فیلم وضعیت مرز ایران و عراق ، گرما و زباله و بلاتکلیفی

فیلم وضعیت مرز ایران و عراق زائران در گرما و زباله و بلاتکلیفی امروز 1401

فیلم وضعیت مرز ایران و عراق ، گرما و زباله و بلاتکلیفی

فیلم وضعیت مرز ایران و عراق ، گرما و زباله و بلاتکلیفی که موجب نارضایتی برخی از زائران شده است

عراق با تعداد زیادی از زائران شیعه دست‌کم 5 میلیون نفر عمدتاً از ایران در چند روز گذشته برای شرکت در مراسم اربعین وارد عراق شده‌اند.

میلیون ها زائر شیعه برای شرکت در مراسم مذهبی شیعیان اربعین به عراق می آیند. در حالی که بسیاری از گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق از طریق زمینی سفر می‌کردند، این گذرگاه‌ها امروز به دلیل کنترل موج ورودی بسته شد.

این روز مقدس که از عصر جمعه آینده آغاز می شود و تا شامگاه شنبه ادامه می یابد، یادآور چهلمین روز پس از روز عاشورا، سالروز شهادت امام حسین بن علی، نوه پیامبر اسلام است.

وضعیت مرز ایران و عراق زائران

این اولین سال از زمان شیوع ویروس کرونا است که زائران شیعه می توانند به تعداد زیاد و بدون محدودیت وارد عراق شوند.

حدود 5 میلیون زائر تاکنون وارد عراق شده اند و به گفته یک منبع از مقامات مرزی عراق، این تعداد در حال افزایش است.

وزارت کشور ایران با اعلام اینکه امروز تمامی مرزها با عراق بسته شده است از شهروندان ایرانی خواست به دلیل ناتوانی عراق در پذیرایی از زائران از سفر به عراق خودداری کنند.

همچنین از تمامی زائران ایرانی در داخل عراق خواسته شده است که قبل از اتمام مراسم به ایران بازگردند تا فضایی برای حضور دیگران باز شود.

عراق پنج گذرگاه مرزی با ایران باز کرده است: شلمچه و شیب در جنوب، زربطیه و خسروی در میانه و باشماق در شمال – که تحت کنترل دولت اقلیم کردستان است.

طبق توافق قبلی بین دو کشور، زائران ایرانی در بدو ورود بدون درخواست قبلی ویزا دریافت می کنند.

عراق سال گذشته روادید فرودگاه های خود را برای ایرانیان لغو کرد و به شهروندان ایرانی اجازه داد بدون ویزای از پیش تایید شده وارد عراق شوند.

علاوه بر خیل عظیم زائران ایرانی، هزاران شهروند افغانستانی نیز طبق توافق دوجانبه ایران و عراق از طریق ایران وارد عراق می شوند.

عراق از زمان به قدرت رسیدن طالبان در سال گذشته هیچ رابطه دیپلماتیکی با افغانستان نداشته است. از این رو عراق تصمیم گرفته است از زائران افغانستانی که ویزای چندبار ورود به ایران را دریافت کرده اند، پذیرایی کند. از طریق ایران به عراق می آیند و با همان ویزا برمی گردند.

این امر فشار زیادی را بر مقامات عراقی که مراسم و زائران را مدیریت می کنند، وارد کرده است.

دولت عراق کمیته ویژه ای را تحت هدایت عثمان غانمی وزیر کشور با اعضای بلندپایه سایر مراجع ذیربط از جمله وزارت بهداشت، مقامات گذرگاه های مرزی و غیره ایجاد کرده بود.

اکثر خدمات، از جمله اسکان، توسط داوطلبان عراقی مدیریت می شود که به زائرانی که در مسیر کربلا، جایی که حرم مطهر امام حسین (ع) قرار دارد، غذا، پوشاک و اسکان ارائه می دهند.

حمل و نقل، خدمات پزشکی و برق و سایر خدمات عمومی به عهده دولت است.

اربعین مهمترین مراسم شیعیان عراق است و اکثر زائران در این تاریخ به عراق می آیند.

این مراسم در 17 سپتامبر برگزار می شود. با این حال، این مراسم در حدود سه هفته – دو هفته قبل از تاریخ و یک هفته بعد – برگزار می شود، زیرا زائران عمدتاً از شهرهای اطراف به سمت حرم مطهر پیاده می روند. برخی حتی از یک مسیر طولانی تر از شهرهای جنوبی دورتر مانند بصره، آماره و ناصریه استفاده می کنند.

امسال تاکنون هیچ چالش امنیتی برای این مراسم وجود نداشته است، برخلاف سال‌های قبل از همه‌گیری که دولت اسلامی حملاتی را علیه زائران شیعه سازماندهی کرد.

اربعین – با همه چالش هایش – در بحبوحه بحران سیاسی جاری که پس از انتخابات اکتبر گذشته آغاز شد، آرامشی را در عراق ایجاد کرده است. دو هفته پیش، گروه‌های شیعه رقیب – صدری‌ها و چارچوب هماهنگی – به شدت در منطقه سبز درگیر شدند که بیش از 60 کشته و تقریباً هزار زخمی برجای گذاشت.

انتظار می رود که بحران سیاسی پس از اربعین از سر گرفته شود، زیرا هر دو طرف نسبت به راه حل سیاسی انعطاف ناپذیر شده اند.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *