جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)

جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)

جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری) را در این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

صور کنید همین امروز، نه‌فقط واکسن و درمان کرونا کشف شده است، تمامی کشورها هم به آن دسترسی پیدا کرده‌اند؛ ما کدام‌یک از تحولات تجربه‌شده در دوره‌ی کرونا را انتخاب خواهیم کرد و نگه خواهیم داشت؟

گزینه‌های فراوانی را در پاسخ به این پرسش می‌توان مطرح کرد، اما درباره‌ی برخی گزینه‌ها اتفاق‌نظر وجود دارد؛ یکی از آن‌ها آموزش مجازی و کلاس‌های آنلاین است؛ مخصوصاً که بسیاری از مزیت‌های کلاس آنلاین به دوره‌ی کرونا محدود نیست و این بستر می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای آموزشی در کشور ما باشد

جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)

جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی (هوشیاری)

 

جواب سوالات درس سوم هوشیاری فارسی ششم ابتدایی را در این نوشتار می‌خوانید که شامل پاسخ سوالات درک مطلب صفحه 29، دانش زبانی، خوانش و فهم صفحه 31 و همچنین معنی لغات و هم خانواده کلمات درس سوم فارسی ششم ابتدایی هوشیاری و… می‌باشد.

 

درس هوشیاری فارسی ششم

پیش از جواب دادن به سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی، متن درس هوشیاری را می‌خوانیم. این متن اثر واعظ کاشفی، بازنویسی از کتاب انوار سهیلی می‌باشد:

در زمان قدیم، پادشاهی بود که به شکار و گردش علاقه داشت و پیوسته به قصد شکار، اسب می‌تاخت و کمند در گردن حیوانات می‌انداخت. این پادشاه، بازی داشت که به یک پرواز، پرندگان را از آسمان فرود می‌آورد. شاه این باز را بسیار دوست داشت و او را به دست خود تربیت می‌کرد.

اتفاقا مَلِک، روزی آن باز را بر دست گرفته به شکار رفته بود. آهویی از پیش او گذشت و ملک از شدّت خوشحالی به دنبال او تاخت و آهو را نیافت و از همراهان جدا افتاد و برخی از همراهان نیز در پی او می‌تاخت؛ اما ملک چنان تند می‌راند که باد به گرد او نمی‌رسید.

در این حال، تشنگی بر او چیره شد. مرکب را به هر طرف می‌تاخت و دشت و صحرا می‌پیمود تا به دامان کوهی رسید و دید که از بالای آن، آبی زلال می‌چکید. ملک، جامی که در ترکش داشت، بیرون آورد؛ زیر کوه گرفت و آن آب را که قطره قطره از کوه می‌چکید در آن جام، جمع کرد و خواست که بنوشد. ساینس هاب، باز پر زد و آب جام را تمام ریخت. پادشاه از آن حرکت، آزرده خاطر گشت و جام را زیر کوه گرفت تا مالامال شد خواست که به لب رساند. بار دیگر، باز حرکتی کرد و آب جام را ریخت. شاه از شدت تشنگی خشمگین شد. باز را بر زمین کوبید و هلاک کرد.

در این حال، رکاب‌دار شاه رسید و باز را کشته دید و شاه راتشنه یافت. بی درنگ، جام را پاکیزه شست و خواست که به شاه آب دهد.

شاه فرمود که من به آن آب زلال که از کوه فرومی‌چکد، میل دارم و مجال اینکه قطره قطره در جام جمع شود، ندارم. تو بالای کوه برو از منبع این آب، جام را پر کن و فرود آر.

رکاب‌دار از کوه بالا رفت. چشمه ای دید که آب از آن، قطره قطره بیرون می‌آمد و اژدهایی بر لب آن چشمه مرده و حرارت آفتاب در وی اثر کرده است و آب دهان زهرآلودش با آب چشمه مخلوط می‌شود و قطره قطره از کوه فرو می‌چکد.

رکاب‌دار سراسیمه از کوه پایین آمد و آنچه را دیده بود به عرض رسانید و جامی آب سرد از ظرفی که همراه داشت به شاه داد. شاه جام آب را بر لب نهاد و اشک از چشم بارید.

رکاب‌دار سوال کرد که چه چیز موجب گریه‌ی شما شده است. شاه آهی سر برکشید و قصّه‌ی باز و ریختن آب جام را به تمامی باز گفت و فرمود که بر مرگ باز افسوس می‌خورم که چنان جانور عزیزی را بی جان کردم. من از این حرکت نامناسب پشیمان گشته ام وقتی پشیمانی سودی ندارد.

💛💙💚

درک مطلب درس سوم فارسی ششم ابتدایی

جواب درک مطلب صفحه ۲۹ فارسی ششم

معنی کلمات درس سوم فارسی ششم

معنی کلمات و واژه های درس سوم فارسی ششم هوشیاری را در این بخش مشاهده خواهید کرد:

واژه های شعر درس سوم فارسی ششم

+ پیشنهادی: جواب سوالات درس سوم نگارش ششم ابتدایی

💛💙💚

هم خانواده درس سوم فارسی ششم

هم خانواده کلمات فارسی ششم درس سوم هوشیاری را در این بخش می‌بینید:

لطف: لطیف، لطیفه، الطاف

قصد: مقصد، قاصد، مقاصد، مقصود

هلاک: مُهلِک، هلاکت، مَهلَکه

معلوم: علم، عالم، علیم، معلم

امثال: مَثَل، مثال، مِثل

💛 ساینس هاب 💚

متضاد کلمات درس سوم فارسی ششم هوشیاری

مالامال ≠ خالی، تهی

بی درنگ ≠ مکث، توقف، با تأخیر

صواب ≠ نادرست

زلال ≠ کِدِر، تار و تیره

ملال ≠ انبساط

اندک ≠ زیاد، فراوان

هلاک ≠ آباد کردن

امیدوارم جواب سوالات درس سوم فارسی ششم ابتدایی برای شما مفید واقع شده باشد و باز هم به ساینس هاب سر بزنید، همچنین برای مشاهده سوالات درس چهارم فارسی ششم ابتدایی با جواب کلیک کنید و برای دسترسی به سایر دروس از برچسب های زیر استفاده کنید.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *