بیوگرافی علی اکبر اسطلخی بتهوون ایران و همسرش +درگذشت و فوت

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی موسیقی دان بتهوون ایران و همسرش +درگذشت

علی اکبر اسطلخی با نام علی اکبرپور یکی از موسیقی دان های ایران بود که به بتهوون ایران شهرت داشت او متولد ۱۳۱۳ در روستای سیاه اسطلخ در شهرستان رشت بود که در سن 88 سالگی درگذشت در این صفحه به بیوگرافی علی اکبر اسطلخی و سوابق و زندگینامه او میپردازیم.

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی بتهوون ایران و همسرش +درگذشت و فوت

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی

علی اکبرپور اسطلخی معروف به علی اکبرپور دارای مدرک درجه یک هنر بود و در سال 1313 در روستای سیاه اسطلخ (در بخش خشک بیجار رشت) به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شهر رشت گذراند. اولین استاد ویولن او مسیو یرواند بود. از 13 یا 14 سالگی در «رادیو بسیم» رشت ویولن می نوازد.

از دیگر اساتید می توان به کیهان دیوان بیگی و رکن الدین نژند اشاره کرد. در جوانی ارکستری را تشکیل داد که در رادیو رشت موسیقی می نواخت و «غلام محسن بنان» در سال ۱۳۳۴ با این ارکستر برنامه داشت.

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی بتهوون ایران و همسرش +درگذشت و فوت

سوابق

او در این مدت با خوانندگانی چون ناصر مسعودی، فانی، نادر گلچین و فریدون پوررضا به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری داشت.

همچنین ببینید:

بیوگرافی ماکان نیک بین نوازنده و موسیقیدان

بیوگرافی و درگذشت فضل الله اویسی موسیقیدان

بیوگرافی آریا عظیمی‌ نژاد آهنگساز

از اساتید موسیقی وی می توان به «ابراهیم روحی فر»، «والودیا ترخانیان»، «اقدس پورتراب»، «محمود کریمی»، «حسن رادمرد»، «رحمت الله بدیعی»، «توماس کریستین دیوید»، «مصطفی کمال پورتراب»، «حسین دهلوی» اشاره کرد. “، “فرهاد فخرالدینی” و “احمد پژمان”.

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی بتهوون ایران و همسرش +درگذشت و فوت

مجموعه «چانت د وای»، «سوئیت» و «سمفونی»، قطعات مختلف «ویولن»، «فلوت»، «نی»، «پیانو» و… بخشی از آثار صامت اوست که برای بزرگسالان و کودکان نوشته شده است. ارکسترها او با ارکسترهایی چون «باربد»، «نکیسا» و ارکسترهای بزرگ رادیو و تلویزیون همکاری داشته است.

بیوگرافی علی اکبر اسطلخی بتهوون ایران و همسرش +درگذشت و فوت

درگذشت

علی اکبرپور اسطلخی از موسیقیدانان بنام کشور و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت در ۸۸ سالگی پس از طی یک دوره بیماری درگذشت. مراسم خاکسپاری و وداع با این هنرمند پیشکسوت نیز متعاقبا اعلام می شود. سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت – در پیامی ضایعه درگذشت این عضو گرانمایه موسسه را به خانواده وی، اهالی هنر به خصوص هنرمندان پیشکسوت تسلیت گفت.

بتهوون که بود؟

بتهوون موسیقی‌دان و آهنگساز اهل آلمان بود. وی شخصیتی مهم در انتقال بین دوره‌های کلاسیک و رمانتیک در موسیقی غرب بود و یکی از بزرگترین آهنگسازان اروپایی به حساب می‌آید. زندگی حرفه‌ای او معمولاً به دوره‌های «اولیه»، «میانی» و «پایانی» تقسیم می‌شود. دورهٔ «اولیه» حدوداً تا سال ۱۸۰۲ ادامه دارد، دورهٔ «میانی» از سال ۱۸۰۲ تا ۱۸۱۲ را شامل می‌شود و دورهٔ «پایانی» از ۱۸۱۲ تا زمانِ مرگ وی در سال ۱۸۲۷ است. او در طول زندگی خود آثار بسیاری آفرید که نُه سمفونی، پنج کنسرتو پیانو، یک کنسرتوی ویولن، سی و دو سونات پیانو، شانزده کوارتت زهی، دو مس و اپرای فیدلیو از آن جمله‌اند.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *