بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان +تصاویر

بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان +(مادر همایون)

بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان +تصاویر و ماجرای جدایی از شجریان را در ادامه این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

بیوگرافی فرخنده گل افشان

استاد شجریان در مهر ماه سال 1319 چشم به جهان گشود و 21 ساله بود که با فرخنده گل افشار ازدواج کرد، استاد می‌گوید: «با دختری بنام فرخنده گل افشان ازدواج کردم که آن زمان معلم دبستان بود، همسرم بسیار با من همراه بود و با کمک ایشان بر مشکلات اقتصادی فراوان یک زندگی بسیار محقر پیروز شدیم.

بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان +تصاویر

مراسم عقدم با فرخنده گل‌افشان در ۲۱ مهرماه سال ۱۳۴۰ برگزار شد و در ۲۰ مرداد ماه سال ۱۳۴۱ مراسم عروسی مان را در شهر مشهد جشن گرفتیم.

ازدواج و جدایی از شجریان

وی  همسر اول استاد شجریان و مادر چهار فرزند ایشان میباشد.

وی در سال 1340 با استاد شجریان ازدواج کرد و در سال 1371 از وی جدا شد. نام فرزند پسرشان همایون و نام دخترانشان به ترتیب راحله و افسانه و مژگان میباشد.

بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر سابق محمدرضا شجریان +تصاویر

استاد محمدرضا شجریان در طول زندگی افتخارآمیز خود دو بار ازدواج کرد، فرخنده گل افشان همسر اول ایشان می باشد که به مدت 31 سال با وی زندگی کرد و پس از طلاق فرخنده گل افشان بعد از یک سال کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان پای به زندگی وی نهاد و از نکات قابل توجه این بود که محمدرضا شجریان با پسرش همایون شجریان باجناق شدند، گیتا خوانساری همسر همایون شجریان خواهر کتایون خوانساری است.

در طول زندگی مشترکشان

خانم گل افشان قبل از ازدواج به هنر گل سازی میپرداخت و بعد از ازدواج به هنر تربیت فرزندانش مشغول گشت و بیشتر هنر ایشان در خانه نمایان بود.

گرایش‌های هنری من در هر زمینه آنقدر نقش برجسته ای به خود نگرفت که عشق و مهر ورزیدنم به عنوان یک مادر به همایون، توانست نقش داشته باشد. همایون دارای ژن هنری از سوی پدرش بود، و من سعی کردم با عشق و مهر مادری‌ام، این ژن را بارورتر کنم.

بیوگرافی فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان +تصاویر

به هر حال هنر مادری خیلی والاتر از بقیه هنرهاست.

همایون شجریان پسر  فرخنده گل افشان راه پدر را در موسیقی پیش گرفت و از خواننده های به نام و مشهور در ایران می باشد که در زمینه موسیقی سنتی فعالیت میکند. خانم گل افشان میگوید که من در تمامی کنسرت های پسرم شرکت میکنم.

عکس فرخنده گل افشان مادر همایون شجریان

فرزانه فرزند اول محمدرضا شجریان متولد 1342 است.

از فرزانه شجریان که با اسم راحله شجریان هم شناخته شده است، اطلاعات خاصی در دست نیست و همچنین عکس خاصی که واقعا مربوط به فرزانه شجریان باشد منتشر نشده است.

فرزند دوم محمدرضا شجریان ، افسانه با پرویز مشکاتیان (آهنگساز و سنتورنواز برجسته موسیقی ایران) ازدواج کرد. ثمره ازدواج پرویز مشکاتیان با افسانه دو فرزند به نام های آوا و آیین است.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

30 نظر

  1. يك فرد مطلع

    علت جدايي اقاي شجريان عاشق شدن بر خانم بسيار جوانتر از خودش بود و از آنجا كه خانم اول تا مدتي حاضر به جدايي نبود كتي خانم كه قبلا شوهر ايتاليايي داشت و در پاريس زندگي مي كرد و از شوهر اول يك دختر شش هفت ساله داشت به صورت همسر دوم به عقد اقاي شجريان درآمد و تا مدت ها شجريان روزهاي هفته را بين دو زنش تقسيم كرده بود تا سرانجام همسر اول راضي يا به عبارت بهتر وادار به طلاق مي شود. بنابر اين اين كه سجريان اول فرخنده خانم را طلاق مي دهد و يك سال بعد با كتي خانم ازدواج مي كند نادرست است. من چون به خانواده سجريان بسيار نزديكم نمي توانم نام و ايميلم را بدهم. حالا خود دانيد. شايد بهتر است در اين باره بيشتر تحقيق كنيد و بعد بنويسيد.

    • دقیقا بخاطر رابطه جنسی ازدواج کرده وگرنه کدوم آدم مخصوصا یه هنرمند مطرح میاد با پسرش باجناق میشه…واقعا تاسف باره

      • نتیجه انجماد فکری، بیان همین نظرهاست! آخر شما که در زندگی شخصی دیگران نیستید، چطور با این جسارت میتونید طلاق و ازدواج دوم شخصی را صرفا مسائل جنسی بدونید!! بر افکار شما سوگوارم؛ و سوگوارتر، اینکه، اظهار فضل هم میکنید!

  2. واقعا ناراحت شدم. وقتی شجریان که مثلا هنرمند واقعی بوده و قلب و ساز و احساس حالیش بود، “عشق” براش اینجوری معنی میداد، وای به حال بی احساس ها !!!

    • سلام دوست عزیز
      برای قضاوت کردن در مورد راه رفتن کسی باید با کفش های او راه رفت!هرگز دیدتون رو خراب نکنید وقتی همایون این مساله رو پذیرفت بنظرتون نمیتونه قابل پذیرش باشه؟ما آنچه میبینیم و میشنویم رو حقیقت میدانیم و این خطاست.شاد باشید

    • اگر اینطور که در با لا نوشته شده آقای شجریان همسر اول راطلاق دادند که زنی ۲۵ سال کوچکتر از خود ازدواج کنند من در اینترنت دیدم خانم
      فرخنده گل افشان همسر اول بعد از دفن شوهر سابق خود در کنار قبر ایشان نشسته و با تلخی میگریست حتما ایشان شوهر خوبی بوده که زن مطلقه او در سوگ او اشک میریخت ، حالا چرا طلاق گرفته اند وبین آنها چه گذشته مربوط به آن زن و شوهر بوده و دیگران نباید تجسس و دخالت
      کنند

    • چرا تصور میکنید که دلیل عدم سازگاری با همسر اول ایشان صرفا مسائل جنسی و یا بی ارزش تر بوده. اتفاقا هنرمندان خصوصا در این سطح بسیار بالا روحی بسیار لطیف و حساس دارند و شریک زندگی چنین افرادی باید از درک و گذشت بسیار بسیار بالایی برخوردار باشد و شاید همسر اول ایشان که قطعا در یک ازدواج سنتی به عقد ایشان در آمدند توانایی آنرا نداشته اند و همین که ایشان با مسالمت از همسر اولش جدا شده کفایت میکند و قضاوت در خصوص زندگی زناشویی افراد کاری بسیار اشتباه و یقینا با اطلاعات ناقص و نادرست میباشد.

      • بیشتر از 30 سال عمر و جوونی که زن به پای مرد گذاشته و با تمام نداری مردش ساخته حالا که شوهرش پولدار و معروف شده و زن پیر شده به پای زندگی با شوهرش مرد هوس زن جوون میکنه از این از خود گذشتگی بیشتر مگه داریم چقدر مردها بی معرفتن که قدر این عمر بر باد رفته زن ها رو نمی فهمن و همش به فکر خوشونن

      • با مسالمتش رو چه جوری فهمیدی؟

  3. مهناز ملکیان

    انچه مهمه اینه که استاد قبل از پسرش با کتایون ازدواج کرده و همایون سالهای بعد باجناق پدر میشود

    • کتایون کیا

      به نظرم اونقدر هنر این شخص و جنبه های مثبتش زیاده که پرداختن به زندگی خصوصی ایشون برای خدشه دار کردن احساسات مردم واقعا بی معناست
      آن هم کسی که بعد از اینکه ۱۳ سال کنسرتنذاشت ذره ای از اهمیتش کم نشد.

  4. استاد شجریان یک شخصیت بسیار مطرح و ستودنی بود و هست و خواهد بود . زندگی خصوصی هر فرد به خودش مربوطه و اینکه دو نفر به تفاهم میرسن زندگیشونو ادامه بدن یا نه واقعا به کسی ربطی نداره . حالا روحیه فمنیستی خیلیا گل کرده اگه واقعا براتون حق و حقوق خانما مهمه اول به زندگی خصوصی خودتون یه نیگا کنید بعد قضاوت زندگی دیگران رو کنید . تخریب یه اسطوره به هر قیمتی فقط شخصیت خودتو زیر سوال میبرند

    • اصلا نباید در زندگی خصوصیشون ربط پیدا کرد ولی اگه ربط پیدا میکنید حداقل درست قضاوت کنید هیچ دلیلی نمیتونه قانع کننده باشه که بری با یکی همسن و سال دخترت ازدواج کنی

    • در آواز و ..استاد،ربطی به اخلاق ومرام ندارد ،بت ساختن از او همان قدر زشت است که بحث درباره ی جزئیات زندگی خصوصی ش

  5. زندگی خصوصی هر کسی فقط و فقط به خود طرف و طرف مقابلش مربوطه و بس … چرا یاد گرفتیم دیگران و از نگاه خودمون قضاوت کنیم مگه ما در جایگا۶ قضاوتیم .. قاضی که حکم صادر میکنه در حکمهای خودش دچار شک هست شما راحت حکم صادر میکنید و طرف و متعم میکنید .. به کسی مربوط نیست .. انچه به مردم مربوط است هنر و شخصیت و منش و حق طلبی ایشان هست نه مسایل خصوصی … کمی بیاندیندیشیم و حرف بزنیم ‌. وای بر ما

  6. من در فکرم این است که استاد شجریان نمی خواست همسر اولش را طلاق دهد بلکه همسر اول بود که دیگر نمی توانست وضع موجود را تحمل کند و درخواست طلاق داد. من آنچه که می فهمم این است که خیلی افراد هستند وقتی زن و یا مردی را چشم گیر کردند یواشکی کارهایشان را انجام می دهند ولی درجلو مردم ظاهر کار را حفظ می کنند و خیلی خوب و موجه قلمداد می شوند و آب از آب هم تکان نمی خورد ولی شجریان اگر دل به این دختر داده بود مردانه از راه شرعی و حلال با این زن ازدواج کرد و فرض کنیم الان در روز قیامت و پرسش و پاسخ است آیا در این کار شجریان از دیدگاه خدا جرمی واقع شده است؟ حال شما شجریان را با گروه قبل مقایسه کنید! البته من این نکته را باید متذکر شوم که در قیافه همسر اول شجریان اینطور احساس می کنم که زنی رنج کشیده و بقول معروف زن خانواده و زن زندگی بوده است و از این که این قضیه برای ایشان اتفاق افتاده است متاسفم. ما ملتی هستیم که خودمان هم نمی فهمیم چه می خواهیم از یک طرف بسیار اهل امام و پیغمبر هستیم و تمام رفتار و سکنات آنها را الگو می دانیم آنهائیکه هرکدام 10 -15 تا زن داشته اند از یک طرف می گوئیم این کار بدی است و نباید اینکار را انجام داد و اگر کسی (بجز ائمه) اینکار را انجام دهد آدم بد شهوتران کثیف و … قلمداد می کنیم . خلاصه شجریان هرچه بود آدم منافق ، نان به نرخ روز بخور ، مزدور و . . . نبود و مرد و مردانه کارهایش و عقایدش حال درست و یا غلط (از دیدگاه دیگران ) ولو اینکه به ضررش بود ابراز می کرد. والله اعلم.

  7. جای تاسف دارد که انسان بخواهد خانه اش را بر پاشیدن آشیانه یک انسانی دیگر بنا کند کدام هنر، هنری که محتوای اخلاقی ندارد و زندگی یک زن و مادر یک خانواده را می آشوبد و پر از استرس و تنش میکند…. هنر جایگاه دارد و جایگاه اول آ ن انسانیت است…. خانم فرخنده گل افشان بعد از سی یک سال مادری حالا میخواهد تکه بزند و ثمره زندگیش را لمس کند در این شرایط آسایش ؛ یک خوی غیر انسانی آسایش یک مادر را برهم میزند…. من حتم به یقین میدانم علاوه بر روابط عشقی پشت پرده کاتیون خوانساری احتمالاً پیشنهاد مبالغی پول به محمدرضا سجریان هم بوده وگرنه یک مرد به همین راحتی وارد رابطه دوم بلحاظ حجم هزینه های سرسام آور و گران قرن حاضر نخواهد شد…..

  8. وقتی یکی چهره میشه مسخره است که بگیم زندگی خصوصی اش فقط به خودش مربوطه… چون خیلی از مردم همین افراد رو آنقدر بزرگ می‌کنند که برای زندگیشون تصمیم بگیرند و برای ریز و درشت زندگی مردم نظر بدن تا حدی که قانون دموکراتیک برای کشور بنویسند. مردی که به زندگی سی ساله ی خودش پشت کرده و بخاطر زیبایی و جوانی یک زن دیگر زندگی قبلی را رها کرده چقدر قابل اعتماده که بخوایم به حرف هاش تکیه کنیم. تعهد سی ساله به یک نفر را شکسته چطور میتونه پایبند تعهد به میلیون ها نفر _ که به مراتب سخت تر هست_ بمونه؟!!!
    تو رو خدا عاقل باشیم این حرف مسخره ای که تازگی ها لقلقه ی دهان ها شده که زندگی خصوصی کسی به کسی ربط نداره رو تف کنیم بیرون. ما انسانیم و زندگی اجتماعی داریم مثل تکه های دومینو می مونیم وقتی یکی لغزید دیر یا زود لغزیدنش ما رو هم زمین میزنه همون حدیث معروف پیامبر طرف اجازه نداره کشتی را سوراخ کنه و بگه جای خودمه چون دیر یا زود همه را غرق میکنه

    • دوست عزیز شما طوری صحبت میکنید انگار چیزی رو به چیز دیگه ای میخواید ربط بدید!
      ایا شجربان تعهد داده بود به ملت ایران که من از همسرم جدا نمیشم؟!
      یا کسی ازش تعهدی خواسته بود که بخواد خلف وعده ای اتفاق بیفته؟؟؟
      اینکه به هنر و موسیقی اصیل پایبند بمونه رو کسی ازش خواسته بود یا خواست خودش بود؟
      شما خانواده و زندگی کدوم یکی از رجال سیاسی فعلی رو اصلا میشناسید و میدوتید چی میگذره؟ اونها که تعهد دادند به ما.
      به عنوان یک زن میدونم که اصلا قشنگ نیست 30 سال همه سختی های یک زندگی مشترک رو تحمل کنی و بسازیش و از خودت مایه بذاری و حاصلش جدایی باشه. اما چیزب هم که میدونم اینه که اصلا و ابدا نمیشه کسی رو قضاوت کرد چون جای اون ادم نیستیم.

    • Khadij.shamsi@gmail.com

      خیلی حرف قشنگی بود واقعا دقیقا حرف دل خیلی هاست چون این هنرمندان خواسته یا نا خواسته الگو هستند

  9. ابراهیمی

    شجریان هدفش این بود که موسیقی سنتی رو زنده کنه و در این هدف موفق بود ولی خب هنرمندها خیلی احساسی هم هستند و خب عاشق شده و از زن اولش جدا شده زندگی خیلی از شعرا و هنرمندان اینجوریه اینکه یه نفر عاشق بشه به خودش مربوطه ولی قطعا شجریان ادعای اخلاق نداشته که به این موضوع گیر بدیم که ایا کارش اخلاقی بوده یا نه

  10. هر کسی از ظن خود شد یار من وز درون من نجست اسرار من

    سرمون و فرو ! فرو ودود و کنیم تو لاک زندگی خودمون یه کاری که به هیچکی ربطی نداره دخالت نکنیم- هاروت و ماروت هم که از برترین فرشتگان خدا بودن هم به خلق و خوی آدمی که رسیدن دچار مشکل شدن – بی خیال زندگی شخصی استاد و زن و بچه هاش بشین
    و حد اقل آثاری از خودش بر جای گذاشته که حال همه دوست داران و خوب می کنه ما ایرونی ها فقط عیب میگیریم و ایراد میگیریم
    هیچ کس از دستم ما ملت ایرونی جرات نداره دست تو دماغش کنه
    چه جوری بودن این قوم آریایی ؟ !!!!

  11. هنر استاد شجریان جایگاه ارزشمند و والایی دارد و فردی روشنفکر قلمداد میشود ولی از ایشان انتظار میرفت الگوی اخلاق و وفاداری به همسر اولش باشد کسی که در در روزگاران سخت کنارش بوده حقش نبوده در روزگار پیری تنها و زبان زد نه تنها دوست و دشمن اشنا بلکه یک ملت و غریبه ها شود.این تصمیم ایشان نه تها برای فرخنده خانم سخت بوده بلکه فرزندان و همسر همایون هم به عنوان عروس خانواده قطعا شرایط ایده الی را در این میان تجربه نکردند. احسنت به بخشش و وفاداری فرخنده خانم به استاد که نگذاشته احساساتش بر عقلش غلبه کند و در مراسم شرکت کرده و شرایط ناگوار زندگی را مدیریت کرده

  12. من به عنوان یک زن مینویسم که تنها خصوصیات درونی از جمله حسادت و خودخواهی که باعث میشه نتونیم کس دیگری رو در کنار همسر خودمون ببینیم
    عشق همچون آفتابه که به همه یکسان میتابه و و نمیشه نور و گرما و زندگی بخشیش رو فقط برای خود خواست …

    شجریان انسان والایی بود که از نظر من توان عشق ورزیدن به هر دو همسرش حتی بیشتر هم داشت ،اگر این تنگ نظری ها رو نداشتیم دنیا گلستان میشد و و همه در کنار هم از نعمات الهی برخوردار ..

    • گندم بانو

      و من به عنوان یه زن میگم که براتون متاسفم .پس منم همزمان نور و گرمای عشق رو به چند نفر بتابونم پس میشه آیا اقایی راضی به ازدواج همزمانش زنش با چند مرد هست خیر این موضوع همانقد برای یک زن دردناکه پس مردهای محترم لطفا آنچه برای خود نمیپسندید برای ماهم نپسندید خاهشا هر حرفی رو به دهان نیارید تو یا زن نیستی یا زن چندم هستی و یا باید به عقلت شک کرد🙄😒

    • الان بقیه دعا می کنن خدا نصیبت کنه مثل فرخنده خانم ،جا دیگه از اینا نگو

  13. گندم بانو

    و من به عنوان یه زن میگم که براتون متاسفم .پس منم همزمان نور و گرمای عشق رو به چند نفر بتابونم پس میشه آیا اقایی راضی به ازدواج همزمانش زنش با چند مرد هست خیر این موضوع همانقد برای یک زن دردناکه پس مردهای محترم لطفا آنچه برای خود نمیپسندید برای ماهم نپسندید خاهشا هر حرفی رو به دهان نیارید تو یا زن نیستی یا زن چندم هستی و یا باید به عقلت شک کرد🙄😒

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *