بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست همراه همسر و خانواده داریوش فرهود چند فرزند دارد؟ از ایران تا آلمان را در این صفحه بخوانید.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود

مجله شبونه » داریوش فرهود یکی از اساتید کشورمان بوده که به عنوان پدر علم ژنتیک ایران شناخته می شود.

او از پژوهشگران علم ژنتیک روانشناسی و انسان شناسی پزشکی کشور است همچنین عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران محسوب می شود.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس قدیمی

داریوش فرهود متولد ۱۳۱۸ در تهران بوده و در خیابان روز سیروس متولد شده است به دلیل شغل پدرش مدتی را در جنوب کشور زندگی کرد دوران کودکی اش را در مسجد سلیمان خوزستان پشت سر گذاشت او در دوران دبیرستان به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و بعد از گرفتن دیپلم راهی آلمان شد.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس و تصاویر

تحصیل در آلمان

تحصیلات دانشگاهی خود را در این کشور سپری نمود دکترای انسان‌شناسی و ژنتیک را از دانشگاه آلمان دریافت کرد به صورت تخصصی در رشته ژنتیک انسانی به تحصیل پرداخت او در سال ۱۳۵۱ به عنوان یکی از فارغ التحصیلان برتر در آلمان انتخاب شد شهردار  یکی از شهرهای آلمان یک مجتمع درمانی را به افتخار او تاسیس کرد تا داریوش فرهود در این مرکز به فعالیت بپردازد

داریوش فرهود اولین ایرانی بود که موفق شد درجات علمی دکترای ژنتیک را دریافت کند و به ایران برگردد.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

تحصیلات داریوش فرهود

دکترای علوم طبیعی در ژنتیک انسانی و دکترای انسان‌شناسی را از دانشگاه ماینس آلمان (۱۹۷۲–۱۳۵۱ش) و درجه استادی در ژنتیک پزشکی از دانشگاه مونیخ (۱۹۹۱–۱۳۷۰ش) اخذ کرده‌است. او همچنین بنیانگذار و رئیس اولین کلینیک ژنتیک ایران (از ۱۳۵۴ تا کنون) و استاد و مدیر گروه ژنتیک انسانی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۵۲ تا ۱۳۸۲) می‌باشد.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

داریوش فرهود، در اواخر آذرماه 1336 برابر با اواسط ماه دسامبر 1957، با خط هوایی لوفت هانزا که چند ماهی از تاسیس آن گذشته بود وارد فرودگاه فرانکفورت شد و از آنجا با قطار به شهر ماینس رفت. 12 سال از جنگ جهانی دوم می گذشت و هنوز چهرۀ شهرها، رنگ و بوی جنگ را از دست نداده بود. هواپیماهای متفقین حدود 80 درصد شهرها، کارخانه ها و زیرساخت های آلمان را ویران کرده بودند. در آن زمان شهر ماینس به سه قسمت تقسیم شده بود: قسمتی در دست فرانسوی ها، قسمتی در دست انگلیسی ها و قسمتی دیگر در کنترل آمریکایی ها بود. آنچه برای داریوش جوان بسیار تازگی داشت این بود که با وجود این ویرانی ها، آلمانی ها انضباط فراوانی داشتند.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

برای داریوش جوان بسیار جالب و آموزنده بود که ؛ در تمام مدتی که در آلمان بود، حتی زمانیکه برای رفتن به دانشگاه از روی خرابه ها رد می شد، یکبار هم از هیچ شهروند آلمانی نشنید که حرفی از دشمن ویرانگرشان ( نیرو های سه گانه) بزنند و یا شعار مرگ بر آمریکا، انگلیس یا فرانسه بشنود، اما پس از 40 سال، زمانیکه آلمان قدرت اول صنعتی جهان شد، گویی پاسخی دندان شکن به دشمنانی که زمانی کشورش را ویران کرده بود، دادند.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست +همسر و خانواده

یک روز پس از ورود به شهر ماینس، داریوش توانست اتاقی را از یک خانم 72 ساله و آقای 80 ساله (خانم و آقای لاریسیکا) اجاره کند. داریوش در کنار آنها بسیار احساس راحتی می کرد چرا که آنها وی را مانند نوه شان قبول کردند و بسیار او را دوست می داشتند، به طوریکه، داریوش آنها را پدر (Vatti) و مادر (Mutti) صدا می کرد. متاسفانه، آقای صاحبخانه در همان سال اول فوت کرد و داریوش جوان در تمام دوران بیماری در کنار او بود. داریوش به شدت از مرگ فاتی متاثر شد و تا پایان زندگی موتی که سالهای پایان عمر خود را در خانۀ سالمندان گذراند، همیشه به دیدار او می رفت.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس و تصاویر

در کنار تحصیل، داریوش علاقمندی های دیگری نیز داشت. از آنجا که داریوش در خانواده ای ادب دوست به دنیا آمده بود از همان دوران کودکی با آثار شعرای بزرگی همچون: حافظ، عسجدی، منوچهری، عنصری، پروین اعتصامی و از همه بیشتر سعدی، آشنا و به آنها علاقمند شد. داریوش از دوران نوجوانی اشعار فردوسی، مولانا و حافظ را می خواند اما، کسی که بیشترین تاثیر را در وی داشت و حتی در نگارش و انشا نیز از وی الگو می گرفت استاد سخن سعدی شیرازی بود. در کنار ادبیات، داریوش گرایش ویژه ای به پزشکی داشت.

همچنین ببینید

دبیوگرافی پروفسور لطفی زاده و همسر و فرزندانش ریوش فرهود
بیوگرافی پروفسور علی اکبر جلالی (پدر فناوری اطلاعات ایران)
بیوگرافی پروفسور رحمت الله قدیمی چرمهینی ناسا
پروفسور رحیم رحمان زاده کیست بیوگرافی

به طوریکه از همان دوران دبیرستان، در این زمینه مطالعه می کرد و یک داروخانۀ کوچک در خانه گردآوری کرده بود تا اگر کسی بیمار شد بتواند به او کمک کند. از آنجا که عموی داریوش ( دکتر فرهود) نیز پزشکی سرشناس بود و به عنوان رییس بهداری تبریز، شاغل بود، علاقمندی داریوش به پزشکی روز به روز افزایش یافت. داریوش گرایش خاصی به موسیقی نیز داشت و نواختن برخی آلات موسیقی چون: آکاردئون، ارگ، فلوت و جاز را آموخت. او در ورزش نیز به رشته های والیبال و دومیدانی علاقمند بود.

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس و تصاویر

فعالیت‌ها

  • بنیانگذار و مدیر اولین گروه ژنتیک انسانی در ایران (۱۳۵۱ تاکنون)
  • کارشناس رسمی ژنتیک انسانی سازمان جهانی بهداشت (۱۳۵۵ تاکنون)
  • عضو کمیته «اخلاق در ژنتیک پزشکی» سازمان جهانی بهداشت (۱۳۷۳–۱۳۸۰)
  • عضو کمیته ملی اخلاق زیستی کمیسیون یونسکو در ایران (۱۳۸۲ تاکنون)
  • کشف و گزارش گونه جدیدی از ترانسفرین انسان” (۱۳۶۷)
  • کشف و گزارش یک بیماری جدید ژنتیکی به نام “مولتی پلسینوستوزیس شدید” در یک دودمان بزرگ ایرانی

بیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس و تصاویربیوگرافی پروفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران کیست عکس و تصاویر

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *