محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟ +عکس

محل دقیق وجود جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟ +عکس

گروهی به دنبال انتشار شایعه وجود ماده اسرار امیز در برخی از چرخ خیاطی های قدیمی مانند برند مارشال و دو شیر نشان و… ، برای خود کیسه ای دوخته اند تا شاید برای چرخ خیاطی قدیمی و خاک خورده مادربزرگ شان مشتری میلیاردی پیدا کنند.

تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر خرید و فروش واقعی این چرخ خیاطی ها در هیچ کجا منتشر نشده است و این مساله خود گواه براین است که به قول پلیس فتا؛ انتشار آگهی مبنی فروش چرخ‌خیاطی قدیمی می‌تواند برای کلاهبرداری مورداستفاده قرار بگیرد.

محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟ +عکس

محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی که گفته میشود در قسمت پایین چرخ دنده ها قرار داد و قیمت نجومی دارد این خبر در فضای مجازی سر و صدای زیادی کرده است و هرکسی که چرخ خیاطی قدیمی دارد به دنبال پیدا کردن این جیوه قرمز است که اصلا واقعیت ندارد و خبری شایعه میباشد که در فضای مجازی منتشر شده است و عده ای را سر کار گذاشته است.

به گزارش خبرآنلاین: فرزاد مظفری: دوباره آگهی‌ فروش چرخ‌ خیاطی‌های قدیمی با قیمت‌های هنگفت سر از فضای مجازی درآورده است. البته خریدار این اشیا قدیمی کلکسیونر نیستند و حتی قصد سالم نگه داشتن چرخ خیاطی را ندارند. آن‌ها احتمالا دنبال چیز دیگری می‌گردند.

داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی و البته پرطرفدار است که در عصر اینترنت هر از چند گاهی دوباره سر از خاکستر برمی‌آورد. برخی باور دارند این ماده اکسیری شفابخش است که می‌تواند دردشان را درمان کند.

می‌گویند در لانه خفاش یا چرخ‌ خیاطی‌های قدیمی پیدا می‌شود و در دهان مومیایی‌های مصر باستان هم پنهان شده است. البته این روایت‌ها همه یک مشکل بزرگ دارند، چنین ماده‌ای اصلا وجود خارجی ندارد.

پس تکلیف این همه تبلیغی که در فضای مجازی و حقیقی درباره این ماده و خواص شگفت‌انگیزش وجود دارد چیست؟ چرا برخی حاضرند برای به دست آوردن اندکی از آن مبالغی هنگفت بپردازند؟

محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟

اینکه ماده‌ای به نام جیوه قرمز وجود دارد یا نه، موضوعی است که میترا چیذری، متخصص شیمی، در مورد آن توضیح می‌دهد و می‌گوید: جیوه قرمز در طبیعت جود ندارد و جیوه قرمز وجود خارجی ندارد. برخی نیز میگویند در لانه خفاش ها یافت می شود و از آنجایی که خفاش ها لانه نمی سازند، داستان همان اشک تمساح می شود. گرفتن و کشتن چند خفاش برای اثبات ادعای خود، هنوز هم کسانی هستند که معتقدند جیوه قرمز محصول خفاش های خون آشام است و بنابراین خواص خود را مانند دراکولای معروف دارد، در آینه دیده نمی شود.

وی ادامه داد: اکنون با شایعه یافتن این مواد در چرخ خیاطی های قدیمی، مشکل رفتن به مصر و رسیدن به اهرام و یافتن خفاش های خون آشام کاهش یافته و مردم با این چرخ های قدیمی سرگرم شده اند.

این کارشناس شیمی بیان می‌کند: «جیوه در حالت عادی نقره‌ای‌رنگ است و در مجاورت با گوگرد رنگش قرمز می‌شود، هر چند در طبیعت سنگ معدنی قرمزرنگی حاوی جیوه وجود دارد. سولفید جیوه ماده‌ای بسیار معمولی است. این ماده در سفالگری قدمت دارد، اما قطعا چیزی را درمان نمی‌کند و حتی برای سلامتی مضر است.

امیر محمدی، متخصص چرخ خیاطی، که سال‌ها در حوزه خرید و فروش و تعمیر چرخ خیاطی کار کرده و در صنف خودش حسابی شهرت دارد، به «شهروند» می‌گوید: «این شایعه است و چند وقت پیش نیز بین مردم رواج پیدا کرده بود.»

او تاکید می‌کند: «سیستم چرخ‌خیاطی‌های قدیمی بسیار ساده است و جیوه در رسانش برق در وسایل برقی به‌کار می‌رود، اما انقدر سیستم این چرخ‌خیاطی‌ها ساده است که در آن جیوه معمولی هم به‌کار نرفته است.»

این متخصص چرخ خیاطی ادامه می‌دهد: «نکته اینجاست که هیچ‌کدام از این چرخ‌خیاطی‌هایی که با قیمت‌های نجومی در دیوار و شیپور قرار داده شده‌اند، مشتری ندارند، زیرا اگر کسی هم خریدار باشد، کافی است به مغازه‌های فروش چرخ‌خیاطی مراجعه کند.»

این شایعه که ابتدا در عربستان سعودی پخش شده بود حالا کم کم به ایران نیز سرایت کرده است و بسیاری از افراد را وسوسه کرده تا به سراغ این جیوه گرانبها بروند که کلا وجود خارجی ندارد.

سال گذشته این شایعه در عربستان منتشر شده بود که باعث شد برخی از شیخ های عربی روی آن سرمایه گذاری کنند و با خرید چندین هزار چرخ خیاطی به دنبال جیوه قرمز باشند که متوجه شدند خبر واقعیت ندارد و چنین جیوه ای جود خارجی ندارد که در شبکه های اجتماعی مطرح شده بود.

محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟ +عکس

حالا در این نیز عده ای همچنان این شایعه را باور کرده و بر سر چرخ خیاطی دعوا به راه انداخته اند و میخواهند به این جیوه ارزشمند دسترسی پیدا کنند.

قیمت های نجومی چرخ خیاطی قدیمی

حالا برخی از افراد سودجو نیز قیمت های نجومی برای چرخ خیاطی های قدیمی گذاشته اند تا بتوانند نهایت استفاده را از این شایعه کنند.

محل دقیق جیوه قرمز چرخ خیاطی مارشال قدیمی کجاست؟ +عکس

می‌گویند در لانه خفاش یا چرخ‌ خیاطی‌های قدیمی پیدا می‌شود و در دهان مومیایی‌های مصر باستان هم پنهان شده است. البته این روایت‌ها همه یک مشکل بزرگ دارند، چنین ماده‌ای اصلا وجود خارجی ندارد.

پس تکلیف این همه تبلیغی که در فضای مجازی و حقیقی درباره این ماده و خواص شگفت‌انگیزش وجود دارد چیست؟ چرا برخی حاضرند برای به دست آوردن اندکی از آن مبالغی هنگفت بپردازند؟

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، لیزا وین، رئیس بخش مردم شناسی دانشگاه مک‌کواری پاسخی ساده برای این پرسش‌ها دارد: «بازی کلاهبرداران است.»

وین نخستین بار هنگامی که در مصر و اهرام جیزه کار می‌کرد با این پدیده روبه‌رو شد. او با مصرشناس برجسته‌ای به نام زاهی حواس دفتری مشترک داشت و یکبار شاهد تماس شاهزاده‌ای سعودی بود که به هر قیمتی شده می‌خواست جیوه قرمز را برای درمان مادرش پیدا کند.

واقعا جیوه قرمز وجود ندارد؟

در طبیعت یک سنگ معدنی قرمز رنگ حاوی جیوه وجود دارد. سولفید جیوه ماده‌ای بسیار معمولی است. احتمالا با نام شنگرف یا سینابر آشنا باشید که به درد سفال‌گری می‌خورد اما قطعا چیزی را درمان نمی‌کند و حتی برای سلامتی مضر است.

جیوه قرمز به چه دردی میخورد؟

جیوه قرمز یا جیوه سرخ (به انگلیسی:Red mercury) ماده‌ای به احتمال زیاد ساختگی و دروغی با ترکیبی نامشخص است که کلاهبرداران متعددی، عمدتاً روسی، مدعی کاربرد آن در ساخت بمب هسته‌ای شده‌اند.

به دلیل محرمانه بودن اسناد ساخت سلاح‌های هسته‌ای رد این ادعا که جیوه قرمز در سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود سخت است اما بر اساس متون علمی موجود، تمامی نمونه‌های به‌دست آمده این ماده هیچ کاربرد خاصی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارند و مواد شیمیایی رایج و در دسترس عموم می‌باشند. بر اساس یک ژورنال علمی هسته‌ای با نام «Bulletin of the Atomic Scientists» در سال ۱۹۹۷ میلادی، قیمت تقاضا شده برای هر کیلوگرم از این ماده ساختگی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دلار در آن زمان برآورد می‌شد و تمامی نمونه‌های ادعا شده ساختگی و کلاهبردارانه بودند.

چرخ خیاطی و جیوه قرمز

شاید مشهورترین شایعه درباره جیوه قرمز ماجرای چرخ‌ خیاطی‌های حاوی این ماده جادویی باشد. بر اساس این شایعه دیگر لازم نبود برای یافتن جیوه قرمز دنبال خفاش‌ها راه بیفتید یا درون اهرام مصر را بکاوید، کافی بود که صاحب خوش شانس نوعی خاص از چرخ‌ خیاطی‌ باشید تا به این گنج گرانبها برسید.

هنوز هم این شایعه آنقدری خریدار دارد که آگهی فروش چرخ‌ خیاطی‌های قدیمی را با قیمت‌های باورنکردنی در فضای مجازی پیدا کنیم. حالا شاید برای آنکه جیوه قرمز را نمی‌شناسد و باور ندارد بتوان شایعه الماس پنهان در چرخ خیاطی را رو کرد.

جیوه قرمز شایعه جالبی است و با اینکه قدمتی بسیار دارد اما هر از چند گاهی جلوه‌ای تازه به خود می‌گیرد. در دوران افول اتحاد جماهیر شوروی یکی از مشهورترین این شایعات در جهان پخش شد.

بر اساس این شایعه ماده‌ای اسرارآمیز در آزمایشگاه‌های هسته‌ای شوروی ساخته شده بود و مقادیر اندکی از آن در بازار سیاه به قیمت‌های گزاف فروخته می‌شد. البته جیوه قرمزی که اینجا تبلیغ می‌شد شفابخش نبود و برعکس اثرات مخربی داشت. گفته می‌شد مقدار کمی از آن برای ایجاد یک انفجار اتمی مهیب کافی است تا جایی که آن را «عنصر روز قیامت» نامیده بودند.

پشت پرده قیمت های میلیاردی چرخ خیاطی

ر اوایل دهه ۷۰ بود که یک بار شایعه شد در ساخت چرخ های خیاطی قدیمی مارشال طلا یا الماس وجود دارد و مدتی این چرخ های خیاطی حکم جواهر پیدا کردند. دل بسیاری از آنها شکافته شد و عده ای دنبال گنج از دلش بودند اما سرانجامش هیچ بود اما این بار آنها صاحب آگهی های میلیاردی شدند و با تغییر محتوای گران بهای شان از ماده ای کم یاب سخن به میان آمده است. از جیوه قرمز . ماجرایی که خبرآنلاین در گزارشی به این ماده و احتمال وجودش در چرخ های خیاطی پرداخته که در بخشی از آن می خوانیم:«

شاید مشهورترین شایعه درباره جیوه قرمز ماجرای چرخ‌ خیاطی‌های حاوی این ماده جادویی باشد. بر اساس این شایعه دیگر لازم نبود برای یافتن جیوه قرمز دنبال خفاش‌ها راه بیفتید یا درون اهرام مصر را بکاوید، کافی بود که صاحب خوش شانس نوعی خاص از چرخ‌ خیاطی‌ باشید تا به این گنج گرانبها برسید.

واکنش پلیس فتا به شایعه جیوه قرمز

سرهنگ علی کسانی رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه گفته «متأسفانه این خبر موجب تشویش اذهان عمومی در میان کاربران فضای سایبری شده و این احتمال وجود دارد این موضوع دست‌مایه کلاه‌برداری افراد سودجو قرار بگیرد.»

به گفته او، انتشار آگهی جعلی مبنی فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب با قیمت پایین از جمله مواردی است که می‌تواند برای کلاه‌برداری مورد استفاده قرار بگیرد.

این مقام پلیس فتا تاکید کرده که «داستان جیوه قرمز اسرارآمیز داستانی قدیمی بوده که هر از چند گاهی با عنوانی چون وجود در لانه خفاش یا چرخ‌خیاطی‌های قدیمی و مومیایی‌های مصر باستان منتشر می‌شود، اما نکته اصلی این است که چنین ماده‌ای اصلاً وجود خارجی ندارد.»

وی همچنین به خبرگزاری مهر گفته است: «اخبار جعلی، اخباری هستند که‌ موجی از ناامنی روانی در بین کاربران فضای سایبری و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب را رقم می‌زنند و افرادی که این شایعات را ایجاد می‌کنند با نیات مختلف از جمله افزایش بازدید صفحه یا تخریب رقیب موردنظر یا تشویش اذهان عمومی و غیره اقدام به نشر اخبار کذب و جعلی می‌کنند.»

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *