آموزش کاشت سبزه و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

آموزش کاشت سبزه جدید 1403 و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر

آموزش کاشت سبزه جدید 1403

طرز تهیه سبزه عدس

  1. در مرحله اول شما باید عدس ها را به خوبی و به مدت 1 روز خیس دهید برای این کار از ظرف گود استفاده کنید و توجه داشته باشید که آب به خوبی تا روی عدس را بپوشاند و به دلیل اینکه عدس آب را به خودش جذب می‌کند مدام به ظرفتان آب اضافه کنید.
  2. سپس عدس ها را در ظرفی پهن مانند سینی قرار دهید و روی آن را با پارچه نم‌دار پوشانده و در مکان نور‌گیر قرار دهید. حواستان باشد که پارچه خشک نشود.
  3. عدس ها بعد از 2 تا 3 روز جوانه می زنند سپس می توانید عدس ها را به ظرف سبزه خود به‌ آرامی انتقال دهید.
  4. حال دیگر کاری به عدس ها نداشته باشید و اجازه دهید تا آنها رشد کنند تنها لازم است که مدام به آنها به قدری آب بدهید که وقتی ظرف را کج می‌کنید آبی نریزد.
  5. پس از گذشت 10 تا 12 روز عدس ها 6 تا 7 سانتی متر رشد می‌کنند و می توانید از آن برای سفره هفت سین خود استفاده کنید.

طرز تهیه سبزه گندم

  1. از آنجایی که درست کردن سبزه با گندم حدود 10 روز طول می کشد پس بهتر است از 10 روز قبل به مدت دو شب گندم ها را خیس دهید. در این مدت آب ظرف را عوض کنید تا بذر از بین نرود و گندیده نشود.
  2. بعد از آنکه گندم جوانه زد، آن را آبکشی کنید و گندم را درون پارچه نم‌دار مناسب که نه زیاد نازک و نه زیاد ضخیم باشد قرار دهید.
  3. بذر گندم را به خوبی با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک بار آن را با اسپری آب دهید. توجه داشته باشید خشک شدن پارچه باعث از بین رفتن بذر و آب دادن بیش از حد تاثیری در رشد بذر نخواهد داشت.
  4. بعد از گذشت چند روز جوانه سفید رنگ و ریزی سبز خواهد شد. در این زمان وقت آن رسیده که بذرهای گندم را به ظرف مورد نظر انتقال دهید. (ظرف سفالی می ‎تواند گزینه مناسبی باشد همچنین به دلیل اینکه ماسه رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند می‌توانید در کف ظرف مورد نظر از خاک ماسه ای استفاده کنید.)
  5. دیگر کار شما به پایان رسیده و فقط باید حواستان به مرطوب ماندن بذرها باشد. (سعی کنید سبزه را در جای خنک و نورگیر قرار دهید.)

طرز تهیه سبزه نارنج

  1. ابتدا هسته نارنج را به مدت 48 ساعت در آب خیس دهید سپس بعد از 24 ساعت هسته نارنج را خشک کرده و پوسته روی هسته نارنج را به آرامی جدا کنید مواظب باشید تا به هسته نارنج آسیبی نرسد. این عمل را برای این انجام می‌دهیم تا جوانه زنی با سرعت بیشتری انجام شود.
  2. سپس هسته پوست کنده شده را دوباره توی آب قرار دهید تا خشک نشود. که این مرحله هم برای کمک به رشد بهتر و سریع‌تر می‌باشد.
  3. سپس پس از 24 ساعت درون ظرفی که خاک گلدان در آن ریخته اید، هسته های خیس داده شده را بکارید.
  4. نحوه کاشتن هسته ها بدین گونه باید باشد که هسته ها باید با فاصله 1 تا 2 سانتی متر و در عمق 2 سانتی متری کاشته شود.
  5. به یاد داشته باشید در انتهای ظرف یا گلدانی که دانه‌ها در آن کاشته می‌شود باید سوراخی برای خارج شدن آب ایجاد شده باشد.
  6. روی دانه ها یک لایه خاک بریزید و با سنگ ریز بپوشانید .(یک لایه نازک خاک بریزید)
  7. خاک را دائما آبیاری کنید تا خشک نشود.
  8. دو روز اول روی دانه ها پلاستیک بکشید و آب بدهید تا رطوبت خاک از بین نرود.
  9. ظرفی که در آن دانه را کاشته اید در مکان نور گیر قرار دهید لازم به ذکر است نباید رو به نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  10. دانه ها بعد دو هفته تا یک ماه شروع به جوانه زدن خواهند کرد.
  11. جوانه ها به مرور رشد کرده و بزرگ خواهند شد.

آموزش کاشت سبزه جدید 1401 و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر را به همراه جزئیات کامل را در ادامه این بخش از مجله شبونه مشاهده نمایید.

سبزه یکی از مهمترین نمادهای سفره هفت سین بوده که از قدیم الایام برای عید نوروز اماده میشود و از اهمیت زیادی برخودار میباشد.

با کاشت دانه و بذرهای مختلف میتوان به راحتی سبزه های زیبایی را به وجود اورد اما مدل هایی که باید بتوانید سبزه را بکارید از مهمترین کارهای مربوط به ان میباشد.

گر چه امروزه دیگر خبری از ستون‌هایی که درگذشته بر روی آن‌ها سبزه می‌کاشتند، نیست؛ اما هنوز هم بسیاری از مردم قبل از آغاز سال نو (ده روز یا دو هفته پیش از نوروز) در ظرف‌های کوچک و بزرگ دانه‌هایی چون گندم، عدس، ماش و … را سبز می‌کنند تا بر سر سفره هفت‌سین قرار دهند. سبزه به نشانه طراوت و سرسبزی و سرزندگی است و یکی از سین‌های اصلی سفره نوروزی می‌باشد.

مدل های زیبای سبزه هفت سین

مجله شبونه سعی کرده که مدل های زیبا و جذابی را در این صفحه آماده کند تا شما بتوانید برای کاشت سبزه از انها ایده بگیرید.

آموزش کاشت سبزه و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

آموزش کاشت سبزه

کاشت آن نیازی به تخصصی ندارد و با یک قاشق غذا خوری عدس یا گندم و یا هر دانه های دیگری درون یک ظرف و قرار دادن یک دستمال مرطوب روی انها اقدام به کاشت سبزه کنید

نحوه کاشت سبزه طرحدار روی کوزه و کاج و کلاه

1- کوزه ای سفالی را از آب پر کنید و ۲۴ ساعت به آن زمان دهید، تا کاملا دیواره های کوزه خیس گردد.

۲- حال باید جورابی زنانه که بهتر است رنگ روشن باشد را روی کوزه سفالی بکشید
به گونه ای که قسمت پایین کوزه در پنجه جوراب قرار بگیرد و دهانه کوزه نیز با قسمت بالای جوراب (سر جوراب) پوشانده شود

۳-قسمت اضافی جوراب را نیز باید داخل دهانه کوزه بگذارید.

آموزش کاشت سبزه طرح کلاه و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

نکته مهم: استفاده از جوراب به این دلیل است، که جوراب می تواند، بذرها روی کوزه نگه دارد و بذرها به هنگام جوانه زدن و رشد کردن از سطح کوزه نریزند.
به غیر از جوراب، می توان از پارچه تنضیف (پارچه نخی نازک و با بافت درشت) استفاده کرد و کوزه را این پارچه پوشاند.
البته باید در انجام این کار دقت لازم را داشته باشید و طوری پارچه روی کوزه قرار دهید، که چین خوردگی نداشته باشد و در نهایت با استفاده از نخ و سوزن لبه های پارچه را به هم بدوزید.

۴- بذرها را مدتی خیس کنید

۵- سپس به آهستگی و با کمک انگشتان دست، بذرهای خیس شده را به صورت یکدست روی کوزه پوشانده شده با جوراب قرار دهید(طوری که بذر کاملا سطح کوزه را بپوشاند).
لازم به ذکر است که در استفاده از بذر شاهی، سطح کوزه باید با لایه نازک از بذر پوشانده شود و بالعکس در استفاده از خرفه و یا خاکشیر، باید لایه ای تقریبا ضخیم از آن، روی کوزه قرار بگیرید.

آموزش کاشت سبزه و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

– هر روز آب کوزه را چک کنید، تا احیانا در اثر تبخیر، آب کوزه کم نشده باشد
در صورت کاهش حجم آب درون کوزه، باید مقداری آب به آن اضافه کنید.

۱- برای سبز کردن سبزه، گندم، جو، ماش و عدس هر کدام را که خواستیم خیس کرده یکی دوشب. چند بار آبش را عوض می‌کنیم تا ترش نشود بعد از اینکه کمی جوانه بسیار کوچک در آورد داخل دستمال نخی مرطوب نگهداری می‌کنیم تا جوانه در آمده و نوک آن کمی سبز شود. مرتب دستمال را بااسپری نم دار می‌کنیم. بعد کف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه‌ها را به ظرف منتقل می‌کنیم روزی ۱-۲ بار روی سبزه اسپری میزنیم مواظب باشید که آنقدر اب ندهید که اگر ظرف رو کج نگه داریم اب کنار ظرف جمع شود.

۲- روش دیگر اینکه داخل جوراب زنانه نازک رنگ روشن تخم چمن ریخته روی آن خاک اره می‌ریزیم وبقیه جوراب را گره میزنیم از اطراف جوراب قسمت پرشده تکه کوچکی جدا کرده با نخ دور ان را می‌بندیم این برای گوش است برای چشم ودهن از دکمه استفاده می‌کنیم یا از سیم برق پوشش دار با رنگ‌های متفاوت با سیم می‌توانیم برایش عینک بسازیم. حالا ظرف بزرگی را پر اب کرده جوراب را داخل ان قرار میدهیم تا خاک اره خوب خیس بخوردبعد از ۱-۲ ساعت در بشقاب یا کاسه گذاشته طوری که قسمت گره دار داخل بشقاب باشد. داخل بشقاب باید همیشه اب داشته باشد. روی سر جوراب را مرتب اسپری می‌کنیم تا خشک نشود.

۳- برای سبزه که روی کوزه کاشته می‌شود روی کوزه پارچه نخی می‌کشیم کوزه بدون لعاب باشد (سفالی) داخل کوزه راپر اب می‌کنیم و شاهی یا خاکشیر را که یک ۱ شب خیس کرده ایم روی پارچه یا جوراب میکشیم اضا فه جوراب را داخل کوزه قرار می‌دهیم ومرتب رو ان را اسپری می‌کنیم تا سبز شوند.

۴- میوه کاج را داخل آب انداخته تا پولک‌های آن از هم باز شود بعد بین پولک‌ها گندم جوانه زده می‌گذاریم سبز شود (منظورم از پولک یا همان‌ها که مثل گلبرگ می‌ماند)

روش خوشه گندم که ساقه بلند دارد را خیس کرده داخل کوزه یا ظرف گودی قرار می‌دهیم تا سبز شود این مدل مثل یک دسته گل می‌شود.

آموزش کاشت سبزه ذرت عید نوروز و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

۵- روش دیگر اینه که بعد از اینکه گندم یا جو یا… جوانه زد داخل یک سبد دستمال نخی خیس گذاشته وجوانه‌ها را روی دستمال می‌ریزیم وروی جوانه‌ها راهم دستمال مرطوب می‌گذاریم تا ۲-۳ روز وقتی کمی بزرگتر شد دستمال رویی را بر می‌داریم ودر افتاب بیرون یا پشت پنجره می‌گذاریم ومرتب اسپری می‌کنیم وگاهی سبزه را می‌چرخانیم تا افتاب به قسمت‌های دیگر سبزه برسد تا سبزه به اندازه رشد کند (از ارزن و تخمه افتابگردان ریز هم برای سبزه میتوانیم استفاده کنیم) من پارسال با تخم افتابگردان درست کردم وبا همین روش یادم رفت بگم به جای کوزه روی سر عروسک هم می‌شود درست کرد.

سبزه گندم ۱۰ روز قبل از عید ومقدار گندم ۱ لیوان بزرگ

سبزه ماش و عدس ۱۵ روز قبل از عید و ۱ لیوان ماش یا عدس لازم است

سبزه شاهی یا خاکشیر ۵ روز قبل از عید ومقدار ۱ استکان،

اما در مورد تخم آفتابگردان مقدار تخمه نصف لیوان کافی است فقط یادم رفته چند روز به عید کاشتم فکر کنم ۵-۷ روز بود، چون سریع رشد می‌کند

زمان مناسب برای کاشت سبزه ارزن :
ارزن هم یکی از گیاه های محبوب برای شبزه انداختن است این گیاه طی 4 روز جوانه میزند و بهترین زمان برای رشد این سبزه تا روز 13 ام تنها 14 روز قبل از عید می باشد.

آموزش کاشت سبزه و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر

زمان مناسب برای کاشت سبزه یونجه :
یونجه نیز یکی از دانه های مناسب جهت سبز کردن است مدت زمانی که طول می کشد تا دانه یونجه به اندازه ی کافی رشد نماید تنها 10 روز می باشد یعنی بهترین زمان جهت سبز کردن یونجه روز 24 اسفند خواهد بود.

زمان کاشت سبزه عید شنبلیله :
شنبلیه نیز یکی از گیاهانی است که برای جوانه زدن نیاز به زمان زیادی ندارد این گیاه جهت جوانه زدن فقط به 2 الی 3 روز فقط زمان نیاز دارد این گیاه جهت رشد مناسب تا روز 13 ام تنها به 14 روز وقت نیاز دارد.

زمان کاشت سبزه عید شاهی و خرفه :
گیاهان شاهی و خرفه سریع تر از همه سبز می شوند از این رو شما فقط 10 روز و نه بیشتر برای سبز کردن شاهیو خرفه وقت نیاز ندارید.

نکات طلایی پر پشت شدن سبزه عید نوروز

√ از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه استفاده نکنید.

√ استفاده از ظروف سفالی و در درجه دوم چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی(ولی سفال یه چیز دیگست)

آموزش کاشت سبزه و مدل های زیبای سبزه +تصاویر

√ از هر بذری که میخواین استفاده کنید 24 ساعت قبل در آب خیسش کنید(کاملا غوطه ور)

√ هرچقدر قطر بستر کمتر باشه عمر سبزه بیشتر میشه (البته به میزان تراکم دلخواه شما هم بستگی داره.

√ بهترین روش آبیاری غبار پاشی هست استفاده از روشهای غرقابی خیلی مناسب نیست.

معمولاً مردم تا سیزده فروردین (سیزده‌بدر) این سبزه‌ها را نگه می‌دارند و زمانی که برای «سیزده‌بدر» از خانه بیرون می‌روند، آن‌ها را در آب روان می‌اندازند. بیشتر دانه‌هایی که برای کاشت سبزه عید به کار می‌رود گندم و عدس، ماش و تره تیزک است. مردم آذربایجان، سومین چهارشنبه اسفندماه به گندم و عدس برای سفره عید خود می‌کارند. مردم یزد نیز از نیمه اسفند سبزه را در کاسه و بشقاب و روی کوزه‌های سفالی می‌کارند.

آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر آموزش کاشت سبزه جدید و مدل های زیبای سبزه عید نوروز +تصاویر

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *