شب یلدا ۱۴۰۱ چند شنبه است و چندمه + زمان دقیق شب یلدا 1401

شب یلدا ۱۴۰۱ چند شنبه است و چندمه + زمان دقیق شب یلدا 1401 همراه با تاریخچه و پیامک های شب یلدا را در ادامه بخوانید.

شب یلدا ۱۴۰۱ چند شنبه است و چندمه + زمان دقیق شب یلدا 1401

شب یلدا ۱۴۰۱ چند شنبه است

چهارشنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ جشن شب یلدا در سال 1401 است و تعطیل نیست

شب یلدا که به شب چله نیز شهرت یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که هرساله در 30 آذر توسط ایرانیان سراسر جهان برگزار می‌شود.

یلدا جشن انقلاب زمستانی است. پایان پاییز و طولانی ترین شب سال است. از آنجایی که در زمستان روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شوند، ایرانیان آخرین شب پاییز را به عنوان تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی جشن می گیرند. مردم در شب یلدا به صورت دسته جمعی از دوستان یا خانواده ها معمولاً در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا سالمندان دور هم جمع می شوند تا طولانی ترین شب سال را با خوردن آجیل و میوه، خواندن اشعار حافظ، آرزوهای خوب، گفت و گو با شادی سپری کنند. و همه با هم بخندیم تا به گرمی از زمستان استقبال کنیم و یک خداحافظی شاد با پاییز.

سنت های زیبای شب یلدا

غذا خوردن یک قسمت خوشمزه شب یلدا است. ایرانی ها در این شب خاص آجیل، هندوانه و انار می خورند و آخرین میوه های باقی مانده از تابستان را با هم تقسیم می کنند. میوه های شب یلدا دارای اهمیت نمادین نیز هستند. برخی بر این باورند که هندوانه با شکل کروی خود نماد خورشید است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که خوردن هندوانه از آسیب رسیدن به بیماری های زمستانی محافظت می کند. انار نماد تولد است و دانه های قرمز روشن آن نماد درخشش زندگی است.

خواندن اشعاری از دیوان حافظ (فال حافظ) از سنت های سرگرم کننده شب یلدا است. هر یک از اعضای خانواده یا گروهی از دوستان آرزویی می کنند – در حالی که آن را مخفی نگه می دارند – و به طور تصادفی کتاب را باز می کنند. سپس، بزرگ‌ترین عضو خانواده یا دوستان، شعری که به‌طور تصادفی انتخاب شده را با صدای بلند می‌خواند. از آنجایی که اعتقاد بر این است که شعر تفسیر آرزو و روش تحقق آن است، تفسیر شعر و حدس زدن آرزوهایی که دیگران می کنند سرگرم کننده است. به این ترتیب آخرین و طولانی ترین شب پاییزی به خوشی به پایان می رسد و اولین روز بزرگ زمستان آغاز می شود.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *