زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

زندگینامه شهید حسین فهمیده کیست و اهل کجاست +نحوه شهادت و عکس

شهید محمد حسین فهمیده متولد 16 اردیبهشت 1346 اهل قم بود و در 8 آبان 1359 در سن 13 سالگی به شهادت رسید سالروز شهادت او در کشورمان روز نوجوان و بسیج دانش اموزی نامگذاری شده است درباره نحوه شهادت حسین فهمیده گفته میشود در حالی که تانک های عراقی به سمت نیروهای ایران می امدند حسین فهمیده چندین نارنجک به خود بسته و به زیر تانک عراقی میرود و یکی از انها منفجر میشود و سایر تانکها فکر میکنند منطقه مین گذاری شده است و عقب نشینی میکنند در ادامه مجله شبونه به زندگینامه شهید محمد حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده  و عکس ها و تصاویر شهید فهمیده خواهیم پرداخت.

زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

 

زندگینامه شهید حسین فهمیده

شهید حسین فهمیده با نام کامل محمدحسین فهمیده متولد ۱۶ اردیبهشت ۱۳۴۶ در قم بود

زمانی که ۱۲ سال سن داشت مدرسه را رها کرده و به عضویت بسیج مردمی در آمد و سپس راهی خرمشهر شد یک سال حضورش در خرمشهر در عملیات های مختلف شرکت کرد.

زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

ماجرای حضور در جبهه

شهید فهمیده در سال ۱۳۵۲ به دبستان روحانی قم رفت بعد از اینکه دبستانش را پشت سر گذاشت به همراه خانواده راهی کرج شدند در مهر ۱۳۵۸ به مدرسه خیابانی مشغول به تحصیل شد و سپس به عضویت بسیج مردمی در آمد و او را به خرمشهر اعزام کردند.

در روزهای نخست از حضور او در خط مقدم جلوگیری می‌شد به دلیل سن کم و تجربه پایین از حضورش در خط مقدم ممانعت می‌کردند اما توانست راهی خط مقدم شود.

زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

دو بار مجروح شدن حسین فهمیده در جبهه

در غروب ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روزهای نخستی که ارتش عراق توانسته بود بخش هایی از خرمشهر را تصرف کنند حسین فهمیده مجروح شد و به بیمارستان بندر ماهشهر اعزام گردید .

بعد از بهبودی مجدداً تلاش کرد به خط مقدم برود در بیست و هفتم مهرماه مجدداً در حملات عراق مجبور شد و دوباره به ماهشهر آمد و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت.

در نهایت بعد از بهبودی مجدداً راهی خط مقدم شد و در ۸ آبان ۱۳۵۹ در کوت شیخ سویشرت خرمشهر با بستن خمپاره به خودش زیر تانک دشمن رفت و به شهادت رسید بقایای پیکر او در بهشت زهرای تهران دفن شده است.

پدر و مادر شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

نحوه شهادت

کار شهادت طلبانه شهید حسین فهمیده از آنجا مورد توجه قرار گرفت و بسیار مثمر ثمر بود که پنج دستگاه تانک عراقی در حال حرکت به طرف نیروهای ایرانی بودند شهید فهمیده با بستن بمب به خودش و رفتن به زیر اولین تانک عراقی ها اقدام به انهدام این تانکر کرد و بقیه تانکها گمان کردند که منطقه مین گذاری شده است و عقب نشینی کردند .

زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

بعد از به شهادت رسیدن محمدحسین فهمیده و انتشار خبر نحوه شهادت او همه شبکه‌های صدا و سیما با قطع برنامه های خود در خبری فوری شهادت شهید حسین فهمیده را اعلام کردند .

روز ملی بسیج دانش اموزی

در تقویم کشورمان روز شهادت حسین فهمیده به روز بسیج دانش آموزی نامگذاری شده است

زندگینامه شهید حسین فهمیده و نحوه شهادت شهید محمدحسین فهمیده

او از عاشقان امام خمینی بود و در سال‌های ۱۳۵۶ ۱۳۵۷ زمانی که ده سال سن داشت تلاش زیادی کرد تا بتواند با امام خمینی دیدار کند.

او قهرمان ايران و نماد جنگ ايران و عراق به شمار می‌رود.

او پسری 13 ساله اهل شهر قم بود که در آغاز جنگ در سال 1359 تصمیم گرفت بدون اطلاع والدینش خانه را ترک کند و برای کمک به توقف تهاجم ارتش عراق به ایران به جنوب ایران برود.

در شهر محاصره شده خرمشهر دوش به دوش با سربازان ایرانی قدیمی می جنگید، در یک نقطه نیروهای عراقی نیروهای ایرانی را که از کانال بسیار باریکی عبور می کردند به عقب راندند، بسیاری از نیروهای ایرانی در اثر حملات شدید عراق شهید یا زخمی شدند.

حسین فهمیده کمربندی از نارجک ها را به خود بست و بعد از کشیدن ضامن انها به زیر یک تانک عراقی پرید تانک را منجفر کرد تا جلوی پیشروی لشکر تانک عراق را بگیرد.

امام خمینی در وصف حسین فهمیده او قهرمان ملی ایران اعلام کرد و یادبود فهمیده در حومه تهران، زیارتگاه جوانان ایرانی برپا شد.

در سال‌های پس از شهادت او نقاشی‌های دیواری در سراسر ایران نصب شد، کیف‌ها و کتاب های دانش اموزان تصویر شهید حسین فهمیده را نشان می‌داد و در سال ۱۳۶۵ به یاد او تمبر پستی منتشر شد.

عضویت در بسیج

محمد حسین پنج روز قبل از آغاز رسمی جنگ یعنی در ۲۶ شهریور ۱۳۵۹ به همراه نیروی مقاومت بسیج به جبهه خرمشهر رفت. در روزهای ابتدایی اجازه حضور او در خط مقدم جبهه را نمی‌دانند اما سرانجام در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به همراه محمدرضا شمس به خط مقدم رفت. شمس و فهمیده در مهرماه به دلیل زخمی شدن به بیمارستان بندر ماهشهر برده شدند و چند روز پس از بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شدند و دوباره به جبهه بازگشتند. محمد حسین در ۲۷ مهرماه دوباره توسط نیروهای دشمن زخمی شد.

 

ارتش عراق از بیش از 10 کشور غربی از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، هلند، انگلیس، روسیه، برزیل و غیره پشتیبانی و تسلیحاتی داشت و از حمایت کل جهان عرب به استثنای سوریه و لیبی برخوردار بود.

فعالیت‌های محمد حسین فهمیده

  • پخش اعلامیه‌های امام خمینی (ره) در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در سن حدود ده تا یازده سالگی
  • دیدار با امام خمینی در بازگشت به ایران
  • شرکت در تظاهرات انقلاب اسلامی در زمستان ۱۳۵۷
  • شرکت در درگیری‌های خوزستان
  • شرکت در جنگ ایران و عراق

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *