خواص عناب چیست تاثیر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

تاثیر عناب بر خون با خواص عناب و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب همراه با دمنوش عناب را در این صفحه بخوانید.

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

عناب چیست

میوه عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف است، بومی آسیای جنوبی است اما در سراسر جهان محبوب شده است.

این میوه های گرد کوچک با یک گودال حاوی دانه روی درختچه ها یا درختان گلدار بزرگ (Ziziphus jujuba) رشد می کنند. هنگامی که رسیده، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروک به نظر برسند.

به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی، اغلب آنها را خشک کرده و در آب نبات ها و دسرها در بخش هایی از آسیا که معمولاً در آنجا رشد می کنند، استفاده می شود.

در طب جایگزین، آنها به طور گسترده ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می شوند.

این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب بدانید، از جمله تغذیه، فواید و کاربردهای آن را به شما می گوید.

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

به کاهش خطر سرطان کمک کند

عصاره عناب سرشار از فنولیک است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می دهد. این بدان معناست که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب با سرعت بیشتری برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد و کاهش خطر سرطان کار می کنند.

تعداد کمی از مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد که توانایی عصاره عناب را در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی ثابت کرده است. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالابریا نشان داد که می تواند به طور موثری گسترش سلول های سرطانی بدخیم پستان را کاهش دهد و حتی آن ها را از بین ببرد .

بی خوابی را درمان کند

عناب در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و درمان بی خوابی استفاده شده است. میوه حاوی ساپونین هایی است که خاصیت آرام بخشی و خواب آور دارند. مطالعات موش نشان می دهد که این ترکیبات به القای خواب کمک می کنند (3).

نوشیدن یک فنجان چای عناب گرم درست قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند خوابی آرام داشته باشد و به درمان بی‌خوابی کمک کند.

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

سلامت قلب را بهبود بخشد

عناب سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم رگ های خونی شما را شل می کند و به تنظیم سطح فشار خون کمک می کند.

این میوه همچنین به عنوان یک عامل ضد آتروژن عمل می کند. از رسوب چربی و گرفتگی عروق شما جلوگیری می کند.

همچنین مشخص شد که عناب به کاهش میزان چربی در خون نوجوانان چاق کمک می کند. می تواند خطر بیماری قلبی را در نوجوانان کاهش دهد.

سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد

مصرف حداقل 40 میلی گرم عناب در روز سلامت دستگاه گوارش را تقویت میکند. می تواند محیط کلی ناحیه گوارشی شما را بهبود بخشد. این میوه همچنین دارای مواد شیمیایی گیاهی مهمی است که می تواند برای سلامت کلی مفید باشد .

در مطالعات موش، عصاره میوه عناب پتانسیل پیشگیری از زخم معده را دارد.

 یبوست مزمن را برطرف کند

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی Meir انجام شد نشان داد که مصرف عصاره عناب نه تنها علائم یبوست مزمن را تسکین می دهد بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد.

 گردش خون را تنظیم کند

گردش خون بهینه به این معنی است که اندام‌های شما کاملاً اکسیژن دار هستند و به طور کلی احساس شادابی و انرژی می‌کنید. مصرف چند عدد عناب در روز ایده خوبی است زیرا به تغذیه خون معروف است.

آهن و فسفر موجود در میوه ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.
7. ممکن است ایمنی را تقویت کند

این میوه کوچک سرشار از ویتامین های A و C است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. این مواد مغذی ضروری با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که در غیر این صورت می‌توانند سیستم ایمنی را به خطر بیندازند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و پیری سریع را افزایش دهند. این مواد مغذی با تنظیم تولید سیتوکین های التهابی به این امر دست می یابند .

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

 استرس و اضطراب را کاهش دهد

به طور سنتی از عناب برای درمان علائم استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شده است. این میوه اثر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد.

همچنین ببینید:

آیا طبع گوجه سبز و آلو سرد است یا گرم
خواص و فواید مارچوبه + عوراض
خواص درمانی لبو و چغندر برای سلامتی
خواص گیاه ماریانا چیست؟

مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که عناب با مصرف دوزهای پایین‌تر اضطراب را کاهش می‌دهد و در صورت مصرف در دوزهای بالاتر اثر آرام‌بخشی دارد. هیچ مطالعه ای بر روی انسان انجام نشده است که شواهد قطعی برای همین موضوع ارائه دهد. اما خوردن یک مشت عناب در مواقعی که استرس خاصی دارید ضرری ندارد.

استحکام استخوان را بهبود بخشد

میوه عناب می تواند برای افراد مسن یا کسانی که استخوان های شکننده دارند مفید باشد. دارای غلظت بالایی از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل استخوان است. این میوه کوچک سرشار از کلسیم و فسفر است که سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد .

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

به هضم کمک کند

میوه عناب حاوی فیبر است که به تنظیم هضم کمک می کند. این ماده مغذی حرکات روده صاف و منظم را تضمین می کند. این میوه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. بر علیه هلیکوباکتر پیلوری، باکتری‌هایی که مسئول بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده و اسیدیته هستند، عمل می‌کند.

به سم زدایی خون کمک کند

عناب دارای خواص ضد التهابی است  اینها ممکن است به سم زدایی خون کمک کنند. با این حال، هیچ تحقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. مبارزه با التهاب می تواند راهی برای دفع سموم و تقویت ایمنی باشد. اما اطلاعات بیشتری در این زمینه لازم است.

در برابر آسیب مغزی محافظت کند

سلول های مغز با افزایش سن شروع به تحلیل می کنند. این امر خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات عصبی را افزایش می دهد. عناب قادر است ذهن را آرام کند. مطالعات بیان می کنند که این میوه می تواند یک کاندید بالقوه در درمان بیماری های عصبی باشد.

عناب همچنین ممکن است عملکرد آستروسیت هایی را که مسئول محافظت از نورون ها هستند، بهبود بخشد.

خواص ضد میکروبی دارد

میوه عناب می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند زیرا سرشار از فیتوکمیکال های تقویت کننده سیستم ایمنی است. ثابت شده است که فلاونوئیدهای موجود در عناب عوامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع، عصاره اتانولی این میوه به درمان عفونت در کودکان کمک می کند.

همچنین، اسید بتولینیک موجود در عناب برای مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفلوانزا در مطالعات تجربی مشخص شده است.

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

عوارض عناب چیست؟

تااین‌جا دائما از خواص عناب تعریف کردیم. اما آیا این میوه، عوارضی هم دارد؟ در واقع، عناب به خودیه خود عوارضی ندارد. اما ممکن است برای افرادی که در حال مصرف دارو هستند عارضه ایجاد کند. همانطور که گفتیم، افرادی که دیابت دارند باید برای مصرف عناب از پزشک خود مشورت بگیرند.  برخی افراد نیز ممکن است به این میوه حساسیت داشته باشند که به توصیه‌ی پزشک نباید عناب مصرف کنند.

همچنین افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک خود مشورت داشته باشند. برای مثال بیماری‌هایی نظیر انگل روده‌ای، خلط داشتن زیاد، نفخ بالا و … بیماری‌هایی است که برای مصرف عناب نیاز به مجوز پزشک دارد.

عناب می‌تواند تاثیر برخی دارو‌ها را از بین ببرد و یا تاثیر آن‌ها را برعکس کند که این موضوع می‌تواند برای شخص بیمار خطرناک باشد. به عنوان مثال، افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند، باید از خوردن عناب اجتناب کنند. همچنین عناب، عملکرد برخی دارو‌ها مثل فنیتوین، فنوباربیتون و کاربامازپین که دارو‌های ضدتشنج به حساب می‌آیند را تشدید می‌کند و ممکن است برای شخص بیمار خطرناک باشد.

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

خواص عناب چیست تاثر آن بر خون و عوارض زیاد خوردن و طرز مصرف عناب

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *