بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

یوسف هاشمی کیست

یوسف هاشمی متولد 1326 در روستای چاپارخانه از روستاهای بخش خمام گیلان است که به عنوان کاشف برنج گیلانی شناخته میشود. او دارای شش پسر و سه دختر است در 74 سالی به علت بیماری ریوی درگذشت ایشان برای به عمل اورد برنج های ایران تلاش زیادی کرد تا توانست برنج گیلانی را به بهترین شکل ممکن پرورش دهد.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

بیوگرافی یوسف هاشمی

وی متولد 1326 است او ساکن در روستای چاپارخانه از روستاهای بخش خمام است . او دارای شش پسر و سه دختر است . میتوانیم به صراحت بگوییم شاید شهرت این نابغه فقط در حدود روستای خودش باشد ، زیرا هنوز که هنوزه این برنج به نام او ثبت نشده است.

یوسف هاشمی یک نابغه ایرانی است که باعث تولید هزازان تن محصول بیشتر و مرغوبیت بیشتر برنج ایرانی شده است ، یوسف هاشمی کاشف برنج هاشمی است ، همتای این نابغه کشاورزی آقای علی کاظمی کاشف برنج علی کاظمی است .

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

لاقات با کاشف فروتنِ بهترین برنج ایران

دیدار با یوسف هاشمی‌زاده کاشف یکی از معروفترین برنج‌های ایرانی در جوار شالیزاری در روستای چاپارخانه بخش خُمام در  ۲۰ کیلومتری رشت انجام شد تا «هاشمی‌زاده» که سال‌هاست شهره به هاشمی است، در هفتادویکمین سال زندگی‌اش برای ما از کشفی لذیذ بگوید که 30 سال است میلیون‌ها ایرانی را سیر و سرمست از پای سفره بلند کرده است.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

در اردیبهشت‌ماه 98 یوسف هاشمی و خانواده‌اش نیز مانند 300هزار شالی‌کار گیلانی کار نشای برنج را شروع کرده‌اند تا عنوان «بزرگ‌ترین تولیدکننده ارقام بومی و کیفی برنج ایران» همچنان در اختیار گیلان باشد.

همچنین ببینید:

بیوگرافی شعبان قاری پدر بسکتبال گرگان

محمد جواد نظری گلپایگانی آتقی کیست

بیوگرافی مسعود دیانی مجری برنامه سوره

عنوانی که مدیون یوسف هاشمی و «علی کاظمی» یکی دیگر از کاشفان فروتن بذر برنج معروف دیگری به همین نام است. بیش از 60 درصد شالیزارهای گیلان زیر کشت برنج هاشمی است و 30 درصد هم شلتوک مرغوب کشف‌شده به دست علی کاظمی را می‌کارند. مابقی “صدری، حسنی و دیلمانی” را که در زمره برنج‌های کیفی هستند در کنار “گوهر و سپیدرودِ پر محصول” کشت می‌کنند.

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

برنج هاشمی چگونه کشف شد ؟

یوسف هاشمی در سال 1364 در زمین کشاورزی خود خوشه هایی را دید که با خوشه های برنج بینام متفاوت بودند این خوشه ها بلند تر و نازک تر از خوشه های بینام بودند ، او ابتدا این خوشه ها را جدا نمود و و آن را تا سال بعد نگه داشت ، یوسف هاشمی برای این خوشه های جالب و متفاوت خزانه ای جدا در نظر گرفت آنها را نشا کرد و در فصل برداشت هم جداگانه آنها را درو کرد . یوسف هاشمی این رویه را چندین سال تکرار کرد تا به میزان شلتوکی که میخواهد برسد ( شلتوک برنجی است که سفید نشده و پوسته زرد یا سبوس هنوز به دور آن پیچیده ، کشاورزان محلی به آن جو میگویند ، آنها هر سال کیسه ای جو را نگه میدارند تا در سال بعد در کشت بعدی از آن برای کشت برنج استفاده کنند ) او در نهایت به یک تن شلتوک رسید !

بیوگرافی یوسف هاشمی زاده کاشف برنج هاشمی و همسرش +علت درگذشت

او کیسه های شلتوک را به کارخانه برنج کوبی روستای چاپارخانه برد ، مدیر کارخانه روستای چاپارخانه از دیدن این نوع برنج متعجب شد و نام این نوع برنج را از یوسف هاشمی پرسید و او در جواب گفت این برنج اسم ندارد ، مدیر کارخانه اسم برنج هاشمی را بر آن نهاد . اینگونه بود که برنج هاشمی کشف و نامگذاری شد . برنجی که طعم و بوی بسیار عالی دارد . یوسف هاشمی اولین کیسه شلتوک را به برادرش داد تا او برنج هاشمی را در مزرعه خود نیز کشت کند ، کم کم برنج هاشمی در سرتاسر روستا پخش شد کم کم به روستاهای مجاور رسید و در انتها در تمام استان گیلان کاشت برنج هاشمی همه گیر شد و دولت هیچ گونه نقشی در توزیع و پخش این نوع برنج انجام داد و این شبکه کشاورزان بود که با ارتباط با یکدیگر برنج هاشمی را به تولید انبوه رسانیدند . در مورد برنج علی کاظمی نیز داستانی شبیه به این اتفاق افتاد .

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

3 نظر

  1. خدا رحمتش کند تا خدا نخواهد هیچ موفقیتی رقم نمی خورد ،وسط جنگ تحمیلی خدا چنین ساقه های برنجی را ارزانی آقای مرحوم یوسف هاشمی می نماید و امروز که آقای هاشمی در بین ما نیست دولت باید این برنج را بنام ایشان ثبت کند و تقدیم خانواده اش به هر حال او تلاش کرد و از کنار آن ساقه های متفاوت نگذشت شاید کشاورزان دیگری هم نوع دیگری را ببینند اما از کنارش راحت بگذرند ! اما مرحوم هاشمی ۵ سال تلاش کرد تا ان یک مشت برنج را تبدیل به یک تن نماید و مجددا انرا کشت کند و برنج آن در جامعه پخش شود .روحش شاد و یادش گرامی باد

  2. روحشان شاد و یادشان جاویدان.اینجانب تاکنون هر موقع که به شمال میرفتم و هنگام عبور از روستای چاپارخانه از ایشان به نیکی یاد میکردم تا اینکه الان متوجه شدم به رحمت ایزدی پیوستند.خداوند صبر و بردباری به خانواده محترم ایشان عطا فرماید.

  3. روحش شاد و یادش گرامی باد.
    آقای هاشمی همان طور که در عکس هایش هم مشخص است مردی بزرگوار، فروتن و بسیار زحمتکش بود شخصی که یه مشت ساقه برنج اصیل و ناب ایرانی را با زحمت فراوان تکثیر کرد محصولی که از نیازهای روزمره مردم می باشد و به پاس زحماتش و خدمت به خلق قطعاً از طرف دولت باید حمایت و این برنج مرغوب به نام آن بزرگوار ثبت می شد که متأسفانه در این مورد کوتاهی شد باز به امید ثبت برنج به اسم آن بزرگوار جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطرش از طرف دولت اقداماتی صورت گیرد.
    نام و یاد آقای هاشمی در دل های ملت ایران زنده هست و خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *