فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه که کاملا با خاک یکسان شد

فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه که کاملا با خاک یکسان شد

لحظه زلزله شهر حریم سوریه همه را شوکه میکند این زمین لرزه آسفالت های خیبان را کاملا از جا کنده و روی زمین ترک های بسیار بزرگ و عمیقی ایجاد شده است و برخی شاهدان عینی میگویند که از درون این شکاف ها دود و بخار بیرون می آید این یکی از بزرگ ترین فاجعه های 50 سال اخیر بوده که زلزله چنین کشته هایی را بر جای گذاشته است و دو کشور سوریه و ترکیه را درگیر کرده است.

فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه که کاملا با خاک یکسان شد

شهر حریم سوریه که در مرز ترکیه و نزدیک به گسل قرار داده داشته است گفته میشود که به شدت تخریب شده و دیگر اثری از این شهر وجود ندارد و با خاک کاملا یکسان شده است.

این شهر وضعیت بسیار وحشتناکی به خود دیده و گویا همه ساکنان این شهر جان خود را از دست داده است.

فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه

پس از وقوع زمین لرزه 7.8 ریشتری در ساعات اولیه صبح دوشنبه، در یکی از قوی ترین زمین لرزه های حداقل در یک قرن اخیر در این منطقه، صدها نفر در هنگام خواب در ترکیه و سوریه کشته شدند.

هزاران نفر دیگر زخمی شدند زیرا زمین لرزه کل بخش هایی از شهرهای بزرگ را در منطقه ای پر از میلیون ها نفری که از جنگ داخلی در سوریه و سایر درگیری ها فرار کرده اند، از بین برد.

تا ساعت 9 صبح تعداد کشته شدگان در مناطق تحت کنترل دولت سوریه 237 نفر، در شمال سوریه تحت کنترل شورشیان 147 نفر و در ترکیه 600 نفر اعلام شد.

فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه که کاملا با خاک یکسان شد

انتظار می رفت این تلفات افزایش یابد زیرا نیروهای امداد و ساکنان دیوانه وار به دنبال بازماندگان زیر آوار ساختمان های خرد شده در شهرهای دو طرف مرز می گردند.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده گفت که این زمین لرزه در ساعت 4:17 صبح به وقت محلی (1:17 بامداد به وقت گرینویچ) در عمق حدود 17.9 کیلومتری(11 مایلی) در نزدیکی شهر غازیانتپ ترکیه که محل زندگی حدود 2 میلیون نفر است، رخ داد.

همچنین ببینید:

زلزله تهران در کمین است زلزله 8 ریشتری در ترکیه خطر بیخ گوش ایران است

فیلم لحظه زلزله ترکیه 7.8 ریشتری زمین لرزه ترکیه

مرکز خدمات اضطراری آفاد ترکیه شدت زلزله اول را 7.4 ریشتر اعلام کرد و بیش از 40 پس لرزه را به دنبال داشت.

تصاویر تلویزیونی مردم ترکیه شوکه شده را نشان می دهد که با لباس خواب زیر برف ایستاده اند و امدادگران را تماشا می کنند که در میان آوار خانه های آسیب دیده حفاری می کنند. ساختمان ها در حالی که بسیاری از مردم هنوز در خواب بودند با خاک یکسان شدند.

فیلم کامل لحظه زلزله شهر حریم سوریه که کاملا با خاک یکسان شد

تعداد تلفات تایید شده صبح روز دوشنبه به سرعت افزایش یافت زیرا تیم های امدادی برای یافتن بازماندگان شتافتند. زمین لرزه ها تا لبنان، یونان، اسرائیل و جزیره قبرس احساس شد.

رئیس هلال احمر ترکیه، بزرگترین سازمان بشردوستانه در ترکیه و بخشی از صلیب سرخ بین المللی، گفت که در حال بسیج منابع برای منطقه است و از مردم خواست خانه های آسیب دیده را تخلیه کنند.

تعداد کشته‌شدگان زلزله در ترکیه و سوریه

یورونیوز نوشت شمار قربانیان به دست‌کم ۱۳۰۰ نفر افزایش یافت

خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان زلزله در دو کشور ترکیه و سوریه را بیش از ۱۳۰۰ نفر اعلام کرد.

رویترز همچنین این زمین لرزه را «بدترین زلزله ترکیه» در قرن حاضر توصیف کرد که در قبرس و لبنان نیز احساس شده است.

جستجوی بازماندگان این حادثه در سرمای زمستانی همچنان در دو کشور ادامه دارد و بازماندگان آنچه را که روی داده به «آخرالزمان» تشبیه کرده‌اند.

کمبود امکانات در سوریه، کار یافتن بازماندگان و بیرون آوردن مردم از زیر آوار را بسیار سخت کرده است و در شهر «عفرین»، کلاه سفیدها به کمک مشعل به جستجوی ناپدید شدگان می‌پرداختند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، جلسه اضطراری کابینه را با هدف بررسی خسارات وارده و بحث در مورد اقدامات بعدی برگزار کرده است و به گفتۀ شاهدان، ساکنان سوریه و لبنان در شهرهای دمشق و بیروت و طرابلس نیز از ترس فروریختن ساختمان‌ها، به خیابان‌ها پناه آورده‌اند.

از بامداد دوشنبه ۶ فوریه، شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌هایی شده که از سوی کاربران ساکن مناطق زلزله‌زده در ترکیه و سوریه منتشر می‌شود.

این کاربران همچنان زیر آوار گیر کرده اند و سعی دارند از مسیر شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امداد و نجات را از محل خود مطلع کنند.

یکی از این پیام‌ها به شرح زیر است: «کمک کنید؛ من با خانواده‌ام هستم و ما نمی‌توانیم از این محل خارج شویم. این آدرس ماست….»

وضعیت سوریه اسفناک است

کلاه‌سفیدها (سازمان دفاع مدنی سوری) وضعیت را «فاجعه بار» توصیف کردند و از ساکنان خواستند ساختمان‌ها را ترک کنند و در فضای باز باقی بمانند. رسانه‌های سوریه از فروریختن تعداد زیادی ساختمان در شمال استان حلب و همچنین چندین ساختمان در شهر حماة خبر دادند. در دمشق، بسیاری از مردم از خانه‌های خود به خیابان‌ها آمده‌اند. مرکز ملی زلزله سوریه گفت این زلزله «بزرگ‌ترین زمین لرزه ثبت شده» در تاریخ عملیاتی آن است.

افزایش امار تلفات

عملیات امدادرسانی برای نجات قربانیان زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه و اسکان آوارگان همچنان ادامه دارد.

مقامات از کشته‌شدن دستکم ۴ هزار و ۳۰۰ نفر خبر داده‌اند، در حالی که هنوز هزاران نفر زیر آوار هستند و سازمان بهداشت جهانی گفته است احتمال دارد تعداد تلفات تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.

بنا بر اعلام مسئولان دو کشور، پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان ادامه داشته و بسیاری از ساکنان در پی تخریب خانه‌های خود در سرمای هوا آواره شده‌اند.

رئیس سازمان حوادث طبیعی ترکیه گفته است مطابق آخرین آمارها در پی زمین‌لرزه روز دوشنبه، دستکم ۲ هزار و ۹۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در سوریه نیز تا کنون حداقل هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را در اثر این زلزله از دست داده‌اند و ۳ هزار و ۵۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری دولتی این کشور، سانا، گزارش کرده است که از این تعداد ۷۱۱ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و عمدتا در مناطق حلب، حماه، لاذقیه و طرطوس بوده‌اند. این در شرایطی است که درمنطقه تحت کنترل مخالفان هزاران نفر در نبود امکانات امدادرسانی همچنان زیر آوار گرفتار هستند.

مقامات سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌اند که با توجه به عمق فاجعه، مجموع تلفات ممکن است تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *