طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

طرح کالابرگ الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟ چه فرقی با کوپن دارد؟ همه چیز درباره طرح کالابرگ الکترونیکی را در این صفحه بخوانید.

طرح کالابرگ الکترونیکی چیست

طی اقدام های گذشته در راستای اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی و می‌توان گفت حذف ارز ترجیحی اکنون دولت قصد دارد طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا بنماید.

طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

با توجه به خبر انتشار شده از طرح کالابرگ الکترونیکی به نظر که این طرح توزیع کوپن در دهه ۶۰ می باشد.

اجرا نمودن طرح کالابرگ الکترونیکی در پی حذف ارز ترجیحی بر اساس اقدام های دولت آن زمان قانونی تصویب شد که در آن ارز ترجیحی کشور را فقط به کالا اختصاص می‌داد.

در همان زمان هم بعضی از کارشناس ها اعتراض خود را نسبت به اختصاص دادن ارز ترجیحی به کالا های اساسی و فساد زا بودن آن خبر دادند.

می توان گفت این اقدام را تهدید بزرگی برای اقتصاد کشور دانستند.

اکنون پس از گذشت ۴ سال از اجرایی شدن این مصوبه، دولت ریاست جمهوری آقای ابراهیم رئیسی، قصد دارد ارز ترجیحی را حذف نماید و آن را به مردم اختصاص بدهد.
اقدام هایی هم در این مورد انجام شده است.

طرح کاربرگ الکترونیکی

ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در دوشنبه تاریخ روز ۱٩ اردیبهشت ماه سال جاری،
در مصاحبه ی مستقیم تلویزیونی به توضیح های کامل در مورد حذف ارز ترجیحی و می‌توان گفت تشریحی پرداخت و بیان نمود:

تخصیص ارز ترجیحی که از سال ٩٧اغاز شد، به کالاهای بسیاری اختصاص پیدا نمود، ولی از همان اول معلوم بود که چند قیمتی بودن ارز مشکل های جدی برای کشورمان به وجود می‌آورد.

✅ همچنین ببینید آموزش نحوه اعتراض جاماندگان یارانه معیشتی جدید

مدت کوتاهی که گذشت، دولت گذشته خود فهمید این قضیه چه می باشد اما سعی نمود که ارز ترجیحی را از کالاهای گوناگون خذف بنماید.

اجرا طرح کالابرگ الکترونیکی

در پایان هم اختصاص ارز ترجیحی به هفت کالای اساسی کاهش می‌یابد که شاید اگر همان دوران که قیمت ارز تقریبا ۱۱ و ۱۲ تومان بود تدبیری برای ساماندهی به اختصاص ارز ترجیحی میشد از حالا بسیار کم هزینه تر بود.

طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

می‌توان گفت ریاست جمهوری در این مصاحبه در رابطه با یارانه واریزی تازه برای ٩دهک جامعه خبر داد مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به هر یک از اعضای خانواده برای دهک های نخست تا سوم در نظر گرفته شده و برای دهک های ۴ تا نهم به هر یک از اعضای خانواده مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

ایشان می‌توان گفت تصریح نمود: که این مبلغ پرداخت شده برای مدت یک تا سه ماه در نظر گرفته شده است.

در کل این مبلغ، جایگزین مبلغ ۴۵۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی می باشد و کلا در قالب یارانه تازه به حساب سرپرست خانوار پرداخت خواهد شد.

کالابرگ جایگزین یارانه میشود

ایشان در ادامه تاکید نمود:
در این طرح تمامی مردم بدون استثنا از یارانه نان و دارو برخوردار می باشند و به هیچ وجه افزایش پیدا نخواهد کرد.

ابراهیم رئیسی در توضیحات خود خبر داد: اکنون به منظور حفظ آرامش به بازار و می‌توان گفت کمک به معیشت مردم یارانه تازه تا دو یا سه ماه آینده، پرداخت خواهد شد تا به صورت کامل طرح کاربرگ الکترونیکی در کشور انجام بشود.

✅ همچنین ببینید آموزش نحوه اعتراض به دهک بندی یارانه جدید

ایشان در رابطه با اطلاع رسانی از این طرح بیان نمود:
یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم می باشد و در مرحله پس از آن در کالابرگ مبدل می کنیم و اگر در این مدت مسائلی به وجود آمد به صورت حتم مسئولان در رابطه با آن یا خود من با مردم در میان خواهم گذاشت تا در جریان کار جای بگیرند.
وی در ادامه گفت: «تا هنگامی که زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیکی حاضر بشود که احتمال دارد یک یا دو ماه باشد که به طور نقدی واریز می‌شود و هر زمان که کالا برگ الکترونیکی حاضر شد، تناسب اندازه‌ای که به عنوان کمک معیشتی واریز خواهد شد، کاملا با مردم در میان گذاشته می‌شود.»

طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

ریاست جمهوری آقای رئیسی بیان نمود: «فعلا برنامه ریزی شده که برای دو ماه آتی به این صورت حمایت انجام گیرد و پس از آن بر اساس برنامه دولت مبدل به کالابرگ الکترونیک بشود.
کالابرگ الکترونیکی، مقابل قانون و به عدالت نزدیکتر می باشد و ظریف مبدل شدن به گرانی را ندارد و در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی برای خانواده‌های نیازمند نباشد.»

به صورت کلی مردم تا پیش از اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی به مدت دو الی سه ماهه میتوانند یارانه نقدی تازه را بگیرند.

شرح طرح کالابرگ الکترونیکی

این طرح که یکسری فرق ها با کوپن دهه شصت دارد، در کل به عنوان کمک هزینه برای کالاهای اساسی می باشد.

برطبق طرح کالابرگ الکترونیکی از تابستان سال ۹۷، با بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی بیان شده است، در این طرح مردم با استفاده از کارتهای بانکی خود که یارانه می گیرند می توانند از فروشگاهها صرفا برای خرید مواد غذایی، از اعتبار خود که معادل مبلغ یارانه میباشد استفاده کنند.
می‌توان گفت به نظر که این کالابرگ هر چند ماه یک بار شارژ خواهد شد.

طرح کالابرگ الکترونیکی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در مورد توضیح های داده شده و در ادامه خبر داد:
که از دو ماه آتی، یارانه نقدی به یارانه اعتباری تحت عنوان طرح کالابرگ الکترونیکی متغیر می‌شود و مردم می‌توانند با کارتهای بانکی در فروشگاهها خرید نموده واز اعتبار خود استفاده نماید.
می توان گفت به محض اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی قیمت کالاهای ضروری معیشتی، به شهریور سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد.

✅ همچنین ببینید نحوه ثبت نام یارانه معیشتی جاماندگان در سال

میرتاج الدینی در مورد توضیح های کامل گفته شده، افزود:
اندازه شارژ اعتبار در کارت بانکی یا کارت یارانه به میزان مابقی قیمت شهریور سال اخیر با قیمت تازه می باشد.
برای مثال اگر کالایی ۳۰ هزار تومان بوده و با برداشته شدن ارز ترجیحی به ۵۰ هزار تومان خواهد رسید، ٢٠هزار تومان به میزان مابقی آن کالا در قالب یارانه به حساب فرد پرداخت شده و آن فرد ۳۰۰۰۰ تومان را از جیب می دهد و ۲٠هزار تومان باقی مانده از اعتبار خود هزینه می‌شود.
اما تاکید بر این می باشد که اول باید اعتبار در کارت شارژ شده و پس از آن ارز ترجیحی حذف بشود.»

طرح کالابرگ الکترونیکی یا کوپن چیست و چگونه کار می‌کند؟

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کالابرگ الکترونیکی همان یارانه می باشد گفت:
قرار نمی باشد کارت تازه ای به عنوان کالابرگ الکترونیکی تعریف شود، بلکه همان کارت یارانه نقدی یا کارت بانکی مردم برطبق کد ملی آنان ملاک می‌باشد، به این معنا که همان کارت بانکی که مردم از آن استفاده می‌نمایند.
بانک مرکزی برطبق کد ملی اشخاص اعتبار را به کارت بانکی یا کارت یارانه ای آنان پرداخت میکند و مردم می‌توانند از طریق یارانه اعتباری یا همان کالابرگ الکترونیکی کالا خریداری کنند.»

وی می‌توان گفت تصریح نمود:
«خرید کالا از تمامی فروشگاه‌های مواد غذایی که کارتخوان دارند شدنی می‌باشد، ولی باید دستگاه کارتخوان نیز داشته و در بانک مرکزی تعریف شده باشد به این معنا که نمی شود مردم آن اعتبار مختص فروشگاه‌هایی می‌باشد که مواد غذایی به فروش می‌رسد.
این کار تضمینی برای تامین امنیت غذایی می باشد.»

میرتاج الدینی در حال حاضر افزود:
«در مرحله نخست مردم میتوانند هر کالایی را خریداری کنند و امکان دارد در مرحله دوم در صورت درخواست دولت کالاها محدود به اقلامی مثل، گوشت و مرغ و تخم مرغ بشود.

ولی دراین مورد نظر گوناگون وجود دارد، بعضی می‌گویند که باید اختیار به مردم داده بشود تا از این اعتبار برای خرید هر کالای استفاده بنمایند.
بعضی دیگر اعتقاد دارند که این اعتبار باید مختص کالاهایی بشود که آنان ارز ترجیحی داده می‌شد.»

می توان گفت در رابطه با بودجه تعیین شده برای نان و یارانه نان افزود:
«آرد یارانه ای به نانوا داده نمی‌شود و قیمت آرد برای نانوا آزاد خواهد شد.
ولی به مقداری که نان را فروخته اند مابقی قیمت آرد آزاد و یارانه‌ای از دولت خواهد گرفت، ولی مردم به همان نرخ قبل نان خریداری می‌کنند.

در مورد دیگر کالاها نیز دولت مابقی قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ با قیمت برداشته شدن یارانه را به حساب مردم پرداخت می‌کند و قیمت ها آزاد خواهد شد.»

می‌توان گفت در ادامه مردم نمی‌توانند یارانه اعتباری را به طور نقدی دریافت نمایند، یعنی نمی توانند از عابر بانک کارت اعتبار را به طور نقدی بگیرندو تنها می‌توانند کالا خریداری بنمایند.
برای مثال اگر کسی در کارت بانکی خود ۲۰ هزار تومان دارد و ۸۰ تومان هم به عنوان اعتبار برای وی پرداخت شود آن شخص می تواند تنها از٨٠ هزار تومان برای خرید کالا استفاده نماید، یا اینکه برای مثال شخصی از فروشگاه ٨٠٠ هزار تومان خرید می کند و یارانه اعتباری وی ۵۰۰ هزار تومان میباشد ۳۰۰ هزار تومان از جیب می‌دهد و پانصد هزار تومان نیز یارانه اعتباری خود هزینه می‌کند.»

وی در آخر توضیحات خود بر نظارت دقیق سازمان هایی در رابطه با روی قیمت‌ها تاکید نمود و افزود کالاها باید دقیقاً برطبق قیمت روی کالا که شامل قیمت تولید و مصرف کننده می باشد به فروش برسد.
می‌توان گفت همزمان با خبر انتشار شده است حذف ارز ترجیحی و جایگزینی کالابرگ الکترونیکی، به جای پرداخت یارانه نقدی، فیلمی از یک هموطن در زمان توزیع در دهه ۶۰ در فضای مجازی انتشار شده که در آن عبدالناصر همتی، ریاست اسبق بانک مرکزی که در دهه شصت به عنوان خبرنگار در صدا و سیما فعال بوده است، در جواب به نظر شهروند مربوط با کوپنی شدن کالاهای خوراکی بیان نموده: «کمتر مصرف کن!»

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

❤️ثبت بیوگرافی شما یا کسب و کارتان در گوگل❤️ آیا شما هم میخواهید بیوگرافی تان یا کسب و کارتان در گوگل ثبت شود؟ اینجا را ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *