قبر و مزار هوشنگ ابتهاج را ببینید قبر متفاوت و خاص (فیلم)

قبر و مزار هوشنگ ابتهاج را ببینید قبر متفاوت و خاص (فیلم)

قبر و مزار هوشنگ ابتهاج را ببینید قبر متفاوت و خاص (فیلم)

قبر و مزار هوشنگ ابتهاج در باغ محتشم رشت بوده که در این باغ به وصیت او خاکسپاری شد .

هوشنگ ابتهاج، شاعر برجسته ایرانی که با نام مستعار «سایه» شهرت داشت بر اثر نارسایی کلیوی در خانه خود در شهر کلن آلمان درگذشت او 94 ساله بود.

قبر و مزار هوشنگ ابتهاج در باغ محتشم رشت

یلدا دخترش در پستی که در اینستاگرام منتشر کرد با این جمله که «سایه ما به مردگان هفت هزار سال پیش پیوست»، مرگ پدرش را تایید کرد.

ادبای ایرانی او را آخرین اجلاس از معدود شاعران برتر ادبیات فارسی معاصر می دانند. او در غزل، مهم ترین غزل فارسی متاثر از سنت کلاسیک ایرانی سروده است. او همچنین مجموعه‌هایی در بیت خالی تولید کرد که نیما یوشیج شاعر به آن شهرت دارد.

پیشنهاد میکنیم ببینید:

فیلم کامل مراسم تشییع و خاکسپاری هوشنگ ابتهاج
فیلم کامل مراسم تشییع جنازه هوشنگ ابتهاج
نظر هوشنگ ابتهاج درباره مرگ و زندگی بعد از مرگ
بیوگرافی هوشنگ ابتهاج شاعر (سایه) و همسرش

ابتهاج آهنگساز غزلی بود که آثار بزرگی را در شعر خالی نیز خلق کرد. استاد غزلیات محمدحسین بهجت شهریار در دیدار با ابتهاج گفت: سایه بعد از من کل غزل خواهد بود.

مهدی اخوان ثالث، شاعر برجسته معتقد بود که ابتهاج سبک خاص خود را دارد که ترکیبی از غزل فارسی و بیت خالی است.

ابتهاج متولد شهر رشت در شمال ایران است و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذرانده است. ابتهاج علاوه بر علاقه‌اش به ادبیات، در نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی و خیاطی نیز تلاش کرد، اما تنها شعر مورد علاقه‌اش باقی ماند.

او اولین مجموعه خود، “آهنگ های اولیه” را در 19 سالگی ایجاد کرد. با این حال، او از مجموعه راضی نبود، که نتوانست برای او شهرت نیز به ارمغان بیاورد.

پس از این مجموعه «سراب»، «سیاه مشق» و چند کتاب دیگر از جمله «آینه در آینه» و «حافظ به کوشش سایه» منتشر شد که ابتهاج را به عنوان شاعری معرفی کرد که ادبیات فارسی باید آن را جدی می گرفت.

ابتهاج در جوانی به حزب کمونیست توده پیوست، هرچند آرمان او آزادی انسان بود.

در سال 1350 عشق به شعر و موسیقی او را به رادیو تهران کشاند و در آنجا به عنوان مدیر برنامه حرفه ای موسیقی سنتی ایرانی گلها انتخاب شد. او با همکاری محمدرضا شجریان خواننده و نوازندگان برجسته ای چون محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده آلبوم های متعددی را به ثبت رساند که گنجینه ای بزرگ از موسیقی ایران به شمار می رود.

در اعتراض به کشتار تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز در میدان ژاله تهران در شهریور 1357 توسط ارتش شاه، ابتهاج و نوازندگان به همکاری خود با گلها پایان دادند.

با این حال، آنها برای تولید چند آهنگ اعتراضی متحد شدند که بعداً تبدیل به سرودهایی شد که توسط انقلابیون خوانده می شد.

«سپیده» یکی از آهنگ‌های لطفی با شعری از ابتهاج است. این آهنگ با نام «ای ایران خانه امید» نیز شناخته می شود.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *