بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت او با پرچم فیده را در ادامه این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

  • نام کامل: علیرضا فیروزجا
  • سن: ۲۸ خرداد ۱۳۸۲
  • محل تولد: بابل
  • تابعیت: فرانسه
  • حرفه: شطرنج باز
  • مقام: سوپر استاد بزرگ شطرنج
  • رده‌بندی فیده: ۲۷۵۹ (مارس ۲۰۲۱)
  • بهترین ریتینگ: ۲۷۵۹ (مارس ۲۰۲۱)
  • رنکینگ: ۱۳ (مارس ۲۰۲۱)

خبری در فضای مجازی منتشر شده که علیرضا فیروزجا یکی از نوابغ شطرنج ایران که لقب سوپر استاد بزرگی را یدک می کشد از ملیت ایرانی خارج شده و با پرچم مفیده مسابقه خواهد داد

تصمیمی عجیب که این شطرنج باز ایرانی گرفته و در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشته است درباره علت این تصمیم علیرضا فیروزجا هنوز گزارشی در رسانه های معتبر ارائه نشده است

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

بیوگرافی علیرضا فیروزجا

آقای علیرضا فیروزجا متولد ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ در شهر بابل می باشد

او اولین سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران است موفق شده در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۷ مسابقات قهرمانی شطرنج ایران مقام اول را به دست آورد

افتخارات

همچنین در رده ۱۶ ده سال جهان موفق شد که به مقام دوم دنیا دست پیدا کند و در رتبه نخست شطرنج بازان جوان ایران قرار بگیرد

شکست احسان قائم مقامی

علیرضا فیروزجا زمانی نامش بر سر زبان ها افتاد که در سن ۱۳ سالگی موفق شده احسان قائم مقامی را شکست بدهد

احسان قائم مقامی نخستین استاد بزرگ شطرنج ایران بوده که در مقابل علیرضا فیروزجا ۱۳ ساله شکست خورد و بعد از آن نام این شطرنج باز نوجوان ایرانی بر سر زبانها افتاد و در رسانه های دنیا به این استعداد ایرانی پرداختند

ایشان موفق شده افتخارات زیادی را به دست آورد و در سن ۱۴ سالگی به مدت ۱۰ ماه در صدر شطرنج بازان ایرانی قرار بگیرد او در سال ۲۰۱۹ موفق شده ریتینگ ۲۷۰۲ به دست آورد و به عنوان جوان ترین شطرنج باز ایران رکورد دار این مقام شود

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

شکست کارلسن استاد بزرگ نروژ توسط علیرضا فیروزجا

این استعداد برتر شطرنج ایران در سال ۲۰۱۴ توانست ریتینگ خود را در رده جهانی را ارتقا ببخشند

او کارلسن شطرنج باز بزرگ نروژی را هم شکست داده است.

او درباره شکست کارلسن میگوید که واقعا کار سختی بود که کارلسن را با مهره سیاه ببرم اما در کل از عملکردم در مسابقات قهرمانی جهان راضی ام.

مصاحبه خواندنی با علیرضا فیروزجا

* قبل از مسابقات جهانی سریع و برق آسای روسیه انتظار چه رتبه ای از خود داشتی؟

“در کل از عملکردم در مسابقات قهرمانی جهان راضی ام. کسب مقام ششم در بخش سریع مسابقات جهانی  کار خیلی سختی است، اما به نظرم می توانست خیلی هم بهتر از این باشد. من در یک بازی واقعا فرصت سوزی کردم و مساوی شد، اما به هر حال از عملکردم راضی هستم.”

* در این مسابقات مقابل شطرنج بازان خیلی خوب با ریتینگ های بالاتر از خودت پیروز شدی. فکرش را می کردی؟

” می دانستم که از بازیکنان بزرگی همچون آناند و … می توانم امتیاز بگیرم. هیجان داشتم که زودتر با آن ها بازی کنم و برابرشان پیروز شوم. “

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

* در دور هشتم برق آسای قهرمانی جهان روسیه مقابل مگنوس کارلسن بازی کردی، از رقابت با او انتظار چه نتیجه ای داشتی؟

“واقعا کار سختی بود که کارلسن را با مهره سیاه ببرم. هرچند که می توانستم بهتر از آن هم بازی کنم اما خب نشد تا او را شکست دهم.”

همچنین ببینید:

📌 پرهام مقصودلو شطرنج باز کیست؟ +بیوگرافی

📌 بیوگرافی سارا خادم الشریعه و همسر فیلمسازش

* در بخش برق آسا هم عملکردت خیلی خوب بود تا اینکه در دور هشتم بازی ات مقابل مگنوس کارلسن به برد منجر نشد و بعد از آن دیگر نتوانستی خوب ظاهر شوی. علت آن را رویارویی با مگنوس می دانی یا دلایل دیگری داشت؟

“دو روز قبل از آن دیدار در مسابقات سریع بازی کردم که توانستم بعد از کارلسن به عنوان ششمی هم دست یابم. در بخش سریع با بازیکنان خیلی سختی روبه رو شده بودم و این سبب شد که بخش برق آسا برایم خیلی خسته کننده باشد. فکر می کنم انرژی کم آوردم. اما این نبود که بازی با کارلسن مرا تحت تاثیر قرار داده باشد و بازی های بعدی را خراب کرده باشم. فکر می کنم باخت های بعد از دور هشتم دلایل تکنیکی داشت.”

فکر نمی کنی دلیل این شکست ها نبود مربی هم می توانست باشد؟

“حین مسابقات سریع و برق آسا بین هر دور زمان زیادی نداریم. شاید حضور مربی هم تاثیر زیادی نداشت، نمی دانم! سوکولف هم که همیشه برای تمرین به ایران می آید. بهتر بود که سوکولف هم در حین مسابقات می‌بود اما برخی اوقات امکانش پیش نمی آید. در بعضی مسابقات آسیایی و یا جهانی سوکولف در کنار ما بوده و کمک های زیادی به ما کرده است.”

* سوکولف تنها در یک بازه زمانی ۱۰ روزه به ایران می آید. نظرت درباره حضور سرمربی در این مقاطع کم چیست؟

“سوکولف هر دو ماه ۱۰ تا ۱۵ روز به ایران می آید. حضور ۱۵ روزه این مربی که از بهترین های جهان است در کنار ما خیلی خوب است. به نظرم او مربی خیلی خوبی است  و اگر بیشتر می توانست در کنار ما باشد بهتر هم می شد اما همین قدر هم به ما خیلی کمک می کند. سوکولف در ۱۰ روزی که می آید تکالیفی را می دهد که در روزهایی که نیست انجام دهیم. بعد با ایمیل با هم در ارتباطیم و عملکرد و تمرینات ما را کنترل می کند. “

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

* به جز سوکولف خودت مربی دیگری داری؟

نه مربی ندارم. من بیشتر با کتاب و نرم افزار تمرین می کنم. شطرنج بازان تاپ باید بیشتر کتاب بخوانند و بدانند با نرم افزار چطور کار کنند. حضور مربی می تواند کمک کند اما بیشتر باید خود فرد کار و فکر کند و کتاب بخواند.

* مسابقه پیش روی ات چیست؟

“مهمترین مسابقه پیش رو مسابقات جهانی است که جواز حضور در آن را با قهرمانی در جام ملت های آسیا گرفتیم. این مسابقات برای شطرنج ایران مهم است چون برای اولین بار است که به مسابقات تیمی جهانی می‌رویم. امیدواریم که همه در آن مسابقات خوب بازی کنیم و یک نتیجه امیدوار کننده کسب کنیم. با یک تیم پنج نفره به این مسابقات خواهیم رفت.”

* چه جایگاهی برای تیم ایران که برای اولین بار در این مسابقات حاضر خواهد شد متصور هستید؟

“فکر می کنم که تیم ایران شانس های زیادی دارد. تیم خیلی جوانی داریم که از لحاظ انرژی کم نمی آورد. این مسابقات چون طولانی است انرژی زیادی می طلبد و فکر می کنم این نکته مثبت ما در مسابقات است و می‌تواند خیلی کمک کند.”

همچنین ببینید:

📌 بیوگرافی درسا درخشانی شطرنج باز

📌 بیوگرافی محمد امین طباطبایی شطرنج باز +پیج اینستاگرام

* هدف خودت در شطرنج چیست؟

“هدفم این است که تا ۲۲ سالگی قهرمان بزرگسالان جهان شوم. در حال حاضر ۱۵ ساله هستم و می خواهم تا آن زمان به این عنوان مهم برسم و برای آن تلاش می کنم.”

بیوگرافی و عکس علیرضا فیروزجا و خامنه ای سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

* درست را رها کردی؟

” نه ، اما در آخر سال معلم به منزل می آید و با من تمرین می کند و امتحان می دهم.”

* در مورد بحث هایی که با فدراسیون در مورد هزینه های مسابقات داشتید بگویید.

“مسابقات آسیایی و جهانی را که فدراسیون ما را می فرستد و هزینه هایش را می دهد. چون همه جای دنیا شطرنج بازانشان را به مسابقات آسیایی و جهانی می فرستند. اما برای مسابقات آزاد فدراسیون برخی مواقع کمک می کند. فدراسیون های همه کشورهای جهان برای مسابقات آزاد همین گونه عمل می کنند، هزینه مسابقات آزاد و انفرادی ربطی به فدراسیون ها ندارد، اما باز فدراسیون ایران گاهی مقداری کمک می کند.”

* موضوع ۱۲۰۰ دلار پس چه بود؟

“مسابقات آسیایی فیلیپین و مسابقات جهانی سن پترزبورگ را با هزینه فدراسیون رفتم اما آن موضوع برای مسابقات آزاد امارات بود که قبلا قول هایی برای پرداخت داده شده بود که امیدوارم انجام شود.”

* چقدر در روز تمرین می کنی و چه ورزش دیگری را در کنار شطرنج انجام می دهی؟

واقعا شطرنج رشته ای سخت و وقت گیر است. در کنار آن نمی توان مدرسه رفت چون باید همه تمرکز روی شطرنج باشد. اگر یک شطرنج باز حرفه ای یک هفته شطرنج کار نکند نمی تواند دیگر در آن سطح مبارزه کند. من روزی بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت تمرین می کنم و دیگر بیش از آن نمی کشم. همچنن خیلی مهم است که در مسابقات انرژی کم نیاوریم. به همین دلیل باید در کنار شطرنج ورزش دیگری را دنبال کرد. من خودم شنا و پینگ پنگ را دنبال می کنم. خیلی مهم است که یک نفر بتواند ۸ ساعت پشت میز بنشیند. هرچقدر یک شطرنج باز قوی باشد اما از نظر فیزیکی کم بیاورد نمی تواند حرکات درست را ببیند. ورزش دیگر کنار شطرنج خیلی مهم است.”

بیوگرافی علیرضا فیروزجا سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران +تغییر تابعیت

* خواسته ات از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون چیست؟

” از وزارت ورزش می خواهیم که دغدغه برخی از ملی پوشان که همان خدمت سربازی است را حل کند. این برای تیم ملی دغدغه هایی را ایجاد کرده است. سن ۱۸ سالگی در شطرنج خیلی مهم است. اگر دو سال فرد به سربازی برود دیگر تمرکز بر روی شطرنج سخت است. در شرایط عادی اگر فرد یک هفته بر روی شطرنج تمرکز نداشته باشد دیگر نمی تواند در آن سطح بازی کند چه برسد به  دو سال خدمت. امیدوارم وزارت ورزش این دغدغه را برای افرادی که مقام و یا مدال آسیایی و جهانی دارند را برطرف کند.

ماجرای تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا

در شهریور ۱۳۹۸ شایعاتی مبنی بر خروج علیرضا فیروزجا از ایران و گرفتن تابعیت فرانسه مطرح شد

وی در دسامبر ۲۰۱۹ و پس از عدم اعزام تیم ملی ایران به مسابقات قهرمانی جهان به سبب جلوگیری از رویارویی با رقیبان اسرائیلی، اعلام کرد که دیگر زیر نظر فدراسیون شطرنج ایران و با نام این کشور در مسابقات شرکت نمی‌کند

او در دسامبر ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی شطرنج سریع جهان که در روسیه به انجام رسید، با پرچم فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده) شرکت کرد و در دور نهایی پس از ماگنوس کارلسن، در سکوی دوم شطرنج سریع جهان قرار گرفت.

در ۳ دی ۱۳۹۸ وبگاه فدراسیون بین‌المللی شطرنج به‌طور رسمی پرچم ایران را از مقابل نام فیروزجا برداشت و به جای آن پرچم فدراسیون بین‌المللی شطرنج را قرار داد؛ تا از آن پس او با نام فدراسیون جهانی در مسابقات شرکت کند.

 

منبع: ایسنا

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *