چطور برای یک هفته پربازده برنامه ریزی کنیم؟

چطور برای یک هفته پربازده برنامه ریزی کنیم؟

آیا تا به حال حس کرده اید که در لیست کارهایتان، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید اما هرگز نمی توانید به همه آن ها برسید؟

آیا اولویت های شما به دلیل مدیریت بد زمان از دست می روند؟ یا حس می کنید فکرتان بیش از حد مشغول است و برای روزهای هفته تان آمادگی ندارید؟

در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید یک هفته پربار را با موفقیت برنامه ریزی کنید!

این 10 نکته به شما کمک می‌ کند صبح شنبه، علاوه بر خواندن فال ورزانه، کاملا برای شروع یک هفته عالی آماده و پر انرژی باشید! به علاوه، هم بتوانید به اولویت هایتان برسید، و هم برای خودتان وقت بگذارید.

چطور برای یک هفته پربازده برنامه ریزی کنیم؟

1. در روز جمعه، هفته جدیدتان را برنامه ریزی کنید!

اول از همه، برای برنامه ریزی هفته خود تا صبح روز شنبه منتظر نمانید. هفته خود را روز جمعه و حتی قبل از آن برنامه ریزی کنید.

شنبه ها شروع یک جدید است و قرار است شما با حس و حال خوب برای این شروع جدید آماده شوید!

مزیت برنامه ریزی هفتگی از قبل، این است که دقیقا می دانید صبح شنبه چه کاری باید انجام دهید. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست زمان خود را صرف فکر کردن به اینکه چه کاری باید انجام دهید، تلف کنید.

ناگفته نماند، زمانی که نمی دانیم دقیقا چه کاری باید انجام شود، صبح روز شنبه، تمایل داریم کمی تنبلی کنیم و کارهای مهم را به تعویق بیاندازیم.

ممکن است برنامه ریزی هفتگی در روز جمعه، کمی طاقت فرسا به نظر برسد، اما اگر در آن زمان برنامه ریزی کنید، زندگی در طول هفته برایتان بسیار آسان تر خواهد شد!

2. با تخلیه مغزی شروع کنید!

پیش از آن که زمان تعیین کنید، برنامه ریزی کنید یا لیست کارهایی را که باید انجام دهید بنویسید، تخلیه مغزی کنید.

یک ورق کاغذ خالی بردارید و هرآنچه در فکرتان می گذرد را روی کاغذ خالی کنید. هر ایده، اولویت، وظایف احتمالی، کارهایی که می‌ خواهید انجام دهید و کارهایی که واقعا نمی‌ خواهید انجام دهید را شاملش کنید و همه را بنویسید.

هدف از تخلیه مغز این است که تمام افکارتان را از ذهن تان خارج کنید و روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک می کند ذهن خود را پاک کنید، اما علاوه بر این، به شما کمک می کند تا هر کاری را که می خواهید انجام دهید تجسم کنید. نوشتن همه چیز به طور آزادانه، می تواند به شما کمک کند که هیچ چیز مهمی را فراموش نکنید.

3. برای کار و زندگی شخصی، به طور همزمان برنامه ریزی کنید.

یکی از اشتباهات اساسی که فکر می کنم بسیاری از مردم مرتکب می شوند، این است که همزمان برای کار و زندگی خود برنامه ریزی نمی کنند. یا اصلا برای زندگی خود برنامه ریزی نمی کنند!

نگذارید از چیزهای مهم زندگی مانند آشپزی، سرگرمی ها، خانواده و مراقبت از خود غافل شوید. آن ها را در برنامه هفتگی خود و در لیست کارهایتان برنامه ریزی کنید.

ممکن است فهرست‌ های جداگانه‌ ای برای کار و زندگی داشته باشید، اما توصیه می‌ کنم آن ها را همزمان برنامه‌ ریزی کنید تا مجبور نباشید بیش از حد خود را درگیر برنامه ریزی های متفاوت کنید.

4. اولویت هایتان را مشخص کنید.

یکی از مهم ترین چیزها در برنامه ریزی موفقیت آمیز برای یک هفته پربار، تصمیم گیری در مورد اولویت هایتان است. مهمترین چیزهای این هفته برای شما چه هستند؟

اگر اولویت‌ های خود را شفاف نکنید، به راحتی می‌ توانید به جای کارهای مهم، مشغول انجام کارهای پرمشغله شوید!

5. محدودیت زمانی اختصاص دهید.

هنگامی که اولویت‌ های خود را مشخص کردید، سعی کنید برای هر اولویت، یک زمان کامل اختصاص دهید.

من دوست دارم هر روز هفته را به یک اولویت اختصاص دهم تا بتوانم هر بار روی یک اولویت تمرکز کنم. این امر به شما کمک می کند تا کارهای بیشتر را سریع تر انجام دهید؛ زیرا دائما مجبور نیستید از این شاخه به آن شاخه بپرید.

این نوع برنامه ریزی بسته به نوع زندگی و حجم کاری، برای هر کس کمی متفاوت به نظر می رسد، اما من کاملا مطمئن هستم که می توانید بدون توجه به موقعیت تان تا حدودی این کار را برای خودتان انجام دهید.

6. برنامه خود را با کارهای کوچک تر پر کنید.

پس از اینکه عمده زمان خود را به کارهای اولویت دار خود اختصاص دادید، می توانید برنامه خود را با کارهای کوچک تر تکمیل کنید (مثلا، به پاسخ دادن به ایمیل ها یا تمیز کردن یک چیز خاص فکر کنید).

مهم است که ابتدا به اولویت های خود زمان اختصاص دهید تا این کارهای کوچک تر زمان زیادی را اشغال نکنند. وقتی به این ترتیب برنامه ریزی می کنید، از اینکه چقدر سریع می توانید کارهای کوچک تر را انجام دهید شگفت زده خواهید شد!

7. لیستی از مواردی تهیه کنید که در زمان اضافه می توانید انجام دهید.

اگر شما هم مثل من باشید، لیست هفتگی تخلیه مغزتان بسیار طولانی خواهد بود! به جای تلاش برای انجام همه کارها، به یک لیست دیگر از موارد غیر اولویت دار نیاز دارید.

این موارد ممکن است چیزهایی باشند که دوست دارید به انجام برسانید یا پروژه هایی که می خواهید در هفته آینده شروع کنید، اما اگر انجام نشوند، خیلی هم مهم نیست.

ایجاد یک لیست “کارهای اضافه” به صورت جداگانه از لیست کارهای واقعی تان، باعث می شود ابتدا کارهای مهم تر انجام شوند و همچنین از احساس سردرگمی شما جلوگیری می شود.

8. برنامه خود را انعطاف پذیر کنید.

یک برنامه موفق برنامه ای است که انعطاف پذیر باشد. چیزهای زیادی در زندگی وجود دارد که نمی توانیم کنترل و یا پیش بینی کنیم، بنابراین ناگزیر باید هر هفته برنامه های خود را تغییر دهید.

ممکن است انجام یک کار بیشتر از آنچه پیش‌ بینی شده طول بکشد؛ رئیس‌ تان ممکن است یک وظیفه ضرب‌ الاجلی برایتان تعیین کند، یا ممکن است یک موضوع خانوادگی برایتان پیش آید که نیاز به رسیدگی در اسرع وقت داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که در برنامه هفتگی خود انعطاف پذیری ایجاد کرده اید. در اینجا چند توصیه وجود دارد:

  • در پایان هفته (2 تا 4 ساعت) زمان اضافی را به انجام کارهایی که در اوایل هفته انجام نشده‌ اند، اختصاص دهید. اگر نیازی به استفاده از آن زمان ندارید، می توانید آن را با کاری سرگرم کننده پر کنید و یا تعطیلات آخر هفته تان را زودتر شروع کنید!
  • مهم ترین کارها را در ابتدای هفته قرار دهید تا مطمئنا انجام شوند.
  • برای هر کار بیش از آنچه فکر می کنید نیاز است، زمان اختصاص دهید؛ به خصوص برای کارهای خلاقانه.

9. کارهای بی اهمیت را رها کنید.

می دانم که خیلی از شما، هفته ای پر از کارهای غیرممکن را برای خودتان برنامه ریزی می کنید. من هم موافق مدیریت زمان برای انجام کارهای هرچه بیشتر هستم؛ اما شما یک انسان هستید و در طی یک روز، فقط چند کار را می توانید انجام دهید.

پس اجازه دهید جمله مورد علاقه خودم را بگویم: «بیخیال کارهای بی اهمیت!» مادامی که برای هفته خود برنامه ریزی می کنید، با خودتان صادق باشید. آیا واقعا نیاز است که همه کارهای موجود در آن لیست را انجام دهید؟

اگر کارهایی در لیست تان قرار دارند، صرفا برای اینکه احساس می کنید مجبور به انجام آن ها هستید، باید آن ها را بیخیال شوید!

هر چیزی که جزو مسئولیت های شما نیست، ارزشی به زندگی شما نمی‌ افزاید، یا مانند گذشته در اولویت نیست، رها کنید.

منبع: www.thebeautifullifeplan.com

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *