علائم بیماری آبله میمونی چیست و نحوه درمان و ابتلا

علائم بیماری آبله میمونی چیست و نحوه درمان و ابتلا

علائم بیماری آبله میمونی چیست و نحوه درمان و ابتلا به این بیماری را در این صفحه از مجله شبونه مشاهده نمایید.

بیماری ابله میمون یک بیماری عفونی ویروسی است، که تازگی ها ابتلا به این بیماری در کشورهای آمریکا و چین نیز ثبت شده است.

علائم بیماری آبله میمونی چیست و نحوه درمان و ابتلا

حالا می خواهیم در مورد علائم این بیماری و…. بررسی هایی داشته باشیم. همراه ما شوید.

مدت‌ها پیش نشریه‌های گوناگونی در کشور آمریکا خبر یک مرد نیجریه ای ابتلا به بیماری آبله میمون را انتشار نمودند.

این مرد از نیجریه به تگزاس سفر نموده است و بعد از اقامتش در تگزاس نشانه‌هایی از مبتلا شدن به بیماری آبله میمون در وی ایجاد شده، این شخص بعد از شناسایی به بیمارستان منتقل شد و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.

نمونه‌هایی هم از این بیماری در کشور چین پیدا شده است، که متاسفانه نخستین فرد فوتی هم که در اثر ابتلا به بیماری آبله میمون ثبت شده است.

این فرد دامپزشک بوده و ۵۳ ساله نیز بوده است.

نشانه ها و علائم بیماری آبله میمونی

ابله میمون یک بیماری ویروسی و عفونی نیز است که علائمی مثل آنفولانزا نیز دارد و با تورم غدد لنفاوی آغاز و در بدن گسترش می‌یابد.

این بیماری بین ۵ تا ۱۲ روز بدون هیچگونه علامتی است و بعد از آن نشانه‌هایی پدیدار می‌شود.

دوره‌های این بیماری دو تا چهار هفته به طول می‌انجامد و از علائم و نشانه های آن می توان گفت :به سردرد و تب شدید، دردشدید عضلانی، کمر درد، تاول های چرکی روی پوست، خستگی خیلی شدید بدن که غیر قابل تحمل می باشد و هم لرزش بدن نیز نام برد.

علائم بیماری آبله میمونی چیست و نحوه درمان و ابتلا

که در بعضی از موارد این بیماری در چشم ها پدیدار می شوند و باعث بروز نابینایی نیز می‌شود.

این بیماری گونه نادری است و میزان کشندگی آن تقریباً ۱۰ درصد است یعنی می‌توان گفت: از بین هر ده نفر که مبتلا به این بیماری شوند یک نفر جانش را از دست می‌دهد.

طریقه انتقال بیماری آبله میمون چگونه میباشد؟

این بیماری بیشتر به طور تنفسی انتقال می یابد و هم از طریق تماس لباس و یا فرد مبتلا می تواند به بدن فرد دیگری منتقل کند.
نمونه‌هایی از مبتلا شدن به آبله میمون در کشور آمریکا نیز پیدا شده است.

مردی که به این بیماری مبتلا شده در روزهای گذشته دو پرواز داشته، که به احتمال کسانی با وی بوده اند که امکان دارد به این بیماری مبتلا شده باشند و اکنون تحقیقات و کنترل‌های شدیدی در حال انجام می باشد، تا از بروز این بیماری در افراد دیگر ومنتقل شدن آن به دیگران جلوگیری شود.

ایالات متحده اخیراً یک مورد آبله میمون را در ماساچوست و یک مورد مشکوک را در نیویورک ثبت کرده است. این بیماری نادر معمولاً در آفریقای مرکزی و غربی دیده می‌شود. اخیراً تعداد کمی از موارد تأییدشده یا مشکوک در انگلیس، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و سوئد نیز گزارش شده است. افزایش ناگهانی موارد آبله میمون در کشورهای مختلف موجب نگرانی کارشناسان بهداشت عمومی شده است.

دبلیو ریموین، استاد همه‌گیرشناسی دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ دانشگاه کالیفرنیا به روزنامه‌ی یواس‌ای تودی گفت: «آبله میمون معمولاً در سطح جهانی اتفاق نمی‌افتد»؛ ریموین که آبله میمون و سایر بیماری‌های عفونی را در آفریقای مرکزی مطالعه کرده است، گفت وقوع چنین شیوع‌هایی نادر و غیرعادی است. آرون گلات، از اعضای انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا  نیز گفت، اگرچه بیشتر مردم از این ویروس بهبود پیدا می‌کنند، می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. با‌ این‌حال، در مناطق دارای مراقبت‌های پزشکی باکیفیت، میزان مرگ‌و‌میر بسیار کمتر از یک درصد موارد است. آنچه باید درمورد این بیماری بدانید، در ادامه آمده است.

* آبله میمون چیست؟

آبله میمون بیماری نادری است که ویروس عامل آن به همان خانواده‌ای از ویروس‌ها تعلق دارد که آبله (smallpox) در آن وجود دارد. این خانواده شامل ویروس‌های آبله گاوی، آبله شتر، آبله اسب و موارد دیگر نیز می‌شود. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، ویروس مذکور برای اولین‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌هایی شناسایی شد که با اهداف پژوهشی نگه‌داری می‌شدند. اولین مورد انسانی ویروس آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شد. بیشتر عفونت‌های آبله میمون امروزه همچنان در همان منطقه اتفاق می‌افتد؛ اما این بیماری در چندین کشور دیگر در آفریقای مرکزی و غربی نیز گزارش شده است.

* شناسایی آبله میمون در حداقل 7 کشور

تا کنون آبله میمون در چندین کشور خارج از آفریقا شامل انگلیس، ایالات متحده، سنگاپور،  پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، سوئد و نیز در رژیم صهیونیستی که همگی با نیجریه و غنا ارتباط داشتند، شناسایی شده است؛ عفونت‌ها در مرکز و غرب آفریقا شایع‌تر است، جایی که می‌تواند در اثر تماس مستقیم با حیوانات آلوده ایجاد شود. آبله میمون می‌تواند از هر ۱۰ نفری که به آن مبتلا می‌شوند، یک نفر را بکشد اما شیوع آن در سطح جهانی خفیف‌تر است و میزان مرگ و میر آن حدود یک در ۱۰۰ است و تقریباً مشابه اولین سویه کووید است که از ووهان بیرون آمد؛ با این حال واکسن‌ها و ایمنی طبیعی از آن زمان تاکنون کرونا را بسیار ضعیف‌تر کرده است. شباهت آبله میمون به آبله به این معنی است که تزریق  واکسن و داروهای ضد آن ویروس نیز بر کنترل آن موثر است.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *