سیگارهای گیاهی و الکترونیکی ترک اعتیاد | ضررها و عوارض سیگار الکترونیکی

سیگارهای گیاهی و الکترونیکی ترک اعتیاد+ ضررها و عوارض

سیگارهای گیاهی و الکترونیکی چیست؟ ضررها و عوارض سیگار گیاهی که این روزها در بین جوانان رایج شده است را در ادامه این بخش از مطالب پزشکی مجله شبونه مشاهده نمایید.

سیگارهای گیاهی و الکترونیکی ترک اعتیاد | ضررها و عوارض سیگار الکترونیکی

سیگارهای گیاهی و سیگار الکترونیکی چیست؟

چندسالیست که در کشورمان سیگارهایی با عنوان سیگار گیاهی در بین جوانان رایج شده است که علاقمندان زیادی را نیز به دست اورده است.

این سیگارها با اسامی و اسانس ها تحریک کننده سعی در جذب مشتری داشته و برخلاف تعاریف و تبلیغاتی که از انها میشود کاملا مضر و سمی تر از سیگارهای معمولی و سنتی دارند.

لایت ، کینگ و لوتار با پاکت های متنوع

با انتخاب اسامی  پسوند و دسته بندی و بسته بندی های مختلف همه انها سر و تاه یک کرباس هستند و صرفا شرکت های تولید کننده آنها سعی میکنند که تنوع را در بین آنها افزایش داده و گوی سبقت  وفروش را از دیگر رقبای خود بگیرند.

تبلیغاتی که درباره این گروه از سیگار ها در فضای مجازی و یا رسانه های دیگر همچون ماهواره انجام میوشد و از بدون عوارض بودن و حتی شفا بخش بودن انها صحبت میکنند که جتی آنهایی گه سیگاری نیستند هم هوس کشیدن به سرشان میزند.

لقب این سیگارها، سیگار سالم است. بعضی فروشنده‌ها دستشان را بالاتر نیز می‌گذارند و به این‌ها می‌گویند سیگارِ درمانی، سیگاری با خدمات ارزنده طبی که همه‌کاره است، یک طبیب تمام‌عیار که ماموریتش درست از زمان گیراندن سیگار شروع می‌شود و پایان ماموریتش لحظه به فیلتر رسیدن سیگار است.

سیگارهای گیاهی از طعم نعنا تا عنبر نسارا الاغ

توتون استفاده شده در این نوع سیگار سعی شده که با اسانس های تحریک کننده  و خوشبو ترکیب شده و با تبلیغات انچنانی مردم را جدب کنند.

سیگارهای گیاهی و الکترونیکی ترک اعتیاد | ضررها و عوارض سیگار الکترونیکی

از اسانس های پرطرفدار میتوان به نعنا و رز خشک و زیتون و گل ماهور اشاره کرد و حتی برخی شرکت های دیگر از عنبر نسارا استفاده میکنند و تبلیغ شفا بخش بودن را میکنند که همه آنها دروغ بوده و جز دود سمی که راهی ریه مردم میشود هیچ سود دیگری نخواهند داشت.

در تبلیغاتی که در ماهواره انجام میشود یک نفر با که خود را کارشناس پزشکی معرفی میکند دقیقه های زیادی از خاصیت و فواید سیگارهای گیاهی و الکترونیکی صحبت میکند و سعی میکند که علاقمندان زیادی را به دست آورد و به عبارتی دیگر مغز جوانان و حتی نوجوانان را شستشو میدهند.

فروشنده درباره این سگارها میگویند که ضد میکروب، ضد انگل، ضد باکتری، آنتی‌بیوتیک قوی، تسکین‌دهنده درد دندان و لثه، درمان‌کننده آسم و سینوزیت و بواسیر، برطرف‌کننده مشکلات گوارشی و از بین برنده عفونت‌های دهان، گوش، حلق و بینی، ضد درد، درمان واریس، مننژیت حتی، ضد نفخ، ضد لخته شدن خون، مفید برای سلامت مغز، ضد آلرژی، چاره یبوست، راه‌حل لاغری و کاهش وزن، درمان لقوه و خدای من، ضد سرطان.

هیچ گیاهی بعد از سوختن دود مفید ایجاد نمیکند

محمدمحسن عزیزی، متخصص طب سنتی درباره این سیگارهای گیاهی میگوید که هیچ گیاهی بعد از سوختن نمیتواند مفید باشد و جز سم چیزی تولید نمیکند.

او میگوید که گیاهان دارویی فقط در حالت هایی میتوانند برای انسان مفید باشند که به صورت پماد یا عرق یا جوشانده و بخور استفاده شود .

حتی اگر نظریه شرکت های سیگارهای گیاهی درباره مفید بودن آنها درست باشد بدون شک کاغذی که در سیگار استفاده میشود سمی خواهد بود چرا که از چسب و مرکبات مختلف ساخته شده است.

سیگارهای گیاهی و سیگار الکترونیکی برای ترک اعتیاد

عجیب ترین تبلیغات دیگری که در ماهواره انجام میشود این است که این نوع سیگارها را دارویی برای ترک اعتیاد تبلیغ میکنند که به هیچ عنوان نمیتواند درست باشد و دروغی در روز روشن و بسیار بزرگ برای مردم خواهد بود که قربانیان آن دودی بدتر را جایگزن دود قبلی خواهند کرد.

محمدمحسن عزیزی متخصص طب سنتی مگوید سالهاست که دانشمندان به دنبال ساخت چنین چیزی هستند ولی هنوز نتوانستند آن را تولید کنند حالا چگونه چند شرکت چنین ادعایی را میکنند و به صورت گسترده آن را هم تبلیغ میکنند.

حسن آذری‌پور عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات تاکید می‌کند که سیگار‌های الکترونیکی که سال‌ها به عنوان راهی برای ترک سیگار معرفی می‌شدند، ولی امروز سرطان‌زا بودن و کشنده بودنشان اثبات شده است بهترین سند هستند که ثابت شود معجزه‌گر بودن سیگار‌های گیاهی نیز فریبی بیش نیست.

با این حال فعالیت آزادانه تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات و بازاریابی‌های علنی‌شان در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تاریک‌ترین وجه این ماجراست، فضایی که، چون نظارتی کامل بر آن اعمال نمی‌شود همچون نقابی صورت متخلفان و مدعیان جورواجور را می‌پوشاند و بستر امنی برای کسب و کارشان ایجاد می‌کند.

حسن آذری‌پور عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات که معتقد است برای جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر محصولات دخانی در فضای مجازی باید پلیس فتا، حتی وزارت بهداشت جدی‌تر به این حوزه ورود کنند و پرده از کلاهبرداری‌های اینچنینی بردارند وگرنه اگر نظارت نباشد فضا از این همه آشفته‌تر خواهد شد و تبلیغات بیش از این به جان سلامت مردم خواهد افتاد.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *