فیلم / سیر تا پیاز اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل از شایعات تا واقعیت

فیلم کامل اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل دختران دانش آموز چه کردند؟

خبری در رسانه های معاند چند روزیست که مورد توجه قرار گرفته است و بر روی آن مانور داده میشود خبر اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل که درباره آن حرف و حدیث و حواشی زیادی وجود دارد .

فیلم / سیر تا پیاز اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل از شایعات تا واقعیت

اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل از شایعات تا واقعیت

رسانه های معاند از جمله شبکه ایران اینترنشنال مدعی است که دانش آموزان مدرسه دخترانه شاهد اردبیل اقدام به اعتراضاتی در کلاس ها کرده اند که مدیر مدرسه با نیروهای امنیتی تماس گرفته است و تعدادی از لباس شخصی ها وارد مدرسه شده و این دختران را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بر اثر ضرب و شتم دختری به نام اسرا پناهی جانش را از دست داده است .

واقعیت ماجرا

بعد از این خبر در رسانه‌های کشورمان به این موضوع واکنش نشان دادند و برای بررسی های بیشتر به مدرسه شاهد اردبیل رفتند تا اطلاعات بیشتری درباره این خبر به دست آورند.

خبرنگاران در مصاحبه با عموی اسرا پناهی دختری که گفته می شود بر اثر ضربه فوت کرده است عموی این دختر می گوید که اسرا پدرش را یک ماه پیش از دست داده بود و این دختر از دوران کودکی مشکل نارسایی قلبی مادرزادی داشته است که در یک ماه اخیر به دلیل فوت پدرش فشار زیادی را تحمل کرده و به همین خاطر جانش را از دست داده است و او اصلاً دانش آموز دبیرستان شاهد نبوده است.

علی محبوبی‌پور، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل دراین باره گفت که این ادعا کاملا تکذیب می‌شود و به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. مردم مؤمن انقلابی و غیرتمند اردبیل تحت تأثیر شایعات رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرند. او علت انتشار این خبر را تهییج عواطف مردم انقلابی اردبیل دانست و گفت که در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی وجود نداشته و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است. حامد عاملی، استاندار اردبیل در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به این خبر واکنش نشان داد و گفت، چهارشنبه مراسمی در یک نقطه از اردبیل برگزار شده است: «پس از این مراسم برخی از دانش‌آموزان با خروج از محل، شعارهایی مثل «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

تکذیب بیمارستان

در خبرهای منتشرشده، انتقال دانش‌آموزان مجروح به بیمارستانی به نام فاطمی اردبیل عنوان شده است. اما پیگیری‌های هم‌میهن از این بیمارستان راه به جایی نمی‌برد. مسئول پذیرش بیمارستان ابتدا به هم‌میهن می‌گوید که اجازه پاسخگویی به کسی را ندارد و این موضوع را فقط باید از طریق حراست بیمارستان پیگیری کنیم.

با این حال در تماس دیگری یکی دیگر از مسئولان می‌گوید که هیچ دانش‌آموزی از مدرسه شاهد در این بیمارستان پذیرش نشده و اساسا برای فردی به نام اسراء پناهی خانقاه نیز از آنجا گواهی فوت صادر نشده است؛ اسراء دختری است که گویا چندروز پیش فوت شده و حالا اعلامیه مراسم‌اش دست به دست می‌شود. دیروز عموی او با رسانه‌ها مصاحبه کرد و گفت که اسراء به دلیل مشکل قلبی فوت کرده است.

در این روایت چند ادعا مطرح شده است:

_ تعدادی از دانش‌آموزان دختر در روز چهارشنبه شعار اعتراضی داده‌اند.
_ به دانش‌آموزان حمله شده و تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند.
_ یک دختر دانش‌آموز در این ماجرا کشته شده است.

در ادامه به بررسی روند انتشار اخبار و شایعات و درست و نادرستی آنها می‌پردازیم.

خبر اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل چگونه منتشر شد؟

در کانال‌های تلگرامی فعال در حوادث اخیر مانند «وحیدآنلاین»، کانال «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» منبع این خبر اعلام شد؛ این کانال که متعلق به یک گروه اپوزیسیون به شمار می‌رود، ساعت ۱۹:۵۳ جمعه ۲۲ مهر، اقدام به انتشار این ادعا کرد؛ با این حال بعد از چند ساعت، بخش مربوط به کشته شدن یک دختر را از خبر خود حذف کرد.

طبق بررسی «مصطفی مسجدی» روزنامه‌نگار، توئیت حساب کاربری منتسب به خانم «شیما کاتوزیان» بیوتی بلاگر و نویسنده کتاب پرفروش «منِ احمق» و ساکن در آمریکا، نخستین جایی است که در آن ادعا شده یک دانش‌آموز در اردبیل کشته شده است. زمان این توئیت، چهارشنبه ۲۰ مهر ساعت ۸:۱۶ شب بوده است.

اما منبع دیگری که علت چنین خبری را «خونریزی داخلی» خوانده، «آرازنیوز» ارگان خبری تشکیلات مقاومت ملی آذربایجان (یک گروه جدایی‌طلب) است که ساعت ۴:۲۷ بعدازظهر روز جمعه خبر را در توئیتر منتشر کرده و زمان این توئیت، پیش از پست شورای فرهنگیان است.

ماجرا چه بود؟

ماجرا، به تجمع روز چهارشنبه ۲۰ مهر در پیاده‌رو عالی‌قاپو برمی‌گردد؛ تجمعی که به گزارش رسانه‌ها، «در پی اقدامات هنجارشکنانه اغتشاشگران و معاندین و برای دفاع از مقام شامخ بانوان و زنان میهن اسلامی» «با حضور باشکوه صدها نفر از بانوان در پیاده‌راه عالی‌قاپو اردبیل برگزار شد.»

شرکت‌کنندگان در این تجمع شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر فتنه‌گر، جانم فدای رهبر و.. سر می‌دهند و مولودی‌خوانی و پخش سرود «سلام فرمانده» هم از دیگر بخش‌های این مراسم بوده است.

فیلم کامل اتفاقات مدرسه شاهد اردبیل دختران دانش آموز چه کردند؟

با این حال، برخی دانش‌آموزان در واکنش به فراخوان مدیران مدرسه، از حضور در این تجمع خودداری کرده و شماری از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در تجمع، شعارهایی همچون «زن، زندگی، آزادی» سر داده‌اند. در پی این اتفاق، اولیای دانش‌آموزان با حضور در مدارس و آموزش‌وپرورش به اقدام مسئولان این مدارس برای حضور فرزندانشان در این تجمع اعتراض کردند.

به گفته «سید حامد عاملی» استاندار اردبیل (در گفت‌وگو با «شبکه شرق») بعد از این شعارها، مجموعه نیروهای انتظامی که در محل حاضر بوده، دانش‌آموزان را به درون مدرسه شاهد هدایت می‌کند.

عصر همان روز، عموی مرحوم پناهی با تکذیب شایعات منتشر شده، می‌گوید: اسرا دارای ناراحتی قلبی مادرزادی بود و بعد از یک ماه از درگذشت پدرش، ناراحتی قلبی‌اش تشدید شد؛ از منزل به بیمارستان فاطمی منتقل شد و متاسفانه تلاش‌های پزشکان بی‌نتیجه ماند و وی دارفانی را وداع گفت.

عموی اسرا در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا در اردبیل هم تاکید کرد، برادرزاده‌اش اسرا، اصلا دانش‌آموز مدرسه شاهد نبوده؛ و دانش‌آموز دبیرستان سبلان بوده است. با بررسی کانال ترحیم اردبیل به نظر می‌رسد پدر اسرا پناهی، مرحوم احمد پناهی بوده که حدود یک ماه پیش درگذشته و هفتم او ۲۶ شهریور برگزار شده است.

جمع‌بندی
با وجود آنکه در یک ماه اخیر اخبار ضدونقیض زیادی در رسانه‌های مختلف منتشر شده که صحت بسیاری از آنها به راحتی قابل بررسی نیست، از مجموعه داده‌های منتشره درباره فوت یک دختر در اردبیل، شواهد قابل اتکایی برای این ادعا ارائه نشده است. در چنین مواردی نیاز به اعلام هویت و مشخصات فرد متوفی است که هویت مورد اشاره در رسانه‌ها، ارتباطی با ماجرای دبیرستان شاهد ندارد.

فیلم‌هایی که از ماجرا منتشر شده، شعار دادن برخی دانش‌آموزان و اولیا مقابل مدرسه را نشان می‌دهد اما از درگیری فیلمی منتشر نشده است. همچنین فیلمی از حضور آمبولانس در مقابل مدرسه منتشر شده که به نوشته «سبلان ما» مربوط به زمانی است که بعد از مشاجره والدین برخی دانش‌آموزان با مدیران مدرسه شاهد اردبیل، یکی از دانش‌آموزان به دلیل فشار عصبی ناشی از این دعوا دچار ضعف شده و با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شود و او اکنون در صحت کامل است.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

یک نظر

  1. اگراستان اردبیل وزنجان برروی نقشه ی ایران نبود ،43بار ایران زیباترین وپیشرفته ترین کشوردنیا شده بود!!!کاش برای همیشه ازنقشه ی ایران محومی شدنداین استانهای به دردنخور !!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *