بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و همسرش کیست و حواشی +سوابق

مصطفی ملکیان کیست بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه و همسرش و حواشی با سوابق و زندگینامه کامل مصطفی ملکیان  را در ادامه ببینید.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

بیوگرافی مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان از فیلسوفان و اساتید دانشگاه بوده که سال هاست در دانشگاههای مختلف کشورمان تدریس می کند.

او متولد ۱۲ خرداد ۱۳۳۵ در شهر رضا استان اصفهان بوده و به عنوان یک استاد دانشگاه و فیلسوف سرشناس شهرت دارد.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

از کودکی تا دانشگاه

مصطفی ملکیان دوران دبستان خود را در شهر زادگاهش سپری کرد و سپس موفق شد دیپلم ریاضی را در تهران اخذ کند با توصیه های خانواده اش تصمیم گرفت در رشته فنی مهندسی به تحصیل بپردازد و در رشته مهندسی مکانیک در سال ۱۳۵۲ به تحصیل پرداخت.

دانشگاه او در تبریز بود اما علاقه زیادی به علوم انسانی داشت و نمی توانست تمرکز داشته باشد در نهایت تصمیم گرفت به سراغ رشته ای برود که به آن علاقمند بود و بعد از دوسال تحصیل در دانشگاه تبریز در رشته مهندسی مکانیک در نهایت انصراف داد و دوباره به سراغ کنکور رفت تا بتواند در رشته علوم انسانی به تحصیل بپردازد.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

انصراف از دانشگاه و رتبه اول فلسفه

مصطفی ملکیان بعد از انصراف از دانشگاه در کنکور علوم انسانی شرکت کرد و موفق شد رتبه اول رشته فلسفه اسلامی را به دست آورد و به همین دلیل به دانشگاه تهران و در همین رشته به تحصیل پرداخت.

همچنین ببینید:

کلاسهای مرتضی مطهری را جزو معدود کلاسهای قابل استفاده در آن رشته یافت. در کلاسهای مهرداد بهار و عبدالحسین زرین‌کوب نیز به‌طور مستمع آزاد شرکت می‌کرد و بسیار علاقه‌مند و شیفته‌یِ آنان بود. به منزل مرحوم امیرحسین یزدگردی نیز، که استاد زبان و ادبیات فارسی‌شان بود، دائماً رفت و آمد داشت و در تحقیقات علمی دستیار ایشان بود.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

بازداشت زندان

جالب است بدانید که ایشان تجربه حضور در زندان رژیم شاهنشاهی  را در سابقه اش دارد.

زمانی که یک ترم از دانشگاه باقی مانده بود به علت اینکه یکی از کتاب های دکتر علی شریعتی در دستانش بود توسط نیروهای ساواک دستگیر شد و چند روز را در زندان به سر برد و در نهایت به همین دلیل از تحصیل در دانشگاه محروم شد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجدداً به دانشگاه بازگشت و در تیر ماه ۱۳۵۸ موفق شد که فارغ التحصیل شود.

ازدواج و همسر مصطفی ملکیان

در تیر ۱۳۵۸ با خانم سیمین ساله ازدواج کرد که یکی از همکلاسی هایش بود

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

زبان و ادبیات عرب را از قبل آموخته بود. در قم فلسفه‌یِ اسلامی، عرفان اسلامی، اصول فقه و فقه را تا مرحله‌یِ تخصّصی ادامه داد؛ اما با گذشت زمان به فلسفه‌یِ غرب بیشتر و بیشتر گرایش پیدا می‌کرد و در کنار دروس متعارف حوزه، به‌طور خودآموز به مطالعه‌یِ فلسفه‌یِ غرب می‌پرداخت. علاوه بر آن، تدریس بعضی درسهایی را که خارج از نظام متعارف حوزه بود، مثل زبان انگلیسی، برعهده گرفت. مدت ۱۸ سال، یعنی از سال ۵۸ تا سال ۷۶، در قم سکنی گزید. البته در این فاصله‌یِ زمانی به تهران نیز رفت و آمد داشت و از سال ۱۳۶۵ به تدریس در دانشکده‌یِ الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و تدریس در دانشگاه امام صادق نیز پرداخت. تقریباً همزمان با آن به دانشگاه تربیت مدرس برای تدریس دروس دوره‌یِ فوق‌لیسانس دعوت شد و باز هم همزمان با آن به دانشگاه صنعتی شریف دعوت شد. به این ترتیب در چهار دانشگاه، در یکی به صورت مستقر و در سه تای دیگر به عنوان استاد مدعو و مهمان تدریس می‌کرد.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

 

از سال ۷۶ به تهران بازگشت. البته باز هم با قم بی‌ارتباط نبود؛ از جمله، در عین این‌که در دانشگاه مفید قم هیچ‌وقت تدریس نکرده بود عضو هیئت تصویب رساله‌های این دانشگاه بود. همچنین سالها در مرکز تربیت مدرس حوزه‌یِ علمیه‌یِ قم، که به دانشگاه قم وابسته بود، تدریس می‌کرد و با مؤسسه‌یِ آموزشی امام خمینی هم همکاری داشت و مشاور ارشد پژوهشکده‌یِ فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌یِ اسلامی نیز بود. از سال ۱۳۸۸فعالیت وی به تدریس در مؤسسات غیردولتی محدود شد.

بیوگرافی مصطفی ملکیان فیلسوف و استاد دانشگاه کیست و حواشی +سوابق

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا