جواب سوالات درس بز یا سگ تفکر هفتم

جواب درس بز یا سگ تفکر هفتم (فعالیت و سوالات صفحه 106 و 107 با جواب)

جواب درس بز یا سگ تفکر هفتم (فعالیت و سوالات صفحه 106 و 107 با جواب) را در این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

حکایت داستانی کوتاهی است که در آن نکات و پندهای آموزنده ای نهفته است که میتوان از آن برداشت های زیادی کرد در ادبیات فارسی حکایت نقش بسازی را دارد و مراجع زیادی در ادبیات فارسی وجود دارد که دارای حکایات فراوانی است آموزش و پروش نیز سعی کرده که برای دانش اموزان از حکایات اموزنده استفاده کند تا علاوه بر اینکه دانش اموزان پندهای زیادی را بیاموزند با سخنان و اصطلاحات فارسی آشنا شوند.

در درس تفکر هفتم از حکایتی زیبا به نام بز و سگ استفاده شده است پند جالبی در این حکایت نهفته است پندی که در آن گفته میشود فریبکاران از حیله های مختلفی برای فریب دادن استفاده میکنند و حتی یقین شما را هم به تردید تبدیل میکنند.

حکایت درباره شخصی است که دارای یک بز است اما چند نفر برای فریب او سعی میکنند به او بگویند که او سگ است و بز نیست و در اخر صاحب بز که یقین داشت بز دارد به بز شک میکند!

متن درس بز یا سگ تفکر هفتم

پیرمرد و بز

پیرمردی روستایی، بزی را از بازار خریده بود و به خانه میبرد. سه مرد او را دیدند و به فکر افتادند هر طوری که شده، بز را از چنگ او درآورند.

یکی از آنها به مرد روستایی نزدیک شد و پس از سلام و احوا لپرسی، از او پرسید: « پدر عزیز من! این سگ زبان‌بسته چه گناهی کرده که او را کشان کشان می‌بری؟»

پیرمرد حرف این مرد را جدی نگرفت و به راه خود ادامه داد. نفر بعدی، درحالی که می خواست هر طور شده توجه پیرمرد را به خود جلب کند، به دوستش گفت: «اصلاً من فکر میکنم این مرد روستایی نیست. چون تا حالا هیچ روستایی ای را ندیده‌ام که سگی را ببندد و با خود بکشد».

جواب سوالات درس بز یا سگ تفکر هفتم
درس بز یا سگ تفکر هفتم

پیرمرد باز به راهش ادامه داد. این بار نفر سوم رو به پیرمرد کرد و گفت: «این سگ را چند خریده‌ای؟ برای شکار است یا محافظت از خانه؟»

پیرمرد همچنان به راهش ادامه می داد و سعی میکرد به حرف کسی توجه نکند؛ ولی آنها دست بردار نبودند و مرتب میگفتند و میگفتند. سرانجام، پیرمرد روستایی باور کرد حیوانی که خریده سگ است نه بز. بنابراین، طناب را از گردن بز باز و او را رها کرد و با خود گفت: «پس حتماً، آن فروشنده‌ی ناقلا، چشم‌بندی کرده و به جای بز، سگ به من فروخته است!»

پیرمرد روستایی، بلافاصله راهی بازار روستا شد تا هم بزی دیگر بخرد و هم با فروشنده‌ی قبلی، دعوا کند. آن سه مرد هم بز را برداشتند و به سرعت از آنجا دور شدند.

نقل از کتاب بیدپا در کلاس درس، نوشته‌ی مرتضی مجدفر

همچنین ببینید: جواب درس حکایت راستی تفکر هفتم

جواب سوالات درس بز یا سگ تفکر هفتم

جواب گفت و گو کنید صفحه 106 تفکر هفتم

✍ گفت و گو کنید – صفحه ۱۰۶ تفکر هفتم

آن سه مرد برای قانع کردن پیرمرد از چه روشی استفاده کردند؟

تلقین و جوسازی

به نظر شما پیرمرد ساده لوح بود؟ اگر کس دیگری به جای این پیرمرد بود، فریب آنها را می خورد؟

بله پیرمرد ساده لوح بود، و اگر فرد سالم دیگری به جای پیرمرد بود که حواس بینایی و شنوایی و لامسه‌ی سالمی داشت قطعاً سگ را از بز تشخیص میداد و دروغ بودن حرف آن سه مرد را تشخیص میداد.

تصوّر کنید فروشنده واقعاً سگی را به پیرمرد فروخته بود. در این صورت آیا پیرمرد نباید به حرف آن سه نفر توجّه میکرد؟

در آن صورت نیز بایستی حرف‌های آن سه مرد را با اطلاعات خودش تجزیه و تحلیل میکرد تا مبادا حرف آنها موجب ضرر و زیان پیرمرد بشود.

به زندگی پیرامون خود نگاه کنید. آیا مثالهایی مانند این داستان سراغ دارید؟

بله مثلاً هنگامی که دائماً به ما بگویند که رنگمان زرد شده است و یا خودمان بر اثر اضطراب و استرس به خودمان تلقین کنیم که دچار تنگی نفس هستیم، ممکن است حتی وافعاً دچار بیماری و تنگی نفس بشویم.

آیا میتوان از این داستان نتیجه گرفت که در تصمیم گیری ها از نظر دیگران نباید استفاده کنیم؟ چرا؟

خیر، زیرا استفاده از نظرات دیگران در صورتی که با استدلال و تفکر انتقادی همراه باشد می‌تواند ما را در اتخاذ تصمیمِ بهتر یاری کند.

چه راه‌هایی وجود دارد که از درستی نظر و تصمیم خود اطمینان بیشتری پیدا کنیم؟

مشورت با کارشناسان و افراد آگاه در آن زمینه، استفاده از تجربیات قبلی خود و دیگران، مطالعه و کسب تخصص و آگاهی در آن زمینه، تصمیم‌گیری در زمان مناسب، توجه به امکانات مورد نیاز برای اجرای تصمیم، داشتن برنامه‌ی زمانی برای اجرای تصمیم و…

جواب فعالیت های درس بز یا سگ تفکر هفتم

صفحه 106 تفکر هفتم با جواب

همچنین ببینید: معنی حکایت عمر گران مایه فارسی ششم صفحه ۹۲

✍ فعالیت تکمیلی در کلاس – صفحه ۱۰۶ تفکر هفتم

در تصمیم‌گیری‌های شما درباره‌ی هر یک از موقعیت‌های زیر چه عواملی تأثیرگذارند؟ (عقل، احساسات، دوستان و…) با توجّه به میزان تأثیری که هر عامل روی انتخاب شما دارد، به آن از 1تا 4 نمره بدهید (۴ یعنی بیشترین تأثیر را دارد.)

هرچند پاسخ این فعالیت به رویکرد خودتان بستگی دارد اما من یک نمونه از این جدول را با نظرات خودم تکمیل می‌کنم:

جواب فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه 106 تفکر هفتم
جواب فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه 106 تفکر هفتم
  • جمع نمرات شما در کدام عامل (ستون) بیشتر است؟ همسالان
  • جمع نمرات شما در کدام عامل (ستون) کمتر است؟ خانواده
  • نتایج هر ردیف جدول را در کلاس با یکدیگر مقایسه کنید. (باید در کلاس انجام شود)
  • با تحلیل نتایج جدول بالا، فکر میکنید در انتخاب‌های خود نیاز به تغییر دارید یا خیر؟ چرا؟ بله، زیرا فکر می‌کنم در موقعیت‌های مختلف بیشتر باید بر اساس عقل و احساسات خودم تصمیم بگیرم.
  • درس بز یا سگ؟ تفکر هفتم با جواب

    جواب فعالیت در خانه صفحه 107 تفکر هفتم

    ✍ فعالیت در خانه – صفحه ۱۰۷ تفکر هفتم

    تبلیغات و اطّلاعات رسانه ای نقش بسزایی در افکار و انتخابهای ما و گرایش به یک عقیده یا تغییر ارزش ها و نگرش های ما دارد. یکی از برنامه های تبلیغاتی (تلویزیون، اینترنت و …) را بررسی و تحلیل کنید که این برنامه چه تأثیری روی انتخابهای افراد دارد؟ چگونه این تأثیر را می گذارد؟

    به عنوان نمونه نام ستایش در سال 1383 رتبه 34 را در بین نام دختران داشته است ولی پس از پخش سریال ستایش، نام ستایش در سال 1390 رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است.

    بنابراین فیلم و سریال‌های تلویزیونی می‌توانند بر روی سبک زندگی و انتخاب افراد جامعه مثلاً در نوع پوشش، نوع دکوراسیون منازل، اسم فرزند و.. موثر باشند تا جایی که برخی مردم اسامی نقش مثبت در فیلم‌ها را بر روی فرزندانشان می‌گذراند. بنابراین اگر برنامه‌سازان در انتخاب اسامی شخصیت‌ها، نوع پوشش، معماری ساختمان‌‌ها  و… فرهنگ فارسی و بومی را مد نظر قرار دهند، نتیجه‌ی آن در جامعه مشخص خواهد شد.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *