عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟ همه ما دوست داریم دندان‌های سالم، زیبا و درخشانی داشته باشیم. دندان‌هایی که به لبخند ما زیبایی می‌بخشند و زیبایی چهره ما را دوچندان می‌کنند. اما گاهی مسائل مختلفی مثل لب‌پَر شدن دندان‌ها، شکستگی دندانی یا به هم ریختگی دندانی پیش می‌آید که زیبایی دندان‌هایمان را پنهان می‌کند. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی زیبایی، دیگر لازم نیست نگران این مسائل باشید! کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت یکی از روش‌های رایج مورد استفاده برای زیبایی دندان است. کامپوزیت دندان جزء روش‌های برگشت پذیر بوده و انواع متفاوتی دارد. از طرفی کامپوزیت هم، مانند همه روش‌های زیبایی و درمانی دارای مزایا و معایب متفاوتی است. بنابراین می‌توان با صلاح‌دید دندانپزشک برای زیبایی دندان‌ها، کامپوزیت ونیر را انتخاب کرد.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

عوارض کامپوزیت دندان

چند نوع ماده کامپوزیتی وجود دارد؟

کامپوزیت‌ها را در دسته‌بندی مواد رزینی قرار می‌دهند. این ماده در صنایع مختلف کاربرد بسیار بالایی دارد. مواد کامپوزیتی دندان‌پزشکی در مجموع به چهار گروه تقسیم بندی می‌شوند که به شرح زیر است.

  • کامپوزیت‌های هیبریدی که دارای استحکام بالایی هستند. این کامپوزیت دارای ذرات بزرگتری نسبت به سایر کامپوزیت‌ها است.
  • کامپوزیت میکروفیلد که دارای ذرات ریزتری هستند و نسبت به نوع هیبریدی از استحکام کمتری برخوردار هستند اما به جای آن بعد از کار گذاشتن و پالیش سطحی براق و درخشان را در معرض نمایش می‌گذارند. به هر میزان که سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد رنگ گرفتن آن هم کمتر خواهد بود و به این ترتیب کمتر نیاز به پالیش دوره‌ای دارد.
  • کامپوزیت‌های نانوفیلد می‌توانند استحکام، زیبایی و ترمیم دندان‌ها را هم زمان برای مراجعین به دندان‌پزشکی به ارمغان بیاورند.
  • کامپوزیت IPS ونیرها که به تازگی وارد بازار شده‌اند نوع سرامیکی کامپوزیت‌ها هستند که به علت داشتن ذرات سرامیکی این نام را به خود گرفته‌اند. استحکام این نوع کامپوزیت‌ها به دلیل وجود سرامیک در ساختار آن از سایر کامپوزیت‌ها بیشتر است. همچنین این نوع کامپوزیت از ثبات رنگ بیشتری هم برخوردار است. کامپوزیت IPS ونیرها بیشترین شباهت را به لمینت‌های سرامیکی دارند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

  • در گام اول دندان‌پزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند تا اطمینان پیدا کند که در دندان و لثه‌های شما پوسیدگی و التهاب وجود ندارد
  • در مرحله بعدی برای این‌که کامپوزیت بهتر روی دندان‌ها قرار بگیرند و در صورت نیاز جرمیگری و ضدعفونی صورت می‌گیرد.
  • در ادامه با کامپوزیت روی دندان را می‌پوشانند و سطح آن را فرم می‌دهند و با استفاده از نور آبی رنگ کامپوزیت را روی دندان تثبیت می‌کنند.
  • در نهایت هم دندان‌ها را پالیش می‌کنند. این کار باعث می‌شود سطح دندان شفاف و براق شود و همچنین زیبایی بیشتری داشته باشد.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت کردن دندان

  • برطرف کردن نواقص دندان با کمترین هزینه
  • زمان کامپوزیت کردن بسیار کوتاه است، در حد یک جلسه
  • زیبا کردن لبخند به دلیل براق شدن و سفیدی بالای دندان‌ها
  • طول عمر بالای کامپوزیت روی دندان‌ها

کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

  • هرچند که کامپوزیت‌های موجود بسیار استحکام بالایی دارد اما در صورتی که از آن به خوبی مراقبت نشود ممکن است که دچار شکستگی شود. این موضوع باعث می‌شود دندان‌ها نیاز به ترمیم داشته باشند.
  • در صورتی که دندان‌پزشک شما مجرب نباشد و کامپوزیت را روی دندان شما به درستی نصب نکند بین خط لثه و کامپوزیت ها فاصله خواهد افتاد. همین امر موجب می‌شود تا باقیمانده غذا و همچنین باکتری‌ها در این بخش‌ جمع شود و دهان را بد بود کند.
  • همان دلیلی که در بخش قبل برای به وجود آمدن بوی بد دهان عنوان شد می‌تواند موجب پوسیده شدن دندان‌ها شود. علاوه بر نصب بد کامپوزیت توسط دندان‌پزشک، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان هم دیگر عامل در پوسیدگی دندان‌ها است.
  • هرچند که احتمال آن کم است اما ممکن است که لثه‌ها دچار تورم و کبودی شوند. در چنین شرایطی دندان‌پزشک داروهای ضد التهاب را برای بیمار تجویز خواهد کرد.
  • در موارد بسیار نادری ممکن است که فرد نسبت به مواد کامپوزیت آلرژی داشته باشد که این مشکل خود را به شکل علائمی مانند سوزش، تورم و تغییر رنگ لثه نشان می‌دهد. در چنین شرایطی دندان‌پزشک نسبت به درمان لثه باید اقدام کند.
  • تراش مینای دندان برای کامپوزیت یکی دیگر عوارض و معایت موجود در این روش براق کنندگی دندان است. هرچند که مقدار این تراشیدگی بسیار کم است.

مشاوره کامپوزیت آنلاین

در صورتی که نیاز به اصلاح لبخند خود دارید  تنها چند دندان را قرار است مورد درمان قرار دهید می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید اما در صورتی تعداد دندهایی که قرار است مورد درمان قرار دهید زیاد است بهتر است که از روش‌های دیگری مانند لمینت سرامیکی استفاده کنید. مهم است که قبل از هرگونه اقدام برای انجام کامپوزیت از مشاوره دندانپزشکی استفاده کنید. در این مسیر نظر دندانپزشک متخصص بسیار اهمیت دارد.

شبکه دندانپزشکی میخک با برخورداری از بهترین دندانپزشکان برای رفع این نیاز در کنار شماست. به این منظور ما محصول مشاوره دندانپزشکی آنلاین را به صورت رایگان در اختیار شما قراردادیم تا بدون هیچ دغدغه‌ای نسبت به پرسیدن سوالات خود در هر ساعت شبانه‌روز اقدام کنید، طرح درمان خود را به صورت آنلاین دریافت کنید، در صورت تمایل به آغاز درمان به صورت آنلاین نوبت ویزیت خود را در نزدیکترین مرکز طرف قرارداد میخک انتخاب کنید و در زمان مقرر درمان خود را آغاز کنید.

مزایای استفاده از شبکه تخصصی میخک

  1. دریافت مشاوره آنلاین در هر مکان و هر ساعت شبانه روز و به صورت رایگان
  2. دریافت طرح درمان دندانپزشکی شامل درمان‌های لازم، زمان موردنیاز و ریز هزینه‌ها
  3. دریافت نوبت ویزیت به صورت آنلاین در نزدیکترین مرکز دندانپزشکی طرف قرارداد میخک
  4. امکان پرداخت هزینه‌ها به صورت اقساطی

کافیست از طریق لینک زیر نسبت به دریافت مشاوره دندانپزشکی اقدام کنید:

https://mikhakdental.com/online-consultation/ مشاوره دندانپزشکی آنلاین

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

یک نظر

  1. عالیییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *