فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران شگفت انگیز و باور نکردنی است شهری که در زیر آب بیرون آمده و نشان میدهد که این شهر محلی توریستی در تابستان بوده است.

رحیم ولایتی باستان شناس درباره این پیدا شدن این شهر تاریخی میگوید: تیمی از باستان شناسان باتجربه بعد از 10 سال بررسی و کاوش میدانی، شهر تاریخی اوجان را پیدا کردند و بخشی از ارگ دولتی آن را کشف نموند.

وی خاطرنشان کرد: بخش هایی از شهر که به طور کامل زیر خاک مدفون شده بود، کشف شده و نیاز به حفاظت جدی دارد.

فیلم کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی

وی تصریح کرد: در ده سال گذشته و طی چهار فصل کاوش، موقعیت دقیق شهر تاریخی اوجان با استفاده از اسناد و توصیفات مهم شهر در متون تاریخی و جغرافیایی شناسایی و مشخص شد.

گذشته از شناسایی چهار گورستان اسلامی از دوران سلجوقیان و ایلخانی و همچنین کشف چندین اثر تاریخی در محدوده شهر، شناسایی ارگ و دژ حکومتی شهر که بزرگترین بنای باقی مانده از زمان تأسیس شهر است، مشخص شد. وی افزود: همچنین بسیار مهم است.

فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

شهر اوجان در دوران سلجوقیان و ایلخانیان نقش بسیار مهمی در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منطقه آذربایجان داشت. غازان خان، حاکم قرن سیزدهم ایلخانان در ایران، این شهر را ساخت و نام آن را «دارالاسلام» گذاشت.

قدمت بناهای اولیه در اوجان به قرن پنجم تا ششم هجری قمری و مصادف با سلجوقیان می رسد. این شهر بعدها مرکز اداری ایلخانیان در قرون هفتم تا هشتم هجری قمری بوده و دوران شکوفایی خود را تا اواخر دوره صفویه تجربه کرده است.

سازه‌های معماری باقی‌مانده شامل نبردهای مربع‌شکل، یک قلعه دولتی، برخی برج‌های نظارتی، دیوارهای محصور، گل‌های زیر لعاب حکاکی شده، نقاشی‌های زیر لعاب، و خشت‌های محلی بدون لعاب از قرن‌های 6 تا 8 میلادی است.

سلسله ایلخانی که ایل خانی نیز نامیده می‌شود، سلسله‌ای مغول بود که از سال ۱۲۵۶ تا ۱۳۳۵ بر ایران حکومت می‌کردند.

فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

هولگو، نوه چنگیزخان، از مونگکه، رئیس ارشد مغول، دستور فتح ایران را دریافت کرد. هولگو در حدود سال 1253 با ارتش مغول متشکل از 130000 نفر به راه افتاد. به گفته بریتانیکا، او در سال 1256 سلسله ایل خانیان را تأسیس کرد و تا سال 1258 بغداد و تمام ایران را فتح کرد.

ایلخانیان موقعیت خود را در ایران تثبیت کردند و منطقه را به عنوان یک نهاد سیاسی و سرزمینی پس از چندین قرن حکومت پراکنده توسط سلسله های کوچک متحد کردند. در زمان سلطنت ایلخانی مومود غوزون (ح. 1295-1304)، ایل خانیان تمام ارتباط خود را با سران باقیمانده مغول در چین قطع کردند. محمود غزون خود اسلام سنی را پذیرفت و دوران سلطنت او دوره رنسانس فرهنگی ایرانیان در ایران بود و دانشمندانی مانند رشیدالدین تحت حمایت او شکوفا شدند.

فیلم / کشف شهر تاریخی اوجان و اوجانی در بستان آباد ایران

اولجیتو برادر غازان (16-1304) در سال 1310 به اسلام شیعه گروید. گرویدن اولجیتو باعث ناآرامی شدیدی شد و با مرگ او در سال 1316، جنگ داخلی قریب الوقوع بود. پسر و جانشین او ابوسعید (35-1317) به اسلام سنی گروید و بدین ترتیب توانست از جنگ جلوگیری کند.

پیشنهاد میکنیم ببینید

فیلم کشف چاه شراب در خرم آباد
کشف مار 14 متری در اهواز واقعیت دارد؟
فیلم کشف آدم کوتوله در خوی آذربایجان غربی ایران

اما در زمان ابوسعید، اختلافات جناحی و ناآرامی های داخلی ادامه یافت. ابوسعید بدون اینکه وارثی بر جای بگذارد درگذشت و با مرگ او وحدت سلسله به هم خورد. پس از آن، شاهزادگان مختلف ایل خانی تا سال 1353 بر بخش‌هایی از قلمرو سابق این سلسله حکومت کردند.

ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل ♥ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *