بیوگرافی سلطان قابوس پادشاه عمان و علت ازدواج نکردن + علت درگذشت

بیوگرافی سلطان قابوس پادشاه عمان و علت ازدواج نکردن + علت درگذشت

بیوگرافی سلطان قابوس

سلطان قابوس معروف ترین پادشاه کشور عمان بوده که بیشترین دوره پادشاهی در تاریخ این کشور را دارد او در 18 نوامبر 1940 در شهر صلاله کشور عمان به دنیا آمده است و به مدت 50 سال در این کشور حکومت کرد او در نهایت در سن 79 سالگی درگذشت

بیوگرافی سلطان قابوس پادشاه عمان و علت ازدواج نکردن + علت درگذشت

درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان

او به دلیل وخامت حالش که ناشی از یکی بیماری تنفسی و قلبی عروقی بود بر بستر بیماری قرار داشت و سالها پیش جانشینش مشخص گردیده بود و در یکسال اخیر بیشتر کارهای سیاسی را جانشین او انجام میداد و سلطان قابوس بیشتر نقش نمادین را به عنوان پادشاه ایفا میکرد.

او در نهایت در سن 79 سالگی در روز شنبه 21 دی 98 درگذشت و بلافاصه آقای هیثم بن طارق آل سعید به عنوان جانشین او انتخاب شد.

جانشین سلطان قابوس کیست؟

هیثم بن طارق، وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس است.

همسر سلطان قابوس

وی هیچ فرزند یا برادری نداشت که جانشین او شود. او هم‌اکنون سه پسر عمو به نام‌های اسعد، شهاب و هیثم بن طارق آل سعید دارد که از شانس بیشتری برای جانشینی برخوردارند.

بیوگرافی سلطان قابوس پادشاه عمان و علت ازدواج نکردن + علت درگذشت

علت ازدواج نکردن

درباره اینکه او چرا هیچگاه ازدواج نکرده است شایعاتی مطرح شده است که صحت و سقم آن مشخص نیست اما بر اساس مطالبی که در رسانه های عربی نوشته شده این است که او به دلیل بیماری نتوانسته بچه دار شود ولی همسران متعددی داشته است.

بیماری و مراحل درمان

روزنامه گاردین گزارش داد وی یکی از سیاستمداران برجسته در خاورمیانه طی ۴ دهه گذشته به شمار می‌رود. وی یک هفته قبل از سفر درمانی خود بعلت سرطان روده بزرگ از بلژیک بازگشته است.

پادشاه عمان از چهار سال قبل به بیماری سرطان مبتلا شده است. قرار بود سلطان قابوس تا پایان ژانویه در بلژیک بماند اما سفر خود را زودتر به پایان رساند.

این روزنامه نوشت که قابوس یبن سعید فرزندی ندارد و جانشین خود را به صورت علنی مشخص نمی‌کند بلکه در نامه‌ای مهر و موم شده، نام جانشین را در اختیار شورای پادشاهی قرار می‌دهد.

بیوگرافی سلطان قابوس پادشاه عمان و علت ازدواج نکردن + علت درگذشت

زندگینامه شخصی و تحصیلات

وی مراحل اولیه تعلیم و دوران کودکی را در زادگاهش شهر صلاله پشت سرگذاشت و سپس در سن ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد.

او به مدت دو سال در مدرسه نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید و سپس یکسال را هم با عضویت در ارتش بریتانیا در آلمان سپری کرد. تحصیلات قابوس مجدداً با گذراندن دوره آموزش خصوصی یکساله در انگلستان تکمیل گردید و وی در اواخر ۱۹۶۴ میلادی به عمان بازگشت.

شروع پادشاهی و سلطنت

قابوس بن سعید در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) پدر خود سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید را در کودتایی آرام و بدون خون‌ریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد؛ به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید؛ سلطان عمان گرفت وی به محض رسیدن به قدرت از صلاله به مسقط نقل مکان نمود. پدر سلطان قابوس نیز در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.

لازم است ذکر شود که وی هیچ همسر و فرزندی ندارد.

دوران پادشاهی و زمامداری

قابوس کشور عمان را که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد. او با استفاده از منابع ارزی ناشی از درآمدهای نفتی و جهانگردی، زیرساخت‌هایی را ایجاد کرد و مسکن و مدرسه و بندرگاه ساخت. خود نیز با استفاده از این منابع ثروت شخصی عظیمی اندوخت به‌گونه‌ای که بنا بر گزارشهای نشریات غربی، یکی از ده پادشاه ثروتمند جهان به‌شمار می‌رفت.

سفر به ایران

وی طی سفری به ایران، شهریور ۱۳۹۲ و اندکی پس از آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی انجام شد.

گردآوری بیوگرافی در مجله حرف تازه

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *