انشا در مورد شب یلدا برای کلاس سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم

انشا در مورد شب یلدا برای کلاس سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم

انشاء در مورد شب یلدا برای کلاس کلاس سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم

انشاء در مورد شب یلدا

جشن باستانی ایرانی که اساساً فرا رسیدن انقلاب زمستانی و طولانی‌ترین شب سال را برای قرن‌ها جشن می‌گیرد، شب یلدا (یا شب چله) است. به زمانی اطلاق می شود که بین غروب آفتاب آخرین روز پاییز (30 آذر) تا طلوع خورشید اولین روز زمستان (اول دی) است.

این شب یکی از شب‌های مقدس و یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان به شمار می‌رود و از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش اول، معروف به داریوش بزرگ، رسماً وارد تقویم رسمی ایرانیان باستان شد.

شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و همواره انگیزه ای برای جمع آوری اقوام دور و نزدیک به شمار می رفته است. جشن هایی که در این شب برگزار می شود یک سنت قدیمی است.

از آنجایی که در زمستان روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شوند، ایرانیان آخرین شب پاییز را به عنوان تجدید خورشید و پیروزی نور بر تاریکی جشن می گیرند.

انشا درباره شب یلدا و تاریخچه

شب یلدا یا شب چله (شب یلدا) یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که هر ساله در 21 دسامبر توسط ایرانیان سراسر جهان برگزار می شود. این یکی از جشن‌های سنتی ایران است که طولانی‌ترین شب سال، یعنی در شب انقلاب زمستانی نیمکره شمالی است.

انشا در مورد شب یلدا برای کلاس سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم

شب یلدا که در زبان سریانی به معنای تولد است به تولد میترا، الهه نور آریایی باستانی اشاره دارد. ایرانی ها به آن شب چله نیز می گویند. اساساً جشن شروع اولین روز زمستان در تقویم شمسی ایرانی است.

این روزها بسیاری از ایرانیان در حال خرید میوه هایی مانند انار، هندوانه و انواع خشکبار هستند. امروز جشن یلدا به یک مناسبت اجتماعی تبدیل شده است که دوستان و خانواده تا بعد از نیمه شب برای خوردن، نوشیدن و شعر خواندن (به ویژه حافظ) دور هم جمع می شوند.  هر یک از اعضای خانواده آرزویی می‌کنند و به‌طور تصادفی دفتر شعر حافظ را باز می‌کنند و شعر را می‌خوانند که گمان می‌رود تفسیری از آرزو باشد. میوه ها به ویژه انار و هندوانه و آجیل در این شب سرو می شود. میوه ها نشان دهنده امید به داشتن بهار و تابستان پربار است.

غذای شب یلدا

غذا ستون هر جشنی در ایران است و شب یلدا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایرانیان به طور سنتی سفره ای می چینند یا  انواع غذاها را به عنوان نذری مقدس می چینند. مردم با هندوانه در این شب توجه زیادی دارند زیرا معتقدند این میوه آنها را در برابر بیماری در زمستان مصون می کند. انار نیز از میوه های مهم این جشن است، زیرا نماد ثروت و باروری است. طبق روایات ایرانیان در ضیافت میزد چهل نوع میوه و آجیل سرو می کنند. سنتی که اکنون به ندرت رعایت می شود.

تقریباً برای همه ایرانیان، ممکن است تصاویری از جشن یلدا به افتخار بلندترین شب سال را تداعی کند! «با هم بودن» به‌عنوان فلسفه اصلی شب یلدا، با قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که در دوران کرونا به شدت توصیه می‌شود، مغایرت دارد.

انشا شب یلد برای سوم و چهارم و پنجم و ششم و هفتم

شب یلدا یا شب چله (شب یلدا) یکی از کهن ترین جشن های ایرانی است که هر ساله در 21 دسامبر توسط ایرانیان سراسر جهان برگزار می شود. این یکی از جشن‌های سنتی ایران است که طولانی‌ترین شب سال، یعنی در شب انقلاب زمستانی نیمکره شمالی است.

شب یلدا یک سنت دیرینه است که از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است. در قدیم تاریکی را نشانه اهریمن می‌دانستند، از این رو ایرانیان در شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال است، به دلیل نور آتش، آتش روشن می‌کردند تا از شر نیروهای شیطانی در امان بمانند.

مانند ایران، کشورهای آسیای میانه از جمله افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و برخی از کشورهای قفقاز مانند آذربایجان و ارمنستان و برخی از مناطق پاکستان، هند و کشمیر که سنت مشابهی دارند، شب یلدا را جشن می گیرند.

آداب و رسوم ایرانیان در شب یلدا با کشورهای دیگر متفاوت است. در آستانه شب یلدا شوری وصف ناپذیر در میان خانواده های ایرانی به وجود می آید که می خواهند خود را برای این شب آماده کنند.

برخی از افراد فکر می کنند که این اتفاق به بیش از 7000 سال قبل باز می گردد. اما در سال 502 پیش از میلاد، داریوش اول به طور قانونی شب یلدا را وارد تقویم قدیم ایرانی کرد. یلدا از یک کلمه سریانی به معنای تولد در انگلیسی گرفته شده است. این نامی است که برای تاریخی که تاریکی طولانی ترین مدت در طول سال بر شب حاکم است بسیار عجیب است، اما در عین حال پر از اهمیت و خوش بینی است.

کوتاه ترین روزها واقعاً در آخرین روزهای پاییز رخ می دهد و اولین شب زمستان به معنای تولد خورشید (مهر) و آغاز سال است، همانطور که مردم باستان می فهمیدند، از جمله تلفیق کلمه آریایی با اصطلاح قبیله می کند. اقوام آریایی از ایران، هند، آسیا و اروپا را به درستی به تصویر نمی کشد. از این رو از این شب به عنوان تولد خورشید (مهر) یاد می کردند. برخی از مردم فکر می کنند که این ایده همچنین به عنوان پایه ای برای کریسمس مسیحی عمل می کند.

شب یلدا یک مراسم دوست داشتنی با تاریخچه ای غنی و پیشینه ای جذاب است که می توان از آن در محیط های امروزی نیز استفاده کرد. از آنجایی که مراسم و آیین ها از ابتدا بخشی از زندگی بشر بوده است، حفظ و پرداختن به آنها می تواند به ما احساس هدف و پیوند با طبیعت و ایده های اصلی زندگی بدهد.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *