خلاصه داستان فیلم مصلحت و آیا این فیلم واقعیت دارد؟ +نقد

آیا داستان فیلم مصلحت واقعیت دارد؟ +خلاصه و نقد

آیا فیلم مصلحت واقعیست

فیلم مصلحت براساس داستان واقعی نیست با این حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آن ‌چه در این فیلم روایت می ‌شود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد. امروز مشخص شد که این بیلبورد‌ها در راستای کمپین تبلیغاتی فیلم سینمایی «مصلحت» بوده که بعد از ۳ سال توقیف از فردا در سینما‌های کشور به نمایش در می‌آید. بیلبورد های تبلیغاتی در کمتر از یک روز برداشته شدند.

خلاصه داستان فیلم مصلحت

داستان فیلم مصلحت درباره یک شخصیت پرنفوذ سیاسی با نام آیت الله خانزاده بوده که پسرش به رانت بازی و اختلاس میپردازد

داستان فیلم مصلحت درباره اشتباه بزرگ پسر تندروی آیت‌اللهی است که در دوران اوایل انقلاب در دادستانی جایگاه بسیار مهمی دارد. این پسرک تندرو و عصبانی که مثل بسیاری از دوستانش تحمل دیدگاه مخالف را ندارد، در یک درگیری خیابانی با کُلتی که مجوز ندارد به پسر چپ‌گرای خانواده‌ای ثروتمند که قصد مهاجرت از ایران را دارند، شلیک می‌کند. این شلیک باعث مرگ او می‌شود اما از آن‌جایی که پسر دلیر داستان ما پسر آیت‌اللهی است که در کنار محمد بهشتی به ملت ایران خدمت می‌کند، احتمالا مایه شرمساری به نظر می‌رسد که با حکم واقعی جرمی که انجام داده، روبرو شود.

اگرچه فیلم مصلحت براساس داستانی واقعی ساخته نشده و فیلم هم هیچ توضیحی درباره منشا داستان آن نمی‌دهد اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آن‌چه در این فیلم روایت می‌شود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد. بنابراین دور از ذهن نیست که ایده کلی فیلم مصلحت از داستان واقعی زندگی یکی از انقلابیون سرشناس اقتباس شده باشد.

این یک حقیقت غیرقابل انکار است که فیلم مصلحت عنوانی خوش‌ساخت با داستانی سرراست است که تماشاگرش را قدم به قدم به سوی گره اصلی داستان همراهی می‌کند. فضاسازی‌های فیلم در مقایسه با فیلم دیدن این فیلم جرم است، پیشرفت قابل توجهی داشته و از آن‌جایی که با کمک سازمان اوج ساخته شده هم تحت تاثیر دنیای سینمایی آن‌ها قرار گرفته و از منظر بودجه چیزی کم نیاورده است.

در «مصلحت» داستان پسری است که پدرش از مقامات عالی رتبه قوه قضائیه است. این پسر در یکی از درگیری های دانشگاه قاتل می شود. در این میان اطرافیان پدرش سعی می کنند این ماجرا را سرپوش بگذارند و پرونده را مخفی نگه دارند. اما یکی از دادستان ها که پرونده اش از دستش گذشته است، به طرز مشکوکی نگران این حادثه است.

خلاصه داستان فیلم مصلحت و آیا این فیلم واقعیت دارد؟ +نقد

همچنین ببینید:

جنجال بیلبوردهای پسر آیت‌ الله خانزاده دستگیر شد

آیا این فیلم واقعیت دارد؟

فیلم مصلحت براساس داستان واقعی نیست با این حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آن ‌چه در این فیلم روایت می ‌شود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد.

امروز مشخص شد که این بیلبورد‌ها در راستای کمپین تبلیغاتی فیلم سینمایی «مصلحت» بوده که بعد از ۳ سال توقیف از فردا در سینما‌های کشور به نمایش در می‌آید. بیلبورد های تبلیغاتی در کمتر از یک روز برداشته شدند.

اسامی بازیگران فیلم مصلحت

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی در مصلحت بازی کره اند.

«مصلحت» اولین ساخته سینمایی حسین دارابی است که برای ساخت آن دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم‌اول را در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و پس از آن، این اثر به مدت ۳ سال توقیف شد.

خلاصه داستان فیلم مصلحت و آیا این فیلم واقعیت دارد؟ +نقد

نقد و بررسی فیلم حسین دارابی

تاریخ همیشه منبع اقتباس مناسبی برای سینما بوده چرا که پرداختن به داستان‌های گذشته فرصت مناسبی است که غیرمستقیم نگاهی داشته باشیم به وضعیت امروز. همین می‌تواند دلیل اصلی رونق فیلم‌هایی درباره تاریخ معاصر در سال‌های اخیر باشد. فیلم مصلحت محصول جدید سازمان اوج و حوزه هنری نیز در ادامه همین موج جدید قرار می‌گیرد و به دلیل ایده‌ای که روی آن دست گذاشته، یکی از آثار مهم و بحث‌برانگیز جشنواره فجر سال ۹۹ بود.

سینما می‌تواند جایگاهی فراتر از سرگرمی صرف داشته باشد؟ این سئوالی است که مدیران سینمایی در ۴ دهه گذشته با سیاست‌ها و برنامه‌های گوناگون خود سعی بر ارائه جوابی برای آن داشته‌اند.

فیلم «مصلحت» به خوبی توانسته رویکرد متفاوتی در پرداخت به 2 گانه آرمان و واقعیت داشته و بحث عدالت و مصلحت را به خوبی و سنجیده شده در دل روایت خود قرار داده است، در نهایت این اثر پرداخت مناسبی از یک موضوع سیاسی در قالب روایت تاریخی دارد.

هنگامی ارائه تعریف مشخصی از ژانر سیاسی در سینما و تلویزیون امکان‌پذیر است که نخست بپذیریم چنین گونه‌ای در تلویزیون و سینما وجود دارد.

به نظر می‌رسد در مطالعات و نظریه‌های سینما، با الگویی نمایشی و ساختاری به نام ژانر سیاسی روبه‌رو نیستیم یا دست‌کم هنوز در مباحث نظری و از نظر علمی و دانشگاهی، به گونه‌ای سیاسی، به شکلی که گونه‌های اجتماعی، جنگی، ترسناک، کمدی و مانند آن، تعریف می‌شود، پرداخته نشده است.

ژانر سیاسی در ایران اما همیشه به دلیل سوءتفاهم‌های موجود پر چالش بوده و با مسائل گوناگون پیرامونی دچار شده است. فیلم مصلحت به خوبی توانسته در این میان یک رویکرد متفاوتی در پرداخت به دوگانه آرمان و واقعیت داشته و بحث عدالت و مصلحت را به خوبی و سنجیده شده در دل روایت خود قرار داده که مخاطب سینما به خوبی با آن ارتباط گرفته اند. در نهایت این اثر پرداخت مناسبی در خصوص یک مسئله و روایت تاریخی سیاسی دارد که نظرها را به خود جلب می‌کند و دغدغه‌مندی تمیزی را ارائه کرده است.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *