفی
او درباره هزینه های تولید دوربین مخفی که برخیها گمان میکنند تولید آنها کم هزینه است میگوید اصلا این طور نیست. اتفاقا نه تنها در ایران که در همه جای دنیا تولید حرفه ای دوربین مخفی جزو گرانترین کارهاست. اول از همه اینکه اغلب مهمانانی که در چنین برنامههایی حاضر میشوند انتظارات مادی خاص خود را دارند که گاهی این انتظارات بیشتر از دستمزد آن مهمان از یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی است.
همچنین ببینید: همسر مهدی فخیم زاده کیست؟ + عکس
به جز این تولید دوربین مخفی به زمان بالایی نیاز دارد؛ گاهی پیش میآید باید چند ساعت فیلم بگیریم برای رسیدن به یک آیتم سی دقیقه ای دوربین مخفی. چون بسیاری از آنها که در برابر دوربین مخفی قرار میگیرند واکنش جالبی بروز نمیدهند و مثلا از هر شش نفر شاید یک نفر خروجی موفقی داشته باشد.
بیوگرافی امیرحسین قهرایی
اگر تلویزیون همراهی کند خوشحال میشوم که باز هم برایش دوربین مخفی تولید کنم ولی اوضاع اقتصادی تراژیکتر از آن است که بشود امیدی به کار برای تلویزیون داشت. آنچه این روزها ذهنم را درگیر کرده این است که یک کمدی سینمایی با محوریت کودکان بسازم. سعی دارم که با ترکیب رئال و تصویرسازی رایانهای، یک کمدی جذاب برای مخاطب تولید کنم؛ البته در سینما هم پخش است که مهم است و کم نبوده فیلم خوب که در اکران ذبح شده برای همین به دنبال جلب نظر یک پخش کننده موفق مثل فیلمیران برای مشارکت در تولید هستم.
درگذشت همسر امیرحسین قهرایی
چند سال پیش خانم نسرین رفشا همسر امیرحسین قهرایی درگذشت
امیرحسین قهرایی در مورد فوت همسرش نوشت : نسرین من ، همسرم ، پاره تنم ، رفت و من رو تنها گذاشت. واقعا که زندگی چه رسم ناجوانمردانه ایست. همه چیز را به تو میدهد و بعد ناگهان از تو پس میگیره . ای خدا نه به اون دادن هات و نه به اون واپس ستاندن هات! و اینچنین بود که تو عادل شدی
افتخارات
فیلم بازیوو نوشته سلمان خورشیدی و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی فیلمی در ژانر فانتزی بود که پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره در بخش ملی و برنده دیپلم افتخار مرکز توسعه سینمای کودک و دیپلم افتخار بخش کسب کرده است
وی علاوه بر همکاری با صدا و سیما و تلویزیون در سال ۱۳۹۲ برنامه شوخی با ستارگان را ساخت که نوعی دوبین مخفی بود که خودش یکی از بازیگران آیتم های این مجموعه بود
پس از آن شرکت سیما فیلم به او سفارش ساخت ۵۲ برنامه دوربین مخفی داد که به دلیل استقبال از سری اول، به ساخت سری دوم و سوم و چهارم نیز انجامید.
قهرایی در کارنامه هنری و فیلمسازی خود، ساخت برنامه لحظه های دیدنی برای شبکه ۵ و برنامه دوربین کنجکاو برای شبکه آموزش را ثبت کرده است
دنبال ساخت چاق و لاغر بودم اما نشد
در سالهای اخیر به شدت به دنبال این بودم که هم «چاق» و هم «لاغر» را از آرشیو بیرون بکشم و داستانی تازه برایشان خلق کنم. فکرهایی هم درباره جزییات داستان کرده بودم اما متأسفانه تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان و نوعی بیعلاقگی برای تولید این مجموعه باعث شد که طرح من به نتیجه نرسد. من به دنبال راضی کردن مدیران جهت این بودم که حتی اگر بودجه لازم برای تولید مجموعه را ندارند اجازه تولید نسخه سینمایی «چاق و لاغر» را دهند و مشارکت کنند در تولید این نسخه تا بعد از اکران در سینما، فیلم بتواند در تلویزیون هم روی آنتن برود؛ هنوز که نتوانسته ام رضایت خاطرشان را جلب کنم.
از کمبود بودجه بگیرید تا ادعای تاریخ مصرف گذشته بودن این کاراکترها، در این امر دخیل است اما تجربه نشان داده بازسازی محصولات نوستالژیک به شدت در جلب مخاطب موثر است؛ شما نگاه کنید که در هالیوود مدام انیمیشنهای موفق را دنبالهسازی میکنند چون میدانند ریسک بازگشت سرمایه به شدت پایین میآید یا در همین کشور خودمان مگر دنباله سازی در مورد «کلاه قرمزی» یا حتی «شهر موشها» جواب نداد!؟
واقعیتی که از «چاق و لاغر» وجود دارد ترس مخاطبان کودک دهه شصت از این دو شخصیت عروسکی است! مایههای معمایی کار باعث شده بود در کنار مفرح بودن، قدری ترس بر کار غلبه کند پس اگر بخواهیم مجموعه ای بسازیم که کودکان امروزی را هم جلب کند باید کمی بر ظاهر عروسکها کار کنیم که آن حجم ترس کاهش یابد. به جز این اعتقاد دارم در نسخه امروزی «چاق و لاغر» باید در کنار تصاویر رئال و استفاده از عروسکها، حجم تصویرسازی رایانه ای کار هم بالا برود که فضایی به شدت جذاب برای کار خلق شود. در دهه شصت امکانات تصویرسازی رایانهای خیلی کم بود و واقعا دستمان خالی بود در پرداخت بسیاری از اتفاقات اما حالا میشود با ترکیب رئال و فانتزی یک داستان فوق العاده پرتحرک معمایی را روایت کرد. به خاطر خدا اجازه دهند که نسخه امروزی «چاق و لاغر» را تولید کنیم.
اوضاع اقتصادی خراب است
اوضاع اقتصادی واقعا خراب است. برای تولید دوربین مخفی یا باید به سراغ شبکه سوم برویم یا شبکه نسیم تا مغایرت مضمونی با اهداف شبکه نداشته باشیم اما مشکل اینجاست که بدون وجود اسپانسر نمیشود کاری را روی غلتک انداخت. اسپانسرها اغلب میروند سراغ برنامه هایی مانند «دورهمی» و «خندوانه» که گفتگومحور هستند.
اتفاقا برای یک طرح تازه تولید دوربین مخفی یک اسپانسر هم پیدا کردیم که خرج کار را بدهد و به جایش در برنامه برایش تبلیغ انجام دهیم ولی مسأله این بود که مدیران به غیر از تأمین هزینه کار، از اسپانسر درخواست داشتند که برای حضور تبلیغاتی در برنامهها، هزینه جداگانهای دهد که اسپانسر هم موافقت نکرد.
نه تنها در ایران که در همه جای دنیا تولید حرفه ای دوربین مخفی جزو گرانترین کارهاست. اول از همه اینکه اغلب مهمانانی که در چنین برنامههایی حاضر میشوند انتظارات مادی خاص خود را دارند که گاهی این انتظارات بیشتر از دستمزد آن مهمان از یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی است. به جز این تولید دوربین مخفی به زمان بالایی نیاز دارد؛ گاهی پیش میآید باید چند ساعت فیلم بگیریم برای رسیدن به یک آیتم سی دقیقه ای دوربین مخفی. چون بسیاری از آنها که در برابر دوربین مخفی قرار میگیرند واکنش جالبی بروز نمیدهند و مثلا از هر شش نفر شاید یک نفر خروجی موفقی داشته باشد.