آشنایی با داروها و قرص های موثر در درمان بیماری های معده

آشنایی با داروها و قرص های موثر در درمان بیماری های معده

دستگاه گوارش از مهم ترین قسمت های بدن انسان و هر موجود زنده دیگری است. گرچه اندام های موجود در دستگاه گوارش همگی با یکدیگر مرتبط هستند اما از مهم ترین اندام های این سیستم حیاتی معده است. غذا پس از جویده شدن و بلعیده شدن به داخل معده راه پیدا می کند. سپس توسط اسید معده هضم شده و وارد روده می شود.

طی این مراحل هرگونه اختلالی می تواند موجب آسیب دیدگی و اختلالات گوارشی شود. اختلالاتی مانند اسهال، یبوست، رفلاکس معده، ترش کردن، سرطان های دستگاه گوارش، زخم های گوارشی و غیره  در صورت بروز هر گونه مشکلی بسیار حیاتی است تا به پزشک عمومی یا پزشک متخصص دستگاه گوارش مراجعه کنید.

پزشک معالج شما با بررسی وضعیت بیماری و علائم، اقدام به تجویز داروی مناسب شما می نماید. ممکن است بتوانید برخی از داروهای این زمینه را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کنید. اما بسیار مهم است که بعد از بروز مشکلات گوارشی به پزشک مراجعه کرده و دارو های تجویز شده توسط آن ها استفاده نمایید.

با ما همراه باشید تا با بهترین قرص موثر در درمان بیماری های معده و گوارش آشنا شوید.

آشنایی با داروها و قرص های موثر در درمان بیماری های معده

 

آشنایی با دارو های مختص بیماری های معده

همانگونه که اشاره شد ممکن است بنا به تجویز پزشک و شرایط بیمار و علائم بیماری، دارو های مختلفی برای یک بیماری مشخص تجویز شود. در ادامه با برخی از این دارو ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • داروی پنتوپرازول (Pantosec) جهت کاهش اسید معده
  • داروی موتیدن (Motidon) جهت بهبود ناراحتی های معده
  • داروی فاموتیدین (Famotidine) جهت درمان زخم معده و گاستریت
  • داروی سیزاپراید (Cisapride) جهت درمان رفلاکس معده (ترش کردن)
  • داروی رانیتیدین (Ranitidine) جهت درمان رفلاکس معده (ترش کردن)
  • داروی بیسموت سابسیترات (Bismuth Subcitrate) جهت درمان زخم معده و روده
  • داروی آلومینیوم ام جی اس جهت درمان رفلاکس معده، زخم اثنی عشر و سوءهاضمه
  • داروی امپرازول (Omeperazole) جهت درمان زخم‏های خوش خیم معده و اثنی عشر
  • داروی منیزیوم هیدروکساید (Magnesium hydroxide) جهت درمان ریفلاکس معده و یبوست
  • داروی قرص دومپریدون (Domperidone) جهت درمان حالت تهوع و رفلاکس معده (ترش کردن)
  • داروی رابپرازول (Rabeprazole) جهت درمان رفلاکس معده، زخم معده و از بین بردن میکروب هلیکوباکتر

 

کدام دارو می تواند برای درمان بیماری های معده مناسب باشد؟

در ادامه به منظور آشنایی شما با دارو های ذکر شده و عوارض جانبی آن ها، برخی از این دارو ها را بیشتر معرفی خواهیم کرد:

 

داروی پنتوپرازول (Pantoprazole) جهت کاهش اسید معده

اسید معده که در داخل معده ترشح می شود می تواند علاوه بر هضم غذا و کمک به سیستم گوارشی، از ورود میکروب و باکتری هایی که همراه با غذا وارد سیستم گوارشی می شوند نیز کمک کند. یکی از دارو هایی که باعث کاهش میزان اسید معده می شود داروی پنتوپرازول است. باید توجه داشته باشید که کاهش اسید معده می تواند باعث کاهش مقاومت بدن در مقابل این عوامل خارجی شود. پس بهتر است در زمان مصرف این دارو، کنترل و مراقبت بیشتری بر روی غذای خود داشته باشید.

 

عوارض جانبی احتمالی داروی پنتوپرازول (Pantoprazole)

این دارو نیز مانند داروهای دیگر دارای عوارضی است که ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان به وجود بیاید. عوارض جانبی احتمالی گزارش شده توسط مصرف کنندگان برای این دارو عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه شکم، اسهال، درد مفاصل و سر درد

داروی فاموتیدین (Famotidine) جهت درمان زخم معده و گاستریت

 

داروی فاموتیدین (Famotidine) جهت درمان زخم معده و گاستریت

این دارو از دسته دارو های آنتی هیستامین است و به طور کلی اثر خود را در کل بدن می گذارد. بعد از مصرف این دارو هیستامین های موجود در معده که وظیفه ترشح اسید معده را برعهده دارند غیر فعال شده و در نتیجه اسید معده کمتری ترشح می گردد. این دارو برای بهبود زخم های گوارشی ناشی از ترشح اسید معده در بدن ایجاد می شوند و درمان رفلاکس معده نیز کاربرد دارد.

این دارو از پر مصرف ترین دارو هایی است که تولید می شود و دوز های 20 میلی گرم و 40 میلی گرم آن توسط بسیاری از شرکت های دارو سازی داخلی و خارجی تولید می شود.

عوارض جانبی احتمالی داروی فاموتیدین (Famotidine)

از عوارض این دارو می توان به خرش، نفخ، یبوست، کهیر پوستی، سردرد، سرگیجه و اسهال اشاره کرد.

 

داروی آلومینیوم ام جی اس جهت درمان رفلاکس معده، زخم اثنی عشر و سوءهاضمه

داروی آلومینیوم ام جی اس نیز به شکل شربت یکی از پر مصرف ترین دارو هایی است که توسط داروخانه ها بدون نیاز به نسخه پزشک به درخواست کنندگان به فروش می رسد. این دارو در درمان رفلاکس معده، زخم اثنی عشر و سوءهاضمه کاربرد دارد. این دارو به دلیل ترکیباتی که درد با کاهش اسیدیته اسید معده منجر به کاهش درد ها و ناراحتی های معده می شود.

 

عوارض جانبی احتمالی داروی آلومینیوم ام جی اس

می توان گفت داروی آلومینیوم ام جی اس یکی از دارو هایی است که کمترین میزان عوارض جانبی را در بین دیگر دارو های مرتبط با مشکلات گوارشی دارد. مقدار عوارض جانبی گزارش شده از این دارو بسیار کم بوده است اما در همان تعداد کم نیز عوارضی مانند اسهال و یبوست گزارش شده است.

آشنایی با داروها و قرص های موثر در درمان بیماری های معده

 

داروی رابپرازول (Rabeprazole) جهت درمان رفلاکس معده

سلول هایی که در معده وظیفه ترشح اسید معده را بر عهده دارند، این سلول ها با پمپاژ و تزریق کردن اکسیژن که خود عامل اسیدی است، تولید اسید معده می کند. داروی رابپرازل از آن دسته از دارو هایی است که مکانیسم اثر بخشی آن به این صورت است که از تزریق اکسیژن توسط این سلول ها جلوگیری می کند. به این ترتیب از ترشح اسید معده اضافی جلوگیری شده و مشکلات متعاقب آن نیز اتفاق نمی افتد.

این دارو که جهت درمان رفلکس معده، زخم معده و از بین بردن میکروب هلیکوباکتر استفاده می شود، بهتر است در فاصله زمانی یک ساعت قبل از صرف صبحانه مصرف شود.

 

عوارض جانبی احتمالی داروی رابپرازول (Rabeprazole)

عوارضی مانند بی قراری، سرگیجه، اسهال، تنگی نفس، جوش ریز، تورم لب و سردرد از جمله عوارض جانبی این دارو است که در صورت بروز این علائم می بایست سریعا جهت معرفی داروی جایگزین به پزشک معالج خود رجوع کنید.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *