اسدالله اسدی کیست بیوگرافی و چرا در بلژیک به زندان افتاد؟

بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات کیست فیلم ماجرای دستگیری در بلژیک

اسدالله اسدی کیست

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی متولد 1352 میباشد که در سال 2015 در سفارت ایران در اتریش مشغول به کار بود که به اتهام دست داشتن در بمبگذاری دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شد دادستان اتریش مدعی بوده که اسدالله اسدی تصمیم داشته در بلژیک بمبگذاری کند.

اسدالله اسدی کیست بیوگرافی و چرا در بلژیک به زندان افتاد؟

به گفته دادگاه بلژیک گروه مجاهدین خلق تصمیم داشته که در بلژیک گردهمایی داشته باشند که اسدالله اسدی قصد بمبگذاری را داشته است و بعد از دستگیری به همراه چند تن دیگر به 20 سال زندان افتاده است.

در دادگاه انتورپ بلژیک به همراه سه متهم دیگر به نام‌های مهرداد عارفانی، امیر سعدونی و نسیمه نعامی محاکمه شد که گفته می‌شود مهراد عارفانی سابقه همکاری با سازمان مجاهدین را داشته و در این عملیات شرکت داشته است.

هر چند بر اساس قانون بازداشت دیپلمات ها غیرقانونی بوده و هیچ دولتی حق ندارد که انها را مجازات و یا بازداشت کند اما دادستان اتریش و بلژیک مدعی بودند که اسدالله اسدی و همراهانش از این مصنویت برخوردار نیستند.

اسدالله اسدی کیست بیوگرافی و چرا در بلژیک به زندان افتاد؟

اتهام اسدالله اسدی چه بود؟

این بازداشت همچنین در رسانه‌های اتریشی به طور گسترده مطرح شد. سایت روزنامه کرون در اتریش، در حاشیه گزارش سفر حسن روحانی به وین نوشت که دولت اتریش ظرف مدت ۴۸ ساعت مصونیت دیپلماتیک اسدالله الف. را لغو می‌کند.ه

همچنین سایت روزنامه اتریشی Kleine Zeitung مدعی شده بود که دیپلمات بازداشت شده که از سال ۲۰۱۴ در وین مستقر است، از قرار «طراح» این بمب‌گذاری بوده و در سفر به لوکزامبورگ، مواد منفجره را در اختیار یک زوج ایرانی قرار داده و از آن‌ها خواسته‌است که آن را در گردهمایی پاریس سازمان مجاهدین منفجر کنند.

تبادل زندانی با بلژیک

لایحهٔ بین دولت ایران و دولت بلژیک در هفته اول ژوئیهٔ ۲۰۲۲ به پارلمان کشور بلژیک ارائه شد که برای قانونی کردن مبادله زندانیان با ایران است و فوریت آن به تصویب رسید. این لایحه برای آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی، مورد توجه بود. اما روز جمعه ۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲ قضات دادگاهی در بروکسل به درخواست مخالفان لایحه مبادله زندانیان این کشور با تهران، جلوی تحویل اسدالله اسدی به تهران را گرفته و با فرض «احتمال زیرپاگذاشته شدن حقوق شاکیان پرونده» انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی به ایران و هر کشور ثالث دیگری را، تا اطلاع ثانوی، ممنوع اعلام کرد.

اسدالله اسدی کیست بیوگرافی و چرا در بلژیک به زندان افتاد؟

همچنین جمعی از قانون‌گذاران آمریکایی روز سه‌شنبه ۵ ژوئیه ۲۰۲۲ از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با امضای نامه‌ای به نخست‌وزیر بلژیک، مخالفت خود را نسبت به تصویب لایحه در دست بررسی پارلمان آن کشور که مبادله زندانیان با ایران را تسهیل می‌کند، ابراز کردند با این حال در نهایت جمهوری اسلامی ایران توانست مجوز استرداد اسدالله اسدی را در ازای پس دادن دو شهروند بلژیکی که در ایران زندانی بودند، دریافت کند.

سوابق

۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی است. در واکنش به این اقدام هماهنگ فرانسه و آلمان و بلژیک، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به آنها ابلاغ و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط این دیپلمات ایرانی تأکید شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان که در بلژیک زندانی بود، گفت: اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل 5 سال اسارت تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: اسدالله اسدی در تاریخ 9 تیر 1397 با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود.

کنعانی افزود: سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در این زمینه برخی دولت‌های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به 20 سال زندان محکوم کردند.

اسدالله اسدی کیست بیوگرافی و چرا در بلژیک به زندان افتاد؟

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *