یاسمین مقبلی

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و همسرش کیست +عکس پدر و مادر

بیوگرافی یاسمین مقبلی Jasmin Moghbeli

یاسمین مقبلی فضانورد ناسا ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ در شهر بادنواهایم در ایالت هسن کشور آلمان به دنیا آمده پدر و مادرش ایرانی هستند و از مهاجران ایران به آلمان بوده اند.

نام مادرش فرشته و نام پدرش کامی است که در فلوریدای آمریکا زندگی می‌کنند دارای یک برادر به نام کاوه بوده که در اسپانیا زندگی می کند.

پدر و مادر یاسمین مقبلی فضانورد

یکی از نوابغ و دانشمندان فضانورد ایرانی بوده که در رشته فضانوردی تحصیل کرده است و در حال حاضر به عنوان فضانورد در ناسا کار می کند.

همسر و فرزندان

همسر یاسمین مقبلی آقای «سام والد»اهل تگزاس میباشد و دارای دو دختر دوقلو است

عکس یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و همسر و فرزندان

عشق به ایران

یاسمین مقبلی از زمانی که در ایستگاه فضایی قرار گرفته است مدام تصاویری فضایی از ایران منتش میکند و غذاهای ایرانی میخورد

این فضانورد ایرانی تبار فیلمی از نقاشی های ارسال شده از سوی کودکان ایرانی در ایستگاه فضایی منتشر کرد. وی تک تک این نقاشی ها را در کلیپی هشت دقیقه ای روی یک تبلت با پس زمینه حیرت انگیزی از سیاره زمین به نمایش درآورده است.

یاسمین مقبلی کیست و اهل کجاست

یاسمین مقبلی متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ شهر “باد ناوهایم” در آلمان است و 40 سال سن دارد او اصالتا ایرانی است و پدر و مادرش ایرانی هستند نام مادرش فرشته شغلش خیاط و پدرش کامی مقبلی دارای رستوران در فلوریدا است.

یاسمین پس از اینکه دیپلم رشته مهندسی هوافضا را در امریکا دریافت کرد وارد دانشگاه پرآوازه “ام‌آی‌تی”   شد. و سپس مدتی عضو نیروی ارتش امریکا شد او از دانشگاه نیروی دریایی کالیفرنیا فوق لیسانس هوافضا را دریافت کرد و به ناسا پیوست و در سال 2023 به ایستگاه فضایی رفت.

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و عکس کودکی و قدیمی

«یاسمین مقبلی»، فضانورد ایرانی آمریکایی ناسا در شهریور ماه 1402 به‌همراه «کنستانتین بوریستوف» برای اولین‌بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) رفتند در کنار این دو، «اندریاس موگنسن» دانمارکی از سازمان فضایی اروپا و «ساتوشی فوروکاوا» از سازمان فضایی ژاپن نیز حضور داشتند که قبلاً به این ایستگاه رفته بودند. فضانوردان جدید ایستگاه فضایی تقریباً به‌مدت 6 ماه در مدار خواهند بود تا در نهایت به زمین برگردند.

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و همسرش کیست +عکس پدر و مادر

پیج اینستاگرام astrojaws

این خانم در رشته هوافضا تحصیل کرده و در مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا توانست که فوق لیسانس دریافت کند

او بعد از اینکه به جوانی رسید وارد ارتش آمریکا شد و به عنوان سرگرد نیروی دریایی و هوایی کار خود را آغاز کرد

یاسمین مقبلی بعد از گذراندن دوره های خلبانی پیشرفته موفق به اخذ مدرک آن شد

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد + تصاویر پدر و مادر

پیوستن به ناسا

او در سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی به ناسا پیوست و تحت آموزش های لازم برای قرار گرفتن در ایستگاه فضایی می باشد

بیوگرافی یاسمین مقبلی درباره این موضوع می گوید بسیار هیجان زده شده است این که می‌خواهد در ایستگاه فضایی قرار بگیرد و در حال حاضر ۲ سال است که از آموزش های مورد نیاز پشت سر می گذارد و تحت آموزش زبان روسی رباتیک بود تا بتواند با دیگر همکارانش در ایستگاه فضایی ارتباط برقرار کند

عاشق علم نجوم است

او می گوید در کودکی همیشه علاقه مند به فضا نوردی بوده‌ام به همین دلیل تلاش زیادی کردم تا بتوانم وارد این رشته شوم و در ایستگاه فضایی قرار بگیرم

بیوگرافی یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و همسرش + تصاویر پدر و مادر

اینکه در خارج از جو زمین قرار داشته باشی و به اتفاقات فرازمینی نگاه کنی یکی از آرزوهای بود که همیشه با خود داشته‌ام و برایم جذابیت بسیار زیادی دارد.

همچنین ببینید بیورگرافی محمد مرادی مقیم فرانسه

یاسمین مقبلی میگوید علم نجوم از کودکی با من درگیر بوده و همیشه رویا های بسیار زیادی را در سر می پروراندم تا بتوانم با سفینه ها و فضاپیما های مختلف به سیاره های دیگر سفر کنم

من خوشحالم که این اتفاق برایم رخ داده است

بیوگرافی یاسمین مقبلی ناسا و تصاویر پدر و مادر

خانواده یاسمین مقبلی

او درباره این موضوع که پدر و مادرش ما ایرانی هستند و رگ و ریشه خاورمیانه داشتن آیا در مسیر موفقیت هایش در آمریکا و اروپا دچار مشکل شده یا خیر می‌گوید زمانی که در مدرسه بودم و در دوران کودکی و نوجوانی به چنین مسائل توجه نمی کردم

همچنین ببینید:

اما حالا که بهترین جوانی رسیدم این موضوع را بیشتر درک می کنم و تلاش می کنم تا بتوانم نماینده خوبی برای ایران و خاورمیانه باشد

بیوگرافی یاسمین مقبلی ناسا و همسرش

یاسمین مقبلی درباره اینکه برخی ها گمان می کنند بعضی از کارها برای مردها ساخته شده است کاملاً اشتباه است

چرا که زن و مرد با پشتکار می‌توانند هر کدام به موفقیت‌هایی برسند و هر کاری را انجام بدهد شاید از نظر جسمانی مرد کمی قوی‌تر باشد اما بدون شک زن می تواند پا به پای مرد در زمینه های مختلف رشد کند

شهرت یاسمین مقبلی در جهان

در سال ۲۰۱۷ ناسا کاندیدهای کلاس جدید فضانوردی خود را اعلام کرد. این کاندید ها شامل هفت مرد و ۵ زن هستند که از میان بیش از هجده هزار نفر متقاضی انتخاب شده اند.

۱۲ نفری که در کلاس پذیرفته شده اند رزومه بسیار تاثیرگذاری به ناسا فرستاده اند: این افراد همگی ورزشکار هستند و در بین آنها کارکنان سابق شرکت spaceX و یک زیست شناس دریایی وجود دارند و همچنین نیمی از آنها از افسران نظامی هستند.

اینستاگرام یاسمین مقبلی زن ایرانی ناسا

در میان پذیرفته شدگان یک دختر جوان با نام مستعار “جاوز” دیده می شود. کسی که کاپیتان سابق تیم بسکتبال زنان MIT، یک عضو اصلی نیروی دریایی و عنوان دار پرواز با هلیکوپترهای مسلح در یکصد و پنجاه ماموریت رزمی در افغانستان است.

این کاندیدای فضانورد همچنین یک مهاجر ایرانی-آمریکایی می باشد که نام اصلی او یاسمین مقبلی است و از زمان گزینش اولین کلاس فضانوردی، او تنها کاراموزی است که ریشه های خاورمیانه ای دارد.

او فارغ‌التحصیل موسسه ام‌آی‌تی، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی آمریکای و دانشکده خلبانی تست نیروی دریایی ایالات متحده است و بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در کارنامه دارد.

او از آن زمان تا به حال ۳ بار در مناطق جنگی مستقر شده وکبراهای مملو از توپ های چند لوله ای و موشک های آشتین را هدایت کرده است. در افغانستان، نام مستعار جاوز را بر او گذاشتند، نامی که بر روی هلیکوپتری که او با آن پرواز می کرد دیده می شد. در آخرین پست، او به عنوان خلبان آزمایشی یک تکنولوژی جدید در آریزونا پروازکرده است.

مقبلی به عنوان یکی از چند زنی که برای پروژه آرتمیس (پروژه ناسا برای بازگشت به ماه)‌ انتخاب شده است. اما پروژه بازگشت به ماه ناسا یا پروژه آرتمیس چیست؟

برنامهٔ آرتمیس یک برنامهٔ فضایی با هدف فرستادن انسان‌ها (نخستین زن) به قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۴ است. این پروژه به‌وسیلهٔ ناسا و شرکت‌های صنایع هوافضایی تجاری آمریکایی با همکاری آژانس فضایی اروپا، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی استرالیا در حال اجراست.

هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کرهٔ ماه و در نهایت سفر به مریخ است.

ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد اما انتظار می‌رود که همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد. به گفته برخی نام آرتمیس از آرتمیسیا (Artemisia) بانوی دریانوردی که در دومین حمله کوروش به یونان به عنوان متحد وی جنگید گرفته شده‌است.

عکس یاسمین مقبلی فضانورد ناسا

والدین یاسمین مقبلی

فرشته و کامی مقبلی، والدین یاسمین مقبلی که در رشته معماری تحصیل کرده اند، پس از انقلاب اسلامی از ایران به آلمان رفتند. یاسمین مقبلی در ۳ تیر ۱۳۶۲ خورشیدی (۲۴ ژوئن ۱۹۸۳) در باد نواهایم آلمان به دنیا آمد.  اما بر اساس آنچه که در سایت ناسا نوشته شده او زادگاه خود را بالدوین نیویورک می‌داند.

والدین یاسمین مقبلی پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران مهاجرت کردند و پس از مدتی سکونت در آلمان، در بالدوین، نیویورک ساکن شدند.

یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین یاسمین مقبلی در دلری بیج، فلوریدا و برادر بزرگترش، کاوه در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.

مقبلی از دبیرستان بالدوین فارغ‌التحصیل شد و در دورهٔ دانش‌آموزی خود در کمپ فضایی آکادمی پیشرفته فضایی شرکت کرد. او درباره این دوره می‌گوید: “در نیویورک بزرگ شدم. تنوع فرهنگی زیادی داشت و آدم‌های مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت اطرافمان بودند. هم تجربه‌های فرهنگی متفاوتمان را با هم در میان می‌گذاشتیم.”

همچنین ببینید:

بیوگرافی کامک عبادی و همسرش آرام حمیدی دانشمند ناسا

یاسمین در این مصاحبه از مادرش گفته بود : “مثلا مادرم به مدرسه‌ام می آمد و درباره عید نوروز و سفره هفت‌سین برای همکلاسی هایم توضیح می‌داد.”

مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده و مدتی نیز برای تیم بسکتبال این دانشگاه بازی کرده‌است.

بیوگرافی یاسمین مقبلی زن فضانورد ایرانی

مقبلی به عنوان افسر تفنگداران دریایی ایالات متحده و خلبان بالگرد سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت جنگی را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسه تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی دریافت کرد.

انتخاب مقبلی به عنوان یکی از اعضای پروژه ناسا برای بازگشت به ماه

یاسمین مقبلی کیست ؟ در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (ملقب به «لاک‌پشت‌ها») انتخاب شد و آموزش دو سالهٔ خود را آغاز کرد. مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌است.

در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که در برنامه فضایی آرتمیس ناسا (پروژه ناسا برای بازگشت به ماه)‌ به منظور فرستادن نخستین زن به روی ماه تربیت خواهد شد.

با اعلام ناسا، “یاسمین مقبلی”(Jasmin Moghbeli) فضانورد ناسا که اصالتاً ایرانی است و “آندریاس موگنسن” (Andreas Mogensen) فضانورد آژانس فضایی اروپا به ترتیب به‌عنوان فرمانده و خلبان فضاپیما در این مأموریت شرکت اسپیس ایکس حضور خواهند داشت.

انتظار می‌رود این ماموریت زودتر از سال ۲۰۲۳ میلادی انجام نشود.

عکس یاسمین مقبلی فضانورد ناسا و رئیس جمهور امریکا

قرار است ماموریت “کرو-۷” توسط موشک “فالکون ۹”( Falcon ۹) شرکت اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام شود تا دو سرنشین آن به دیگر فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی ملحق شوند.

یاسمین مقبلی که در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد، در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه ام‌آی‌تی تحصیل کرد و کارشناسی ارشد خود در این رشته را در مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا در کالیفرنیا به پایان رسانده است و قرار است در ماموریت ” کرو-۷” اولین پرواز فضایی خود را تجربه کند.

“یاسمین مقبلی” متولد سوم تیر ۱۳۶۲ خورشیدی، خلبان و سرگرد نیروی دریایی آمریکا و فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا است. وی بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقه کاری خود دارد.

عکس یاسمین مقبلی فضانورد ناسا

ناسا در رابطه با “آندریاس موگنسن” دانمارکی نیز اعلام کرد که قرار است او دومین سفر خود به ایستگاه فضایی را تجربه کند و تاکنون نزدیک به ۱۰ ساعت را در فضا سپری کرده. در حال حاضر نیز به عنوان افسر رابط آژانس فضایی اروپا در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون مشغول به کار است.

جوایز و افتخارات یاسمین مقبلی

چهار نشان هوایی ، یک نشان لیاقت و شایستگی ، دو نشان تقدیر نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ، سه نشان دستاورد نیروی دریایی و تفنگداران دریایی و چندین لوح تقدیر از واحدهای مختلف از جمله افتخارت او هستند. یاسمین مقبلی همچنین جایزه برجسته فاز دوم توسعه را در کلاس 144 مدرسه خلبانی آزمایشی نیرو دریایی ایالات متحده و جایزه دانش آموز برجسته فرمانده ویلی مک کول را دریافت کرده است.

قورمه سبزی خوردن یاسمین مقبلی در فضا

قرمه سبزی در فضا!

یاسمین مقبلی در سال 1402 تصاویر جالب توجهی را از ایستگاه فضایی بین المللی در کنار یک قاشق و ظرف معلق حاوی غذای اصیل ایرانی یعنی قرمه سبزی منتشر کرد.

وی در این باره توضیح داد :

نوش جان! در زبان فارسی ، این عبارت مشابه بون اپتی(bon appétit) به کار می رود ، اگرچه معنای واقعی آن متفاوت است. این آخر هفته یکی از غذاهای ایرانی مورد علاقه ام را با خدمه Exp70(ماموریت اکسپدیشن 70) به اشتراک گذاشتم. قرمه سبزی! البته ما آن را به روش سنتی با برنج خوردیم. با این حال متأسفانه ته دیگی وجود نداشت.

من واقعاً از به اشتراک گذاشتن بخشی از فرهنگ و غذای خود با همکارانم لذت بردم و به نظر می رسید که آنها هم واقعاً از آن لذت بردند. عطر و طعم [آن] فوق العاده بود و من را به خانه برد. فکر کنم این اولین باری بود که قرمه سبزی در فضا خورده شد!

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

4 نظر

  1. بابا این بیشرف قاتل و جنایتکاره ، به مدت یکسال زمانِ حمله آمریکا به عراق و افغانستان به آمریکای عزیزش خدمت میکرده خدا میدونه دستش به خون چند هزار ادم بیگناه و بیدفاع آلوده اس ، هلی کوپتر رو با لبخند واسه رفقاش بلند میکرده تا از اون بالا گلوله و بمب بریزن پایین تو روستاها و شهرها واسه مردمی که داشتن زندگیشون رو میکردن به اسم مبارزه با تروریستی که خودِ امریکاست ، تروریست هایی که خودشون پرورش میدن و درست میکنن حتی خودسون هم این رو اعتراف کردن ولی الان تو شبکه ها و سایت ها برای پاک کردن جنایت های منفور و وحشتناک آمریکا دروغ میبافن بهم
    اونایی که به این میگن ایرانی و بهش افتخار میکنن بگن وجدان و عقل و انسانیتشون کجا رفته
    خودش هم گفته برای آسونتر رسیدن به ناسا و آرزوهام بهترین راه رفتن تو ارتش بود یعنی چقدر باید کثیف و جانی باشی نمیدونم

    • معلم بازنشسته

      آیا شما همراه ایشان در هلی کوپتر و در اون بالا بودی که قضاوت میکنی ؟ قضاوت در مورد حضور خانم یاسمین مقبلی در ارتش امریکا و جنگ در افغانستان را به خدا واگذار کنید . آنچه که برای ما محرز است این جناب سرهنگ خلبان یک دختر شجاع و نخبه ایرانی است که بسیاری از دختران ایران آرزو دارند که در جایگاه او باشند .
      او همچون بسیاری از نخبگان دیگر از ایران فرار کردند . چون اولا در ایران مواجه هستند با افرادی که زود قضاوت می‌کنند و ثانیا امکان رشد برایشان فراهم نیست
      اگر مدیران جمهوری اسلامی لیاقت داشتند شاهد سیل مهاجرت نخبگان نبودیم

  2. سلام ایرانیِ عزیز اگر یک افغانی ایران را بمباران کرده بود بازهم به همین راحتی واگذار به خدا می کردید؟،؟واقعا جای تعجب داره وقتی خودش اعتراف کرده در آن زمان پروازهای جنگی با کبری ۱۱ داشته .نمی دونم چرا خودتون رو به تغافل می زنید؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *